Преосмислянето на трансформацията на организациите започва с технологиите, които ще продължат да движат иновациите и да променят организациите. За да се случи това обаче, те трябва да бъдат постоянни и целенасочени в усилията си.

„През пандемията компаниите се чудиха какви промени ще се случат. Всички се надпреварваха да реализират проекти за дигитална трансформация. Но за да се случи това по най-добрия начин, една организация трябва да бъде променена отгоре до долу. В противен случай тя ще бъде победена от конкуренцията“, предупреди Петър Торнев, изпълнителен директор на Accenture Bulgaria по време на форума Digital Trends, организиран от Profit.bg и Sportal.bg, и цитира изследване на компанията, според което две години след пандемията 70% от проектите не са отговорили на очакванията на бизнеса.

Това създава сериозни проблеми, а за да се избегнат те, компаниите трябва да заложат на пет основни елемента на промяната.

Бизнес трансформация с отговорен AI – мисията на Google CloudОще през 2018 г. Google първа разработва и въвежда принципи на AI за служителите


Преосмисляне на трансформацията

Според проучването на Accenture 86% от компаниите интегрират технологии за дигитална трансформация но на парче, което не е рецепта за успех.

„Истинските трансформатори са едва 8%. Те прокарват трансформацията през цялата си организация, което означава, че всяка една функция на компанията се възползва от възможностите на технологиите“, посочва Торнев. „Това е нарочна стратегия, която не може да се преосмисля в движение, тъй като от нея зависи развитието на една компания. Тя трябва да е базирана на дигитално ядро – облачни технологии, големи данни, изкуствен интелект, киберсигурност и т.н. Но най-важни са културата и хората“.

Талант

Именно талантът е второто условие за успешната трансформация на една компания.

„Повечето компании са се фокусирали върху финансовите аспекти. Но само 30% от респондентите в нашето проучване казват, че компаниите им се грижат за тях от гледна точка на менталното им здраве и им дават възможност да станат нерзаделна част от организацията. А истината е, че няма как една компания да има бизнес стратегия, без да има стратегия за таланта“, акцентира Торнев. „Не трябва да мислите само как да стигнете до таланта, трябва да създавате талант. Да отключите развитието на човешкия потенциал“.

Асен Василев: След 10-15 години трудът няма да бъде фактор за производствоОсновният двигател на икономиката ще бъде човешкият капитал, заяви финансовият министър


Устойчивост

Устойчивостта е друг основен елемент за успеха на една компания, но едва 7% от бизнесите днес успяват да комбинират технологичната стратегия със стратегията за устойчивост, сочи проучването на Accenture.

Пример за това как технологиите помагат за устойчивостта на една организация е метрото в Мадрид, което използва AI, за да контролира движението на влаковете, да следи температурата и потока от хора. По този начин то не само обслужва потребителите по-добре, но и пести пари, защото използва електроенергията много по-ефективно.

„Трябва да помислите как да постигнете устойчивост през технологиите. В днешно време не е възможно по друг начин. Но освен това трябва да измислите как да постигнете устойчивост, като направите самите технологии по-устойчиви. Това е най-критичният фактор по отношение на въглеродния отпечатък“, посочва Торнев.

Метавселена

Метавселената също е в списъка на силите, които могат да променят един бизнес в положителен аспект.

Матю Карнинчниг, Politico: Зеленият преход движи сектора на чиповете в ЕСЕС има нуждата от драматично разширяване на производството на микрочипове, каза журналистът


„Съществуват много начини на комуникираме, но ако можем да комбинираме дигиталното и физическото, ще има много по-добро преживяване за потребителите“, посочва изпълнителен директор на Accenture Bulgaria и да ва пример: „В момента, благодарение на технологията за дигитални близнаци например ние можем да симулираме човешкия мозък и да видим как различни неврологични заболявания се развиват и съответно как могат да се лекуват. Освен това метавселената позволява да се създаде дигитална среда, до която всеки да има достъп, независимо къде се намира“.

Продължаваща технологична революция

Както стана ясно в началото, за да е готова за съвременните предизвикателства една организация, тя трябва да заложи на постоянните иновации и постоянната промяна на всички нива.

„Ако използвате генеративен AI например, който може да е полезен във всеки един аспект на бизнеса, можете да отключите целия потенциал на компанията си. 40% от ежедневната работа на практика може да се автоматизира, което обаче не означава, че 40% от хората ще изчезнат“, каза още Торнев и обобщи:

„Не се притеснявайте да автоматизирате. Хенри Форд например, който въвежда първата автоматизирана линия, е много мразен в началото. Но пет години по-късно заплатите в неговото производство се удвояват и се създават нови централицирани позиции като мениджър проекти. По този начин той преустройва цялата индустрия, защото не го е страх да го направи“.