Разговори с отдел "Човешки ресурси", срещи с HR експерти, събеседвания с различни мениджъри - кой не се е сблъсквал с интервюта за работа, които продължават със седмици? И дългите процеси по наемане на персонал явно се превръщат в тенденция.

Експерти, интервюирани от CNBC, заявяват, че през последната година са наблюдавали "значително увеличение" на броя на търсещите работа, които се сблъскват с подобни практики.

"Изглежда, че това е нарастваща тенденция в различни индустрии, като кандидатите са подложени повече от всякога на множество кръгове интервюта и строги тестове", казва Стивън Лийч, кариерен съветник и експерт по автобиографии.

Неговото мнение се потвърждава напълно от доклад на Josh Bersin Company и AMS, компания за решения в областта на работната сила. Според него времето, необходимо за наемане на нов служител, е достигнало "исторически връх" през 2023 г.

Един от всеки пет отказва работа. Защо това е по-лошо от тихото напусканеШумните напускащи пряко вредят на компанията, като подкопават нейните цели и се противопоставят на нейните лидери
Докладът показва, че средните стойности на времето за наемане на нов служител за първото тримесечие на 2023 г. са се увеличили с един ден във всички отрасли, което е довело до удължаване на процеса по набиране на персонал до средно 44 дни.

"Както показват нашите данни, времето за наемане на работа се увеличава последователно през последните четири години. Не се заблуждавайте, пазарът за наемане на персонал няма да стане по-лесен скоро", казва и Джим Сайкс, глобален управляващ директор "Клиентски операции" в AMS.

Защо интервютата стават все по-дълги

Въпреки че "няма конкретна формула" за приемлив брой интервюта, специалистите, с които CNBC разговаря, посочват, че разумният брой кръгове за наемането на един служител е между 3 и 5, когато става дума за неуправленски позиции.

"Това позволява на компаниите да оценят кандидатите от различни гледни точки, като същевременно уважават времето им и поддържат ефективен процес на наемане", казва Лийч, но добавя, че засилващата се тенденция на дългите интервюта отразява силно конкурентния характер на настоящия пазар на труда.

Работодатели vs. служители - кой печели битката за завръщане в офиса? Въпреки въведените мерки служителите, а не бизнеса, все още диктуват правилата на спора
"С налагането на дистанционната работа и по-големия набор от таланти, достъпни за компаниите по този начин, те са все по-предпазливи и търсят повече начини за задълбочена оценка на кандидатите", подчертава той.

“Икономическата несигурност също създава атмосфера на безпокойство за компаниите, особено по отношение на наемането на персонал”, добавя Ричард Ламбърт, експерт по автобиографии и работни места. "Наемането, назначаването и обучението е скъп процес и компаниите искат да са сигурни, че получават правилния кандидат от самото начало."

По думите му компаниите може да възприемат по-дълги процеси на интервюта, за да "елиминират в идеалния случай предубежденията" и да създадат по-справедлив модел за наемане на служители.

"Чрез въвеждането на повече интервюта компаниите могат да съберат повече данни, като по този начин се създава по-всеобхватна оценка на кандидата", обобщава Ламбърт.