Телематичните технологии се оказват твърде напредничави за възможностите на застрахователите и поставят сектора в доста необичайна позиция. Такова мнение е изказал Питър Марота, администратор на корпоративната база данни във Verisk Analytics по време на конференцията IASA, цитиран от Propertycasualty360.

Компаниите в повечето случаи са в непрекъснато очакване на технологии, които да настигат нуждите им. Това с особена сила важи в застраховането. Точно обратен е обаче се оказва случаят с телематиката, при която чрез специални устройства в автомобилите, застрахователите могат да набират информация за пробега и шофьорските навици на всеки техен клиент поотделно.

Обяснението защо застрахователните компании не „прегръщат“ технологията е съвсем просто: обема от данни, които телематичните системи генерират се оказва твъде внушителен дори и за най-големите автомобилни застрахователи, според Марота.

Търсенето на начини да се въведе ред в тази информация е само една от причините, поради които още не сме свидетели на истински пробив на телематиката. Той обаче със сигурност е вече на хоризонта. Потенциалните ползи от тази технология са твърде големи, че компаниите да се откажат от усилията да решат проблема с лавината от информация.

Нужни са общи стандарти

Вече е факт сътрудничеството в тази посока между два от гигантите в автомобилната индустрия и застраховането – Ford Motor Co. и State Farm Insurance. Именно това е посоката, която трябва да се поеме, за да станат телематичните застраховки ефективен инструмент за застрахователите според Марота.

„Застрахователните компании и автомобилните производители трябва да създадат телематични стандарти. Двете страни трябва да работят заедно“, според експерта.

Не е изненадващо, че в ACORD вече работят по такива стандарти. В блогърски пост изпълнителният директор на компанията Грегъри Мейсиаг дори призова всички заинтересовани да работят заедно в тази посока, изреждайки трудностите около изготвянето на стандарти за телематиката в Англия.

Отделните застрахователи може да въведат свои стандарти за използване на телематичните данни. Това би поставило пречки пред използването на технологията, особено от средните застрахователи, които не разполагат с достатъчно ресурси за собствени разработки, опасяват се Марота и Мейсиаг.

Признатият лидер в телематиката към момента е Progressive Corp. Компанията следи изкъсо конкурентите си при използването на технологии, върху които може да има претенции. Съвсем наскоро тя заведе дело за нарушаване на патентни права срещу The Hartford и State Farm.

Никой от нас няма да загуби съня си заради съдебните битки на мултимилиардни корпорации. Но всички си спомняме последните неприятности, които отделни компании причиниха на застраховането с упорството си да не прилагат единни стандарти, които целия сектор би могъл да сподели.

Всеки средноголям застраховател трябва да помага за разработването на стандарти в телематиката, преди да му се е наложило да плати максимално високата цена – автозастраховките му да станат неконкурентни, тъй като е изостанал далеч зад новата вълна на телематиката, според Марота.