Когато бюджетът е ограничен, няма нещо, което да не може да се реши със стик червило.

Или поне така смятат икономистите.

Дори когато потребителите се стремят да спестят всяка стотинка, "ефектът на червилото" неведнъж е доказвал, че те ще си позволят малки луксозни вещи като компромис, тъй като не могат да харчат за по-големи.

Козметичният гигант Sephora не може да бъде по-щастлив от това.

Притежаваната от LVMH верига за козметика и парфюми, която се представи изключително през 2023 г., беше най-бързо растящият сегмент на френския конгломерат по продажби в момент, когато разходите за луксозни стоки се движеха като влакче в увеселителен парк.

Sephora допринесе за 76% ръст на печалбата в сегмента на селективната търговия на дребно, който включва безмитните магазини и събра 19,4 млрд. долара от продажби, отбелязва Fortune.

Сега Sephora очаква още по-голям ръст в следващите години, тъй като потребителите продължават да харчат за нейните продукти за грим и грижа за кожата, заяви главният изпълнителен директор Гийом Мот.

"Sephora има потенциала да достигне 20 млрд. евро продажби и реалността на нашите резултати през 2023 г. потвърждава тази мечта и дори ми подсказва, че ще я постигнем по-скоро рано", коментира Мот пред Financial Times.

Според него "ефектът на червилото" – термин, въведен през 2001 г. от наследника на Estée Lauder Леонард Лаудер, за да опише как хората увеличават продажбите на червило в периоди на икономически спад, за да се поглезят, има своята роля в разцвета на Sephora.

"Ние имаме продукт, който прави хората щастливи, това е достъпен продукт. Дали ще имаме експлозивен растеж? Отговорът е не. Загрижен ли съм? Отговорът също е не, допълва Мот пред FT.

Подчертава, че голяма част от разрастването през 2023 г. се дължи на продажбите в магазините, тъй като хората се запознават с различни марки, изложени в Sephora.

Представители на веригата не отговориха на молбата на Fortune за коментар.

Sephora очевидно е била светъл лъч за LVMH до 2023 г.

Ръководителят на луксозния конгломерат Бернар Арно определи растежа ѝ като "забележителен" по време на отчета за приходите през януари.

Представянето на веригата за красота контрастира с годините на пик на пандемията, когато слабият трафик в търговските обекти накърни приходите и рентабилността ѝ.

През 2022 г., когато блокирането на магазините беше облекчено и хората отново започнаха да излизат от домовете си, продажбите се възстановиха.

Интересно е, че това е и годината, в която инфлацията достига рекордни стойности и повишава разходите за живот, което говори за "ефекта на червилото" в действие.

Оттогава насам инфлацията се понижи, но лихвените проценти остават високи, а потребителското доверие все още е колебливо.

"Недостигът на средства е психологически обезсърчителен за хората и начинът да се почувствате по-добре, дори и да е толкова малко, е да си купите нещо, което смятате, че ще ви разведри", обяснява Катрин Янсън-Бойд, доцент по потребителска психология в Anglia Ruskin University, пред BBC през 2022 г.

Sephora не е единствена в надигащата се вълна, която увеличава продажбите на продукти за красота.

Американският конкурент Ulta Beauty увеличи рязко продажбите си до 2023 г., тъй като купувачите са "готови да празнуват" на фона на предизвикателната икономическа среда, коментира главният изпълнителен директор Дейв Кимбъл.

Разбира се, теорията за обратната пропорционалност между продажбите на червила и икономическото състояние трудно може да бъде разгадана в по-широката категория за красота. Икономическият показател също така не се прилагаше реално за Голямата рецесия от 2007-2009 г., а през последните години се конкурира с други продукти в сектора като маските за лице.

Дали стиковете червило ще властват при бъдещи икономически кризи, предстои да разберем.

Засега е ясно, че потребителите не се притесняват да похарчат малка сума за любимите си продукти за красота, колкото и да е трудно управлението на намалените им бюджети, допълва Fortune.