Четирима чуждестранни студенти, които споделят страстта си към устойчивото развитие, успешно запълниха свободна ниша на шведския пазар за екологично чистене. От My Swedish Career се срещнаха с основателите на новия зелен бизнес, който притежава потенциала да направи дългосрочна промяна.

Четиримата основатели идват от различни части на Европа – Алексис Бужес е от Франция, Ян Цихлар е от Чехия, Лиридиона Сопяни е от Косово, а Марта Манчева е от България. Те се срещат, докато учат в една и съща магистърска програма за устойчиво развитие в университета Упсала.

„Знаейки колко социално и икономически е напреднала Швеция, вярвам, че тя може да бъде най-доброто място за учене и за получаване на знания от хората и културите тук”, казва съоснователят Лиридиона Сопяни от Косово пред местното издание The local. „А на по-късен етап аз мога да помогна на моята страна”.

Като много студенти, тя се проваля в опита да си намери работа, тъй като не говори шведски език. Така тя и нейните приятели решават да създадат собствени си работни места – като основат компания от нищото.

„Имахме усещането, че трябва да направим нещо сами, да използваме академичната си основа в насока устойчиво развитие и да променим нещо”, допълва Сопяни.

Вижте още: Това е българинът, наричан в САЩ „магьосникът на машините“

От май 2014 година студентите-предприемачи управляват своята собствена компания Grandma Knows Best. Става дума за почистваща компания, базирана на принципите за устойчивост и екосъобразност.

Швеция е призната за една от водещите страни по отношение на устойчивото развитие и екологичночистите продукти. За повечето шведи да живееш с ясното съзнание за влиянието си върху средата е начин на живот и търсенето на алтернативи се е превърнало в тяхна втора природа.

Екосъобразното и зелено чистене не е напълно ново изобретение – но тъй като все повече шведи си наемат домашни помощници, за да им чистят, на студентите се предоставя блестяща възможност.

Четиримата студенти вярват, че това, което прави Grandma Knows Best уникална, е тяхната „отпадъци-редуцирай-използвай отново и рециклирай” политика във всяко отношение в работата им.

От техните продукти до начина им на транспортиране, целта е да предоставят почистваща услуга, която е екологично устойчива, оставяйки зад гърба си скърцащи от чистота домове и щастливите им собственици.

С цел да изключат употребата на препарати, които са вредни за околната среда, Grandma Knows Best сама подбира и произвежда собствените си почистващи препарати.

Трябва да отбележим, че Марта Манчева и колегите й имат наистина динамично ежедневие. Те съумяват да комбинират сутрешното почистване по домовете с ходенето на лекции и след това отново се заемат с бизнеса си.

Всеки един от четиримата има своята специфична роля в компанията. Алексис Бужес се грижи за финансите, Ян Цихлар е поел вътрешния мениджмънт, Лиридиона Сопяни е отговорна за комуникацията и бранд мениджмънта, а българката Марта Манчева ръководи маркетинга.

Наскоро към екипа се присъединява и шведската студентка Джозефин Бродел – тя отговаря за обслужването на клиентите. Днес 5-членната компанията се радва на завидна популярност.

„Всеки клиент определено проявява интерес към продуктите, които използваме”, обясняват студентите. „Особено как можем да почистим толкова добре с простички сурови материали като сода за хляб и оцет!”.

Чешкият студент Ян Цихлар, отговорен за развитието на продуктите и тестването им, споделя, че е бил изненадан да открие, че разнообразието от натурални продукти, налични на пазара в Швеция, е прекалено ограничено.

„Количеството на химикалите и вредните агенти в домовете ни е алармиращо. Ние съзряхме необходимостта от намиране на по-естествени алтернативи, за да поддържаме по-чиста околната среда, в която живеем”.

Екипът на Grandma Knows Best е съумял да избегне включването на ароматизатори и консерванти сред продуктите, които използват за почистване. В момента петимата студенти се опитват да подобрят промотирането на бранда си, за да достигнат до повече потенциални клиенти.

Те вярват, че с дейността си ще вдъхновят още много млади предприемачи. Самата Марта Манчева от България дава съвет: „Не се страхувайте да изразите себе си и бизнес идеята си явно. Използвайте познанията си от университета в истинския живот.”