Преди почти 30 години съоснователят на Apple Стив Джобс казва, че има едно просто нещо, което отличава хората, които действат и постигат нещо значимо, от мечтателите.

В интервю от 1994 г. той посочва, че повечето хора никога няма да звъннат на подходящия човек, за да попитат или поискат нещо важно, пише Inc. Успешните хора обаче правят именно това – искат.

Джобс обяснява в интервюто, че на 12-годишна възраст е събрал смелостта да се обади нe на кой да е, а на Бил Хюлет, съосновател на Hewlett-Packard. „Искам да създам честотен брояч и се чудех дали имате някакви резервни части, които бих могъл да ползвам?“, казал Стив Джобс.

Развеселен от дързостта на момчето от другия край на линията, Хюлет дава на Джобс резервните части. Както и работа през лятото в HP. Джобс казва: „Бях в рая“.


Сам Алтман 9 години по-рано: Най-добрите идеи често изглеждат лошиНаправете продукт, който хората да обикнат, казва основателят на OpenAI

Не се страхувайте да искате

Този телефонен разговор е оказал огромно влияние на живота на Джобс, давайки му един от най-великите уроци: Бъдете готови да поискате нещото, което искате.

Много често в много бизнеси страхът пречи на хората да бъдат отворени и да търсят подкрепа от своите шефове и колеги. Според изследване, публикувано в Harvard Business Review, 75 до 90%а от цялата помощ, която хората си оказват на работа, започва с отправяне на молба.

Много хора обаче се въздържат да поискат това, от което се нуждаят, тъй като техните мениджъри не насърчават това поведение. Следователно нищо не се случва през повечето време. За да промените това, помислете за концепцията „реципрочен кръг“, коментира Inc.

Давай и вземай

Тази концепция е развита първо от социалните учени Уейн и Черил Бейкър, а по-късно е адаптирана от организационния психолог Адам Грант като част от работата му върху щедростта, на която е посветена неговата книга „Давай и вземай“.

Най-просто казано, концепцията звучи така: аз помагам на теб, ти помагаш на някой друг – и може да се окаже, че този човек ще помогне на мен (или на някой друг) някога в бъдеще. Този цикъл прави искането и предлагането на помощ лесно и ефективно.


3 неща определят успеха. Ето как да станете по-добри във всяко от тяхРазвивайте непрекъснато способността си да говорите, да пишете и в крайна сметка да споделяте идеите си ефективно.

За да бъде реципрочността практична и ориентирана към резултатите, подходът е участниците да се събират в групи и да споделят своите искания един с друг. Разбира се, нещата, които искат, трябва да са важни – придобиване на умение, съвет за предстоящ проект, ключов контакт – и да допринасят за цялата организация.

Семейство Бейкър, заедно с Грант, създават платформата Givitas, за да улеснят кръга на реципрочност във всяка организация и да го интегрират в практиката на хората в компанията.

Тази концепция променя начина, по който виждаме искането и оказването на помощ и разрешаването на проблеми. Изследването установява, че когато кръгът на реципрочност е широко разпространена практика в организациите, тя подобрява производителността, насърчава ученето и изгражда общност и климат на доверие.

Накратко: Когато най-успешните хора искат нещо, те са готови да го поискат. Ако един 12-годишен Стив Джобс е могъл да го направи, можете и вие.