Вече над една година компаниите за изкуствен интелект и техните инвеститори казват, че генеративният изкуствен интелект ще създаде несметни количества богатство чрез увеличаване на производителността на работещите.

Няма съмнение, че генеративният AI вече повишава производителността в някои области, като например графичния дизайн и правната изследователска работа. Има обаче малко доказателства, че технологията като цяло отприщва достатъчно нова производителност, за да увеличи печалбите на компанията или да повиши цените на акциите, пише Fast Company.

Много големи компании се впуснаха в изграждането и пилотирането на генеративна AI инфраструктура и приложения. Много от тях намериха начинанието за сложно и отнемащо време, като все още се борят за възвръщаемостта на своите инвестиции. „Днес все по-малко хора казват, че използват AI инструменти всеки ден или че са им абсолютно необходими за това, което правят“, казва експертът по изкуствен интелект и бивш професор в Нюйоркския университет Гари Маркъс за The Agenda.

Дали компаниите, водещи AI бума, преувеличиха предимствата на технологията?

Основателят на OpenAI Сам Алтман каза по-рано тази година, че AI моделите, които могат да изпълняват повечето генериращи приходи задачи по-добре от хората, ще се появят в „сравнително близко“ бъдеще. Той предположи пред Конгреса на САЩ, че AI системите ще станат толкова мощни, че могат да застрашат самото човечество. Всеобхватният изкуствен интелект обаче – или точката, в която AI системите могат да се научат да изпълняват всяка човешка интелектуална задача – все още изглежда нещо далечно.

Проф. Маркъс казва, че големите скокове напред в производителността на AI моделите се забавят. „Всички бяха много развълнувани миналата година, но подобренията ни свършват; поне за малко нещата се забавят“, посочва той. Всъщност някои от най-големите печалби в производителността идват от модели с отворен код, като Llama-3 на Meta и други, които сега наваксват затворените патентовани модели като OpenAI.

Главният оперативен директор на OpenAI Брад Лайткеп каза наскоро в подкаст на 20VC, че очакванията, родени след ChatGPT, вече са изпреварили това, което технологията може да направи. Той побърза да добави, че OpenAI очаква неговите модели да станат много по-добри „много бързо“.

Ян Лекун от Meta също винаги е казвал, че макар базираните на LLM инструменти да са направили огромен напредък през последните пет години, те все още „не са толкова умни“.

Индустрията на изкуствения интелект ще трябва да изтласка LLM отвъд инструментите за изготвяне на текст и обобщаване в стил ChatGPT, за да се превърнат в автономни агенти, които могат да разсъждават и да правят планове.

„Нововъзникващите стартиращи компании вече се фокусират върху т. нар. AI „агенти“, които ще действат по-независимо от хората и ще изпълняват задачи от името на хората в интернет и в други приложения, без да присъства човекът“, казва Джеремая Оуянг от Blitzscaling Ventures.

Agent Lunar, например, разработва платформа, която предлага на компаниите „AI съотборници“ или агенти, които се специализират в различни аспекти на бизнеса. Много други компании ще изграждат своите платформи върху базови модели като GPT-4 и агентите ще стават по-способни, когато новите модели дойдат. Изграждането на повече „агентно“ поведение в LLM обаче е трудно и някои експерти смятат, че първите наистина полезни инструменти няма да се появят до 2026 или 2027 г.

Междувременно огненото сияние около генеративното AI пространство вероятно ще започне да избледнява.

AI приложенията остават ограничени и скъпи

Смята се, че приложенията с изкуствен интелект са изключително полезни за журналистическата професия, но ако работите в тази сфера, вече знаете, че те са от особена полза, заради все още голямата им склонност да халюцинират. Един от големите проблеми остава времето, което един журналист отделя за редакцията на генерирани от AI текстове, включително на направени от чат бот обобщения на собствените му интервюта.

Смесени резултати дават и потребителските продукти в сферата на „имейл анализите“, например Airparser, който използва LLM на OpenAI за интелигентно извличане на информация от електронната ви поща. Цената представлява друго голямо препятствие. Premium планът на Airparser струва $250 и ви дава 5000 кредита, а стартовият план ($32,50/месец) ви носи 100 кредита.

Perplexity става еднорог

Компанията за AI търсене Perplexity, които демонстрират реален потенциал, току-що събра още 62,7 милиона долара в своя четвърти кръг на финансиране. Базираната в Сан Франциско компания събра средствата при оценка от 1,04 милиарда долара, което я поставя в клуба на еднорозите с общо финансиране от 165 милиона долара. Не самите средства обаче са това, което прави впечатление, а списъкът с инвеститори, включващ Джеф Безос, Nvidia и NEA. Част от привлечените пари вероятно ще отидат за наемане на повече изследователи, които ще се присъединят към настоящия екип от около 55 души, посочва Fast Company.

Perplexity е една от малкото стартиращи компании, които се осмелиха да предизвикат Google в интернет търсачките (и потенциално да преследват част от рекламния бизнес в мрежата за търсене на стойност 120 милиарда долара). Компанията започна с безплатна AI „машина“, която създава наративен отговор със свързани цитати към източниците, към които се обръща. По-късно добави ниво Pro за $20/месец, което включва копилот за търсене и директен достъп до мощни големи езикови модели на трети страни, включително GPT-4 на OpenAI и Llama 3 на Meta. Компанията пусна и корпоративна версия за $40/месец, която предлага подобрена сигурност и други функции.