Изминалото лято беше ключово за туристическата индустрия.

До края на юли международните туристически пътувания в световен мащаб достигнаха 84% от нивата преди пандемията.

В някои европейски държави, като Франция, Дания и Ирландия, туристическото търсене дори надхвърли предпандемичното си ниво.

Това може да е чудесна новина от икономическа гледна точка, но има опасения, че връщането към статуквото вече показва тежки екологични и социални последици, съобщи CNN.

Наблюдавахме рекордни горещини в много части на света през летните месеци. Горски пожари изпепелиха части от гръцките острови и Хаваите, а в популярни дестинации като Португалия, Испания и Турция бяха издадени предупреждения за екстремни метеорологични условия. Експертите обясняват това с изменението на климата.

Свършва ли периодът на голямото „пътуване за отмъщение“?След години на нарастващи разходи за пътешествия, потребителите най-накрая може да ограничат плановете си

Туризмът е част от проблема. Секторът генерира около една десета от емисиите на парникови газове, които са причина за климатичната криза.

Негативното въздействие стана толкова силно, че според наблюдатели, драстичните промени в навиците ни за пътуване са неизбежни.

В доклад за тази година, анализиращ бъдещето на устойчивите пътувания, туроператорът Intrepid Travel предлага "въглеродните паспорти" скоро да станат реалност, ако туристическата индустрия иска да оцелее.

Какво е въглероден паспорт?

Идеята за въглероден паспорт се състои в това, че на всеки пътник се определя годишна квота за въглеродни емисии, която той не може да надхвърли. След това тези квоти могат да "разпределят" пътуванията.

Тази концепция може да изглежда крайна, но всъщност идеята за лични въглеродни квоти не е нова.

Подобна концепция (наречена "лична търговия с въглеродни квоти") беше обсъдена от парламента на Обединеното кралство през 2008 г., преди да бъде прекратена поради предполагаемата ѝ сложност и рискът от обществена съпротива.

Разходка във Венеция – само с предварителна резервация от 2024 г.

Средният годишен въглероден отпечатък на човек в САЩ е 16 тона - един от най-високите показатели в света.

В Обединеното кралство този показател възлиза на 11,7 тона, което все още е 5 пъти повече от препоръчаното в Парижкото споразумение за задържане на повишаването на глобалната температура под 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива.

В световен мащаб средният годишен въглероден отпечатък на един човек е близо 4 тона.

Но за да има най-голям шанс да се предотврати покачване на температурата над 2 градуса по Целзий, средният въглероден отпечатък в света трябва да спадне до 2050 г. до по-малко от 2 тона. Тази цифра се равнява на около два двупосочни полета между Лондон и Ню Йорк.

Докладът на Intrepid Travel предвижда, че до 2040 г. ще видим въглеродни паспорти в действие.

През последната година обаче бяха въведени закони и ограничения, които показват, че навиците ни за пътуване може би вече са на прага на промяната.

Ски зона за 5 млн. евро разгневи екозащитниците в БеладжиоПланът предвижда изграждането на голям паркинг, писти за шейни и нови лифтове в района, който преди 50 години е бил процъфтяваща ски дестинация

Силата на въздушния трафик

Между 2013 г. и 2018 г. количеството на въглероден диоксид, отделяно от търговските самолети в световен мащаб, се е увеличило с 32%.

Подобренията в горивната ефективност бавно намаляват емисиите на пътник. Но изследване от 2014 г. установява, че каквито и да са усилията на индустрията за намаляване на въглеродните емисии, нарастването на въздушния трафик ще надделее.

За да може намаляването на емисиите да има значим ефект, цените на билетите би трябвало да се повишават с 1,4% всяка година, което би обезкуражило някои хора да летят. В действителност обаче, цените намаляват.

Някои европейски държави вече започват да предприемат мерки за намаляване на пътуванията със самолет.

Без повече билети за 10 евро? Франция повежда битка срещу евтините полети

От 1 април 2023 г. пътниците на полети на къси разстояния и с по-стари самолети в Белгия подлежат на повишени данъци, за да се насърчат алтернативните форми на пътуване.

Два месеца по-късно Франция забрани вътрешните полети на къси разстояния, когато същото пътуване може да се осъществи с влак за два часа и половина или по-малко.

Очаква се Испания да последва този пример.

Подобна схема може да се появи и в Германия. През 2021 г. проучване на YouGov установи, че 70% от германците биха подкрепили подобни мерки за борба с изменението на климата, ако са налице алтернативни транспортни маршрути като влакове или кораби.

Интересът към пътуванията остава висок и през 2024. Цените на билетите същоАнализаторите смятат, че ако инфлацията не се понижи, може да се наблюдава и спад

Круизи и въглеродни емисии

Не само пътуванията със самолет са обект на критика.

Разследване на Европейската федерация за транспорт и околна среда през 2023 г. установи, че круизните кораби изхвърлят в атмосферата четири пъти повече серни газове (които доказано причиняват киселинни дъждове и редица респираторни заболявания), отколкото всички 291 милиона автомобила в Европа взети заедно.

Подобни статистически данни принудиха европейските дестинации да предприемат действия срещу круизната индустрия.

Амстердам се готви да забрани круизните кораби в опит да спре свръхтуризмаАмстердам обяви, че ще забрани употребата на марихуана на улицата и ще предприеме нови стъпки срещу употребата на алкохол в квартала на червените фенери

През юли общинският съвет на Амстердам забрани на круизните кораби да акостират в центъра на града в опит да намали туризма и замърсяването – инициатива, която доведе до успех и на други места.

През 2019 г. Венеция беше най-замърсеното европейско пристанище, което се дължеше на големия брой посещения на круизни кораби.

Но през 2022 г. тя падна до 41-во място, след като забраната за влизане на големи круизни кораби във водите на града намали замърсяването на въздуха с 80%.

Нови хоризонти

Докладът на Intrepid Travelподчертава, че не само начинът, по който пътуваме, но и местата, които посещаваме, скоро ще бъдат повлияни от изменението на климата.

Високите температури вероятно ще намалят очарованието на традиционните плажни дестинации, което ще накара европейските туристи да търсят по-хладни места като Белгия, Словения и Полша за своята лятна почивка.

10 града, които не са туристически звезди, но има защо да ги посетитеАко мечтаете да се потопите в местната атмосфера, без да ви притесняват тълпи от чужденци, това са вашите дестинации

Няколко туристически агенции съобщиха, че през 2023 г. в пиковите месеци на летните пътувания се наблюдава забележимо увеличение на резервациите за почивка в по-хладни европейски дестинации като Скандинавия, Ирландия и Обединеното кралство.

Каквото и да е решението, промените в навиците ни за пътуване изглеждат неизбежни. Дестинации по целия свят, от Барселона до Еверест, призовават за ограничаване на туристите, тъй като се борят да се справят с тълпите и замърсяването.

Трябва да сме подготвени за промяна в навиците си още сега, преди тя да ни бъде наложена принудително, допълва CNN.