Разговор на Insurance.bg с Мирослав Тончев, началник на сектор „Престъпления свързани с МПС" в главна дирекция „Криминална полиция" на МВР:

Господин Тончев, какви тенденции наблюдавате при застрахователните и лизинговите измами, свързани с кражби на автомобили?

Делът на тези измами в България и целия ЕС обикновено е около 20% от всички кражби на МПС. В последните две години обаче те сериозно се увеличиха и вече говорим за дял от порядъка на 35 - 40 процента. С това е свързан и сериозния ръст на кражбите на товарни автомобили, строителна и селскостопанска техника - финансово закъсалите собственици предпочитат да реализират по такъв начин техниката, вместо да им бъде иззета от лизингодателя. Освен това - много собственици доброволно предават колите си на престъпниците срещу някаква сума, която след това допълват и със застрахователното обезщетение. Това се случва и с много чужденци, които идват в България с тази цел.

Трябва да направя съществената уговорка, че това не са цифри по официална статистика - този вид измами са изключително трудно доказуеми в съда. Но съществуват множество особености, по които съдим, че е налице измама.

Бихте ли могли да дадете конкретни примери?

Представете си трактор, който от 2 години има един и същи шофьор и винаги се паркира в дадена база. Един петъчен ден обаче го кара нов шофьор, който след работа го оставя на изоставена бензиностанция и в понеделник тракторът го няма. Или пък ТИР - нов шофьор паркира камиона на околовръстното шосе и нощува в хотел в Драгалевци, при което камионът бива откраднат. Ясно е, че не е обичайно шофьорите да нощуват в хотели, вместо в снабдените с легла кабини, а паркирането на трактора извън охранявана зона едва ли е съвпадение. И почти винаги се оказва, че точно преди кражбата са наели друг шофьор. Това е така, защото старите служители често не желаят да участват в измамата. Никой от тези признаци обаче не може да бъде доказателство в съда.

Какво може да се направи?

Трябва да се ограничат възможностите за реализация. Основният проблем при застрахователните и лизинговите измами е, че кражбата се обявява много след реалното престъпление. Автомобилът може да е бил разкомплектован месеци преди това, или просто да е напуснал безпрепятствено границата.

Може да се вземат множество мерки. Например, да се въведе ред в търговията с части втора употреба. Ако отидем в една автоморга, те ще представят митническа декларация за внос на 200 калника например, без въобще да са описани от какви автомобили са. Това, според сегашната нормативна база, ще е достатъчно доказателство за произход на стоката.

Също така, да бъдат специфични талоните на лизинговите автомобили и тези, които се дават под наем, с цел по-стриктен контрол върху тях. В момента по нищо не може да се прецени, че дадено МПС е на лизинг или под наем, пълномощно също не се изисква в повечето страни. По този начин, преди да бъдат обявени за издирване, автомобилите може да пресичат всевъзможни граници.

Трябва да се върне и физическия контрол при пререгистрация на автомобила.

Защо е необходим той?

За да се пресече търговията с крадени коли, които ползват регистрацията на стари или катастрофирали автомобили. При тази схема се купува автомобил за минимална сума, номерата му се слагат на откраднатият автомобил, рамата се пренабива, а талонът се фалшифицира. Това не може да бъде установено от патрулите на пътя. Така откраднатият автомобил може да бъде продаден на нищо неподозиращия нов собственик. Ако след време се разкрие измамата, той не би могъл да докаже, че е купил точно тази кола, а не старата от предишния собственик.

Има ли нещо, което биха могли да направят самите застрахователни и лизингови компании?

Всички трябва да са ангажирани - и потърпевшите компании, и гражданите. Не може да се очаква, че МВР само може да се справи с 4 човека в главна дирекция и по двама в областните дирекции.

Ние от доста време си сътрудничим много успешно със застрахователите и лизинговите дружества и комуникацията тече много бързо. Но е необходимо по-сериозно проучване на потенциалните клиенти, от страна на лизингодателите, а не свръх улеснените процедури, на които станахме свидетели в годините на икономическия бум. Същото се отнася за компаниите за автомобили под наем - имахме случай на даден джип пред Централна гара - клиент се обадил, че му трябва, за да посрещне някой си на летището.

Застрахователите също биха могли да се ангажират в по-голяма степен с разследванията, като те трябва да се водят от подготвени и опитни хора. Не става въпрос за дублиране на функциите на МВР. Да речем, че собственик твърди, че мерцедесът му е откраднат докато си пиел кафето на бул. Витоша. Опитният служител знае, че до момента няма нито един от по-новите модели мерцедеси, който да са успели да запалят на място. Или е станало с ключ, или с дърпане или бутане броня в броня. Полицията просто не разполага с капацитета да ходи на място, да търси записи на камери и очевидци. за всеки случай на подобно съмнение. Именно това е целта на специалните отдели на застрахователите - да съберат материала и да ни го предоставят за по-нататъшни действия.