Toyota Motor прогнозира спад на печалбата за фискалната година поради по-високи разходи и обяви обратно изкупуване на акции, след като отчете по-висока нетна печалба за четвъртото тримесечие, отчасти благодарение на по-слабата йена.

Японският производител на автомобили заяви в сряда, цитиран от The Wall Street Journal, че нетната печалба се е увеличила с 80% спрямо предходната година до 997,6 млрд. йени (6,45 млрд. долара) за трите месеца до края на март. Това надмина прогнозата от 752,85 млрд. йени, направена от доставчика на данни FactSet.

Приходите за четвъртото тримесечие са се повишили с 14% до 11,073 трилиона йени, подкрепени от по-слабата йена и силния ръст на продажбите в Северна Америка и Европа. Това се случва независимо от спада на продажбите в Япония, дължащ се на проблеми със сертифицирането на дъщерното дружество Daihatsu Motor и филиала Toyota Industries.

По-слабата йена повишава приходите на японските производители на автомобили, тъй като прави износа по-конкурентоспособен в чужбина и повишава стойността на печалбите, реализирани в чужбина, в йени.

Toyota се възползва и от преориентирането на потребителите в САЩ и на някои други пазари към хибридни превозни средства, а не към изцяло електрически автомобили. Все повече купувачи, притеснени от проблемите със зареждането и по-високите цени, избират хибридите като вариант за икономия на гориво.

За фискалната година, която започна през април, компанията прогнозира приходите да спаднат с 28% до 3,570 трлн. юана, отчасти поради по-високите разходи за материали, труд и разходи за научноизследователска и развойна дейност, а печалбата да се увеличи с 2,0% до 46,000 трлн. юана.

Toyota също така предвижда, че продажбите ще спаднат до 10,95 млн. единици от 11,09 млн. автомобили, през предходната фискална година.

Производителят и неговата луксозна марка Lexus очакват да продадат около 4,7 млн. хибриди през тази фискална година, в сравнение с 3,7 млн. единици, продадени през предходната година, и около 171 000 електрически автомобила с батерии, в сравнение с около 117 000 година по-рано. Преди повече от четвърт век Toyota стана пионер в производството на хибриди с Prius. Те съставляват повече от една трета от продадените от компанията през току-що приключилата финансова година.

"Ще направим инвестиции, за да защитим веригата за доставки", заяви главният изпълнителен директор на Toyota Коджи Сато след обявяването на резултатите, цитиран от Reuters.

"Въпреки че нашите операции се извършват много ефективно, има много неща, които все още трябва да бъдат променени в известна степен", каза той, визирайки промените в производствения процес, тъй като Toyota прави скок от автомобилен производител към компания за мобилност.

На този фон производителят заяви, че ще изкупи обратно до 1 трлн. йени от акциите си до края на април 2025 г., отчасти за да отговори на евентуални планове за продажба от страна на заинтересованите страни. Той може да изкупи обратно до 3% от акциите си в обращение.

Toyota заяви, че тази година планира да инвестира 1,7 трилиона йени за растеж в области като изкуствен интелект и софтуер.

Японският автомобилен производител не е лишен от предизвикателства, особено на ключови пазари като Китай, където се бори да не изостава от темпото, с което все повече местни производители пускат на пазара електромобили с напреднал софтуер.