Нов регламент за енергийно етикетиране, въвеждащ променена скала за енергийната ефективност на електродомакинските уреди влезе в сила на 1 август тази година.

В тази връзка, Сдружението на производителите на електродомакински уреди в България (асоциация СЕСЕД България) организира днес кръгла маса под патронажа на министъра на икономиката Емил Караниколов, на която бяха обсъдени очакваните изменения в сектора.

„Новият регламент за енергийно етикетиране (ЕС) 2017/1369 включва промяна на досегашната скала А+++-D с еднотипна скала A-G за домакинските електроуреди, които попадат под регулацията на ЕС“, припомни генералният секретар на СЕСЕД България Габриела Чифличка.

По думите й предоставянето на точна и ясна информация за консумацията на електроенергия от домакинските електроуреди дава възможност на потребителя за информиран избор, който да бъде в полза на по-икономичните уреди.

„На потребителите трябва да стане ясно, че се променя етикетът, но уредите не стават по-малко ефективни“, подчерта Чифличка. Тя обясни, че новото законодателство ще създаде условия за уреди, класифицирани с клас В, С или по-нисък, по новата скала А-G да са с по-висока енергийна ефективност от уредите от най-високите класове А+++ по старата скала.

Новият регламент предвижда поетапно въвеждане на новите етикети с преобразуваната скала за различните продуктови групи. У нас електродомакинските уреди – хладилници, перални, съдомиялни, телевизори и осветителни тела, ще се появят на пазара с нови етикети и изменена скала за енергийна ефективност най-рано в края на 2019 г.

„За да бъде ефективна и успешна употребата на етикета, той следва да бъде лесно разпознаваем за крайните ползватели, опростен и кратък“, обясни Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Той даде няколко полезни съвета на потребителите, на които предстои да изберат нов домакински електроуред: „При закупуване на домакински уреди търсете информацията от енергийните етикети, за да ги сравните лесно и точно по отношение на тяхното потребление на енергия и тяхната производителност.

Това ще ви позволи да направите информиран избор, както и да разпознаете колко енергийно ефективен всъщност е даден продукт и да оцените потенциала му, както и най-важното – да оптимизирате разходите си за консумация на електроенергия и вода“.

Според участниците в кръглата маса е необходимо въвеждането на новата скала за енергийна ефективност да бъде съпътствано от информационни кампании, които да посочат ясно нововъведенията в етикетирането.