Когато през август Джулиана Чан взема решение да работи в изцяло дистанционен режим, някои мениджъри от компанията й казват, че е прекалено смела.

"И бяха прави", казва пред CNBC основателката и главен изпълнителен директор на Wildtype Media, фирма за медийни комуникации, ориентирана към STEM.

Работата от разстояние идва с дълъг списък от различни предизвикателства, въпреки популярността и одобрението й сред служителите.

За Чан това включва недостатъчна ангажираност или изолация, неправилно общуване поради липсата на невербални сигнали и рискове за поверителност на данните.

Въпреки това, "инстинктите" на Чан й подсказват, че е време да отправи поглед към бъдещето.

"Договорът ни за наем на офис изтичаше през август 2023 г. и след като прегледах използването му през последните три години, се убедих, че не е достатъчно", споделя 40-годишната сингапурка. "Освен това никога не съм имал човек, който да се е оплаквал от политиката ни за дистанционна работа. Служителите винаги ми споделят колко са благодарни, че не им се налага да се борят със задръстванията и да пътуват ежедневно."

Анатомия на новия офис: Социален хъб, а не място за работа Бъдещето на офиса е, че в него влизате само два или три дни в седмицата и става дума за срещи, обучения, презентации, събития. Офисът е за свързване, обясняват експерти

Понастоящем Чан управлява 20-членен екип, базиран в Сингапур, Малайзия, Филипините и Индия – с 30 до 40 постоянни служители на свободна практика по целия свят. След като в LinkedIn описва дистанционния модел на компанията си, тя е заляна от съобщения с въпроса дали има свободни позиции.

Макар че това е изненада за нея, последните данни показват, че търсенето на дистанционна работа остава популярно, дори когато компаниите отстъпват от инициативите за гъвкавост. Милиони работници желаят да работят навсякъде и по всяко време, но когато става въпрос за наемане, Чан казва, че е станала "много по-взискателна" в този процес.

"Видовете поведение в офиса, които традиционно са ключови за успех в тази среда, може да нямат значение при работа от разстояние, така че не мога да приема, че миналият успех в офиса ще се превърне в бъдещ успех в отдалечена среда."

Чан определя двете основни според нея качества за всеки отличаващ се служител при дистанционен модел работа.

Отличен виртуален комуникатор

Макар да изглежда ясно, че дистанционният работник трябва да може да общува добре виртуално с помощта на приложения като Slack, имейл или Zoom, опитът на Чан сочи, че не всеки се справя добре с това.

"В един момент те просто "изчезват" или се държат така, сякаш не са част от компанията. Може да не участват във виртуалните срещи, да не полагат усилия за създаване на разговори или да не влагат енергия и време в създаването на силни професионални взаимоотношения с виртуалните си колеги.", допълва тя.

Работниците искат 4-дневна седмица – но при едно условиеПредставителите на поколението Z са най-малко заинтересовани от по-кратката работна седмица

Подчертава, че добрият виртуален комуникатор трябва да може да "поиска помощ и да е готов за съдействие при решаване на проблеми".

"Въпреки че повечето хора биха искали да работят гъвкаво, не всеки е подходящ за това. Всички имаме различни нива на професионален опит, а нуждите ни при всеки етап от кариерата ни също са различни", категорична е Чан.

Отговорен играч

За да бъде ефективна работата от дистанция, служителите трябва да бъдат отговорни за изпълнението на задачите си, казва Чан. "Това променя правилата на играта: ако всеки се съгласи да бъде отговорен, е напълно реално да се създадат високопроизводителни екипи, които може никога не са се срещали с колегите си в реалния живот."

Служител, който е недостъпен с часове наред или дори цял ден, "би пропуснал крайните си срокове, но не би съобщил за промяната в плановете на своя ръководител", добавя Чан. "Макар че това е проблем и в офис среда, се усложнява в отдалечена среда, тъй като никой, дори ръководителят, няма пряк поглед върху въпроса."

„Живеят повече, работят по-малко“ - с какво се примиряват работодателите?Дори когато заетостта расте бързо, служителите работят по-малко часове сега, отколкото през 2019 г.

Въпреки моделът на компанията й, Чан остава "голям привърженик" на срещите лице в лице и смята, че трябва да бъдат положени целенасочени усилия, за да се поддържа ангажираността на служителите. "Човешките същества жадуват за физически контакт и взаимодействие – всичко, което изгубихме по време на пандемията", добави тя

За да предотврати изолацията на служителите си, Чан организира спонсорирани от компанията обеди и често пътува в чужбина, за да се среща със своите подчинени.

През последните две години тя използва спестените средства от липсата на офис за изнесени обучения в чужбина. "Сега очаквам с нетърпение да се срещна с тях - много повече, отколкото ако ги виждах всеки ден", шегува се Чан.

Водещи компании предлагат хибридна работа и плащат ваканции на служителитеИнфлацията, недостигът на персонал и натоварените графици са най-големите пречки служителите да не могат да си вземат отпуска

Най-важният начин за създаване на екипност, обаче е общата цел и мисия.

"Когато екипът ви работи в четири държави, както е при мен, трябва да сте още по-силни като лидер. Споделянето ни позволява да се чувстваме като част от една общност, въпреки че сме на хиляди километри един от друг. Прекарвам много време в разясняване на нашата мисия по всеки възможен начин.", допълва Чан.