Президентът Росен Плевнелиев и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията се запознаха на място със състоянието на моста на р. Дунав в Русе, както и с предприетите мерки за ограничаване на риска от наводнение след повишаването на нивото на реката в участъка при дунавския град. За по-малко от две денонощия нарушението на трафика по Дунав мост е било ликвидирано, а до един месец и чрез въвеждане на временна организация на движението причините за компрометирането на участъка ще бъдат окончателно отстранени.

Плевнелиев каза, че след месец ще бъде пуснат в експолоатация Дунав мост 2 при Видин и ще може да се извърши основен ремонт на Дунав мост 1. Ремонт на стария мост не е правен от 60 години. Средствата са осигурени, а реконструкцията ще отнеме 6 месеца, защото мостът ще бъде разширен с още едно двупосочно платно, за да поеме големия трафик. Денонощно през Дунав мост преминават 4000 превозни средства.

Днес представители на транспортните министерства на България и Румъния и представители на ЕК обсъждат въпоса дали да се строи нов мост или паралелен на съществуващия.

До 2014 г. България трябва да изпълни 4 инфраструктурни проекта за 2 млрд. евро.

„Големите приоритети на България по отношение на еврофондовете са в Северна България за 2014-2020 г. и това ще бъде магистрала Хемус, която ще бъде магистрала до Велико Търново.

От Търнов до Шумен се планира да бъде скоростен път. Това показват трафик анализите, които са направени на световно ниво заедно с представители и на Европейската комисия.

Следващият стратегически проект ще бъде скоростният път Видин - Ботевград.

Третият стратегически проект ще бъде тунелът по Шипка.

Като добавим и Струма Лот 3, тези четири големи проекта по еврофондове са за около 2 млрд. евро, а България ще има около 1 млрд. Така че ние ще търсим т.нар. наддоговаряне и ще търсим възможности и чрез Европейската инвестиционна банка в синхрон с еврофондовете до 2020 г. да построим тези четири проекта", каза президентът Росен Плевнелев,.

Президентът беше запознат и с тежкото състояние на съоръженията на „Напоителни системи“ на територията на общината, които се считат за една от причините за повишения риск от наводнения. За поддръжка на дигите също няма целево финансиране, тъй като те се стопанисват от собствениците им, допълни кметът на Русе Пламен Стоилов.

Пред журналисти в дунавския град президентът заяви, че скоростният път Русе-Свиленград ще бъде обект на публично-частно партньорство, а инвестиционен интерес вече е заявен от страна на Китай и Катар.

Росен Плевнелиев изрази надежда, че по-широк кръг от инвеститори ще заявят стратегически интерес от реализацията на проекта и че още през пролетта на 2014 година може да бъде стартирана тръжната процедура за избор на партньор за строителството и експлоатацията на цялото трасе на скоростния път. Според президента целият проект може да бъде реализиран за 4 или 5 години.