Пътищата, мостовете и железопътните линии, строени по стандартите за проектиране от 20-и век, започват да се деформират от екстремните горещини, обхванали света. Електропреносните мрежи, сградите и охладителните системи също са под огромно напрежение.

Стандартите за проектиране не успяват да се справят със затоплянето на климата, казват инженери и строителни експерти пред WSJ. Те настояват клиентите им да инвестират в решения, които да направят съществуващите сгради по-хладни, като същевременно отчитат разходите за бъдещи горещи вълни.

"САЩ не са подготвени за това, което сме имали досега, да не говорим за още по-екстремни явления", казва Адам Джафе, старши инженер по материалите в Arup, глобална компания за проектиране и архитектура.

През целия юли рекордни температури изпепелиха южната половина на САЩ, Южна Европа, Централен Китай и Източна Азия. Според местни новини горещините са причинили прекъсвания на електрозахранването в няколко държави и са компрометирали пътища в редица американски щати като Юта, Луизиана, Уисконсин и Тексас.

Рекордната жега стопява $100 милиарда от американската икономикаАко не се вземат мерки сега, до 2100 г. жегите могат да отнемат една шеста от световната икономическа активност
Когато пътищата абсорбират топлината, асфалтът, който се използва за над 90% от пътищата в САЩ, започва да се топи и деформира, образувайки неравности и вълнички по пътната настилка. Това води до проблеми при шофиране, по-голям разход на гориво, повече вредни емисии и по-високи разходи за поддръжка на превозните средства, обяснява Имад Ал-Кади, директор на Центъра за транспорт в Илинойс към Университета на Илинойс в Урбана-Шампейн.

При бетонните магистрали стоманените съединения, предназначени да позволяват на повърхностите да се разширяват, за да се предотвратят пукнатини, също могат да се повредят, ако пътното платно се нагорещи твърде много.

Но докато компрометираните пътища са сравнително лесни за откриване и поправка, въздействието на топлината върху сгради, тръби и електрически съоръжения е по-малко очевидно. Според Илейн Галахър Адамс, архитект и ръководител на решенията за сгради с нулеви емисии в Arcadis, компания за проектиране и консултации, екстремната топлина с времето износва сградите и може да доведе до сериозни разходи за ремонт. Уплътнителите и лепилата на полимерна основа, които поддържат тръби, прозорци и конструктивни връзки, са материалите, които са най-уязвими на топлина, и когато се напукат, това може да доведе до силни течове на вода.

ООН към държавите: Ел Ниньо е тук, гответе се за много екстремни явленияПроучването приписва на Ел Ниньо от 1997-98 г. загуби в размер на 5,7 трилиона долара от световния доход
Температурите, на които са изложени те, могат да бъдат значително по-високи от тези на въздуха. Ако навън е 40 градуса, някои сградни фасади, изложени на слънце, могат да достигнат над 50.

Екстремните горещини също така създават рискове за металните и бетонните материали, използвани в строителството. Високите температури например разширяват стоманените плочи и железните греди, използвани в строителните проекти в целия регион на Финикс, казва пред WSJ Реймундо Ернандес, представител на местната организация Bricklayers and Allied Craftworkers Local 3, която представлява синдикалните работници в Аризона и Ню Мексико. Това затруднява работниците при вграждането на гредите в бетонни блокове и стени и може да доведе до проблеми на по-късен етап, добавя той: "Когато поставяте гредите в бетона, а е толкова горещо, те набъбват повече и се получават пукнатини в стените."

Екстремните горещини принуждават някои строители да добавят кофи с лед към бетона и разтвора, за да помогнат за правилното им втвърдяване, и планират изливането през нощта, когато температурата се понижават до някакви поносими стойности, обяснява и Мат Гилиланд, мениджър по риска в базираната във Финикс компания Willmeng Construction.

Свръзките, които държат мостовете, също се разширяват по време на горещините, което затруднява строителните и ремонтните работи. "Различните елементи могат да се преместят с няколко сантиметра в зависимост от времето", казва Гилиланд. "Може да го монтирате сутринта, а когато настъпи моментът да го поставите следобед, да имате проблем".

AI на Google помага на градските общности при екстремни горещини Технологичният гигант представи две нови функции за подпомагане на засегнати от природни бедствия райони
Архитекти твърдят, че небостъргачите от стъкло и стомана, които доминират в много градски райони в западните държави, са особено неподходящи за справяне с повишаването на глобалните температури. Често те са лошо изолирани и се нуждаят от масивни системи за охлаждане, които ще трябва да бъдат модернизирани с повишаването на външните температури.

Сградите със стъклени фасади също така отразяват слънчевата светлина и допринасят за ефекта на градския топлинен остров - явление, при което сгради, пътища и други повърхности поглъщат и отново излъчват слънчевата топлина. По този начин градовете се превръщат в "острови" с по-високи температури в сравнение с по-зелените отдалечени райони.

За да могат климатиците да работят по време на бъдещи екстремни горещини, изследователите казват, че системите ще трябва да станат по-енергийно ефективни. Според проучване на изследователи от Университета на Мериленд и Университета "Пърдю" ако средните глобални температури се повишат с 2 градуса по Целзий, търсенето на охлаждане през лятото ще нарасне с 13% спрямо сегашното натоварване в САЩ. Без подобрения в технологиите за охлаждане много домакинства в страната биха могли да останат до 14 дни без климатик поради прекъсване на електрозахранването, пишат авторите на изследването, цитирани от WSJ.

По време на горещата вълна през 2021 г. в Британска Колумбия например са се повредили повече от 400 трансформатора, което е повлияло на функционирането на охладителните системи в домовете, предприятията и институциите в много части на щата, става ясно от доклад на Канадския институт за климата, изследователска организация с нестопанска цел.

Нов температурен рекорд в Европа: 48.8 градуса измериха в ИталияНов температурен рекорд на Стария континент
Според Джордж Караянис, експерт по инженерна и критична инфраструктура в Resilience First, бизнес мрежа, базирана в Лондон, адаптирането към изменението на климата поставя бизнеса, комуналните услуги и собствениците на имоти пред някои трудни и скъпи решения.

Едно от последните проучвания установява, че засилването на екстремните горещини в Обединеното кралство и Европа може да увеличи годишните разходи за експлоатация и поддръжка на пътищата и железопътните системи до 5,4 млрд. долара до 2100 г., в зависимост от това колко се затопля атмосферата.

Караянис е категоричен, че ще бъде твърде скъпо да се актуализира цялата глобална инфраструктура, която не е готова за екстремните горещини и други заплахи, породени от изменението на климата. Вместо това, казва той, политиците и компаниите ще трябва да изградят по-добри системи за реагиране и възстановяване в извънредни метеорологични ситуации, като същевременно дадат приоритет на най-неотложната модернизация.

"По-голямата част от съществуващата ни инфраструктура е проектирана въз основа на средни температури отпреди 60-80 години", обяснява той, "но това не са условията, пред които сме изправени днес."