Застрахователните компании прилагат нова схема, чрез която ощетяват своите клиенти, платили коректно за Автокаско, твърдят от Национална асоциация за защита на застрахованите. Това става чрез т. нар. надзастраховане.

При тотална щета - кражба или тежка катастрофа, фирмите плащат едва 70% от обещаната премия, като си спестяват останалите 30%.

"В началото на годината застрахователя сам оценява колата, примерно за 10 000 лв. и взема от клиента 600 лв. премия. При инцидент вместо да плати пълната щета, фирмата заявява, че оценката на колата е по-ниска. Заради това едностранно решение клиентът получава по-малко от уговореното, а компанията възстановява част от премията", алармира Явор Якимов, консултант към Национална асоциация за защита на застрахованите.

Така вместо да получат пълна компенсация от 10 000 лв., гражданите на пример получават 7 000 лв., а компанията им връща 180 лв., вместо останалите 3000 лв. Застрахователите искат от клиентите максимална сума при пълна застраховка, а при инцидент плащат само част от парите, което е в ущърб на гражданите. По закон застрахователят дължи обезщетение в размер на действителната стойност на увреденото имущество.

"Много от тях не се съобразяват с разпоредбата на Кодекса на застраховането, според която щом не е уговорено друго, стойността по която се оценява автомобила при сключване на застраховката е равна на действителната стойност на колата", алармират от НАЗЗ. Номерът се прилага включително и от големи застрахователни компании. Срещу някои от тях вече има дела.

"Чакаме решение на съда по 12 такива случая. Сигналите са от цялата страна", коментира Якимов. От НАЗЗ предлагат законова промяна, която да защити гражданите от едностранна смяна застрахователната сума чрез позоваване на надзастраховането. Това едностранно решение се използва активно и набира все по - печална слава.