Алгоритъмът е хитър приятел, но и упорит опонент. Най-мощните платформи за социални мрежи, видео и пазаруване се обединиха около философията за разглезване на потребителите чрез автоматични препоръки. Независимо дали става въпрос за персонализираните плейлисти на Spotify, всезнаещата страница For You на TikTok или предложенията за продукти на Amazon, интернет е адски загрижен за микроуправлението на вашата онлайн дейност.

В същото време осведомеността за потенциалните недостатъци на този технодиктаторски подход никога не е била по-висока, пише Wired. Конгресът на САЩ води разследване дали алгоритмите на социалните медии застрашават благосъстоянието на децата, а нови научни изследвания и книги насочиха вниманието към широките последици от това, че позволяваме нашите канали да бъдат управлявани.

"Смятам, че това преформулира много от културните ни вкусове по начин, който поне за мен е притеснителен", казва пред Wired Райън Столд, доцент в университета Дрейк и член на изследователската група "Алгоритми и култура" към университета в Айова.

В отговор на нарастващото чувство на безпокойство, свързано с мистериозните препоръчителни системи на технологичните гиганти, започнаха да се появяват цифрови убежища от алгоритмите. Предприемачът Тайлър Бейнбридж е част от зараждащо се движение, което се опитва да разработи по-малко страшни алтернативи на автоматизираните препоръки. Той е основател на PI.FYI, социална платформа, която се надява "да върне човешкото кураторство".

Хората копнеят за дните, в които не са бомбардирани от персонализирани реклами навсякъде, където скролват.

PI.FYI се ражда от популярния бюлетин на Бейнбридж, Perfectly Imperfect, и от една проста идея: хората трябва да получават препоръки само от други хора, а не от машини. Потребителите публикуват препоръки за всичко - от продукти до преживявания, като например "как да се влюбиш" или "какво да не казваш на жените в бара, за да привлечеш внимание". Хората в платформата също така дават краудсорсинг на отговори на въпроси като "Какво прочетохте миналата седмица?" или "Къде има химическо чистене наоколо?".

Публикациите в платформата се показват в хронологичен ред, въпреки че потребителите могат да избират между това да виждат поток със съдържание само от приятели и съдържание от всичко, публикувано в услугата. Началната страница на PI.FYI предлага препоръки от "ръчно подбран алгоритъм" - публикации и профили, селектирани от администраторите на сайта и някои потребители.

Приходите на платформата идват от абонаменти, които започват от 6 долара на месец. Въпреки че дизайнът ѝ напомня за по-стара версия на интернет, Бейнбридж казва, че иска да избегне създаването на прекалено носталгична фасада. "Това не е приложение, създадено за хилядолетниците, които ползваха MySpace", казва той, твърдейки, че значителна част от потребителите му са от поколението Z.

Spread, приложение, което в момента е в затворено бета тестване, е друг опит да се осигури оазис, за който се предполага, че е свободен от алгоритми.

"Не познавам нито един човек в живота си, който да няма токсична връзка с някое приложение в телефона си", казва пред Wired Стюарт Роджърс, съосновател и главен изпълнителен директор на Spread.

"Нашето виждане е, че хората ще могат отново да подбират диетите си въз основа на реални човешки препоръки, а не на това, което алгоритъмът смята, че ще бъде най-ангажиращо, а следователно и ядосващо."

Потребителите не могат да създават или качват оригинален текст или медия в Spread. Вместо това всички публикации в платформата са връзки към съдържание от други услуги, включително новинарски статии, песни и видеоклипове. Хората могат да настройват хронологичните си емисии, като следват други личности или избират да виждат повече от определен вид медия.

На марките и ботовете е забранено да се разпространяват и, подобно на PI.FYI, платформата не поддържа реклами. Вместо да се стреми да увеличи времето, прекарано на сайта, основните показатели за успех ще бъдат за "значимо" човешко участие, като например когато някой кликне върху препоръка на друг потребител и по-късно предприеме действие, като регистрация за бюлетин или абонамент.

"Мисля, че има носталгия по това, което първоначално социалната мрежа искаше да постигне", казва Роджърс. "Имате прекалено много информация, за да може всеки да я консумира, така че трябва да бъде намалена по някакъв начин."

Джонатан Страй, старши учен в Центъра за съвместим с човека изкуствен интелект в Калифорнийския университет в Бъркли, има съмнения.

"Вече има много изследвания, които показват, че хронологичното не е непременно по-добро", казва той пред Wired и добавя, че по-простите канали могат да насърчат пристрастието към повторното появяване и да се превърнат в спам.

Страй не смята, че социалната вреда е неизбежен резултат от сложното алгоритмично кураторство. Но той е съгласен с Роджърс, че практиката на технологичната индустрия да се опитва да максимизира ангажираността не води непременно до желателни резултати.

Той подозира, че решението на проблема с алгоритмите в социалните медии всъщност може да бъде... повече алгоритми. "Основният проблем е, че има твърде много информация, която всеки може да консумира, така че трябва да я намалите по някакъв начин."

През януари Страй стартира Prosocial Ranking Challenge - конкурс с награден фонд от 60 000 долара, който има за цел да стимулира разработването на алгоритми за класиране на канали, които дават приоритет на желаните резултати въз основа на показатели за благосъстоянието на потребителите и за това колко информативна е препоръката. От юни до октомври петте печеливши алгоритъма ще бъдат тествани във Facebook, X и Reddit чрез разширение за браузър.

Докато не се появи стабилен заместител, бягството от алгоритмите, обикновено ще означава преминаване към хронологичен ред. Има доказателства, че хората по-скоро търсят това отвъд нишови платформи като PI.FYI и Spread, коментира Wired.

Частните чатове, които са подчинени на логиката на часовника, могат да осигурят по-интимно и по-малко хаотично пространство за споделяне и обсъждане от алгоритмичната сфера: размяна на вицове, мемета, връзки към видеоклипове, статии и скрийншоти на постове в социалните мрежи.

Пренебрежението към алгоритъма може да помогне да се обясни нарастващата популярност на WhatsApp в САЩ, която отдавна е повсеместна в други страни. Според данни на Apptopia, приложението за съобщения на Meta е отбелязало 9-процентно увеличение на дневните потребители в САЩ през миналата година. Дори в рамките на доминиращите днес социални приложения активността се измества от публичните канали към директните съобщения, според Business Insider, където хронологията властва.

"Ако погледнете към социологията, видяхме много изследвания, които показват, че хората естествено търсят неща, които не предизвикват когнитивен дисонанс", казва Столдт от университета Дрейк.

Когато съдържанието в груповия ви чат идва от съответната силно персонализирана алгоритмична емисия на всеки член, нещата могат да се усложнят още повече. Въпреки бягството към пространства, свободни от алгоритми, борбата за перфектна информационна среда далеч не е приключила.