Двигателят с вътрешно горене е чудо на техниката, но също така има голям принос за замърсяването на въздуха. Не планетата се движат над 1,4 милиарда превозни средства с двигатели с вътрешно горене, които отделят в атмосферата въглероден двуокис, азотен оксид и въглеводороди, пише Engadget и продължава:

„Докато чакаме евентуалния възход на електрическите превозни средства, някои райони са се заели да решат проблема със замърсяването на въздуха, свързано с двигателите с вътрешно горене, като забранят изцяло подобни превозни средства. Стокхолм, столицата на Швеция, току-що обяви забрана за движение на дизелови и бензинови превозни средства в центъра на града“.

Забраната влиза в сила през 2025 г., като новата политика ще разрешава движението на хибриди в центъра на града, в допълнение към линейките и полицейските автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Забраната не засяга цялата столица. Тя се отнася само за т.нар. градски център - район, включващ 20 квартала в сърцето на града. Обявявайки новите мерки, заместник-кметът на Стокхолм по въпросите на транспорта Ларс Стромгрен заявява, че настоящите условия представляват "напълно неприемлива ситуация", като отбелязва, че въздухът в града "причинява белодробни заболявания на бебетата и преждевременна смърт на възрастните хора".

Германия и ЕК се споразумяха за процеса по отказ от автомобилите с ДВГБерилн и Брюксел постигнаха споразумение по спора относно забраната за производство на нови коли с двигатели с вътрешно горене


Електрическите превозни средства, разбира се, ще могат да се движат в центъра на града без ограничения.

Новата политика на Стокхолм се присъединява към подобни инициативи за зони с ниски емисии в множество европейски градове в цяла Европа, сред които са Лондон, Мадрид, Берлин и Париж. Стокхолм отива по-далеч от всички останали обаче, като налага почти пълна забрана.

Лондон например събира такси от автомобилите с вътрешно горене, за да преминат през неговата зона с ниски емисии (LEZ) докато Париж, Атина и Мадрид забраняват дизеловите автомобили.

Противниците на тази концепция наричат политиката на Стокхолм твърде крайна. Шведската конфедерация на транспортните предприятия например смята, че управляващата политическа партия в града "твърде много бърза" да намали още повече емисиите от двигатели с вътрешно горене.

LEZ дават добри резултати, когато става въпрос за намаляване на здравните проблеми, свързани със замърсяването на въздуха. Неотдавнашно проучване на The Lancet установява, че в пет от осемте изследвани зони с ниски емисии се наблюдава намаляване на проблемите със сърцето и кръвоносната система, като броят на хоспитализациите за инфаркти и инсулти също е по-малък. В Лондон пък се наблюдава 19% спад на вредните прахови частици, открити във въздуха в цялата му зона със свръхниски емисии, където програмата е въведена през 2019 г.

ЕС готви план за разрешение на ДВГ, използващи е-гориво, и след 2035 Превозните средства ще трябва да използват технология, която ще им попречи да се движат, ако се използват изкопаеми алтернативи


Европа е на път да премине изцяло към концепцията, като до 2025 г. ще бъдат създадени повече от 500 нови нискоемисионни зони.

Зелените зони на София

София също е сред градовете, които предприемат мерки в тази посока. От 1 декември 2023 г. в столицата влиза в сила ограничението за преминаване на най-замърсяващите МПС през нискоемисионните зони.

С решение на Столичния общински съвет от тази дата най-старите и замърсяващи автомобили няма да се допускат в идеалния център на София, като забраната ще е в сила до края на февруари.

„Зоните са така подбрани, че да се постигне намаление на вредните емисии от транспорта в определените квартали, но същевременно гражданите да имат алтернативни маршрути с достатъчен капацитет, които да бъдат използвани от тях. Включването на централните части на града в рамките на нискоемисионните зони прекъсва най-пряката автомобилна връзка между западните и източните квартали на града, като по този начин намалява привлекателността на този вид транспорт (личния автомобил)“, обсняват от СО.

В София са обособени две зони - “малък” и “голям” ринг.

Германската автоиндустрия се обяви срещу Те предлагат да се използват синтетични горива


Малкият ринг обхваща идеалния център на града - територията между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“. От 1 декември в него няма да могат да влизат автомобили от най-замърсяваща категория 1. Година по-късно - от 1 декември 2024 г., в малкия ринг ще се забрани влизането и на коли с екокатегория 2. Забраната трета категория влиза в сила от 1 декември 2028 г.

Големият ринг обхваща широкия център на София – територията, която се намира между булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П.Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х.Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И.Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“, но и бул. „Михай Еминеску“, бул. „Никола Й. Вапцаров“, ул. „Люба Величкова“ и ул. „Сребърна“.

Там ограниченията влизат в сила от 1 декември 2025 г., когато ще се забрани влизането на коли с категория 1. Две години след това - от декември 2027 г., на територията на големия ринг няма да могат да влизат и автомобили от категория 2.