Войната за Гражданската отговорност

В края на годината традиционно се обръщаме към водещите застрахователни компании, търсейки тяхната равносметка за ситуацията в застраховането в момента и мненията и прогнозите им за бъдещето на сектора.
Представяме ви анализа на Дженерали България, който е посветен на вероятно най-проблематичната и важна застраховка - Гражданската отговорност на МПС.
Известно е, че българският застрахователен пазар е преимуществено автомобилно ориентиран (71% моторно застраховане). В тази връзка е редно да отбележим, че и автокаското, и гражданската отговорност носят белезите на кризата от последните години.
Ценовият дъмпинг и проблемите при Гражданската отговорност обаче от години са във фокуса на всички участници на пазара и на застрахователния надзор. Проблемите на компаниите, в крайна сметка, водят до подценяване на резервите и липсата на стабилен финансов ресурс.
Цените в различните страни в Европа се различават в пъти
Дженерали ППФ Холдинг, джойнт-венчъра, към който принадлежи Дженерали България, направи изследване върху проблемите на застраховка Гражданска отговорност и установи, че цените на задължителната полица в страните от Централна и Източна Европа се различават значително.
Информацията идва от последното международно проучване, проведено в девет държави в ЦИЕ, като данните са събрани от стандартните оферти на избрани компании от групата на Дженерали.
Разликите в цените на Гражданската отговорност в страните от ЦИЕ варира от десетки или дори стотици евро. Дори в категорията на малките автомобили (1.2L, 50kW), годишните премии варират от 70 до 224 евро за шофьори (средно 35 годишни) с около 10 години стаж и без щети по Гражданска отговорност.
Според информация от Европейската федерация по застраховане и презастраховае (CEA), средната цена на Гражданска отговорност за европейските страни (включително Западна, Централна и Източна Европа) е 230 евро.
Дори сред страните от Западна Европа разликите в цените са огромни. Например в Италия, държавата с един от най-големите пазари, цените са два пъти по-високи от тези във Франция. Сърбия, Словакия, Унгария и Чехия са на дъното на класацията за Европа, което също се потвърждава от проучването.
"Средната цена от 230 евро не е заплаха за потребителите от Централна и Източна Европа, но в същото време тя трябва да нарасне най-малко с 20 до 30%, за да може пазарът да се стабилизира и да елиминира загубите", сподели експертът от продуктовия център по компетенции към Дженерали ППФ Холдинг - Иржи Стрелички.
Българският бизнес
- Седем идеи за инвестиции през 2021 г.
- Ето ги почивните дни през 2021 г.
- Стартира първият в България фонд за инвестиции в злато