Процесът на преминаване от автомобили с ДВГ към EV се сблъсква с ново препятствие: Шофьорите не искат да купуват употребявани електромобили, което подкопава и пазара на новите, пише Fortune.

На глобалния пазар на употребявани автомобили, който се равнява на 1,2 трилиона долара, цените на електромобилите с батерии падат по-бързо, отколкото тези на ДВГ конкурентите. Купувачите ги избягват поради липсата на субсидии, желанието да изчакат по-добра технология и продължаващите недостатъци на инфраструктурата за зареждане.

Ожесточената ценова война, предизвикана от Tesla и конкурентните китайски модели, допълнително понижава стойностите на новите и употребяваните електромобили, заплашвайки приходите на компании като Volkswagen AG и Stellantis NV.

Тъй като повечето нови автомобили в Европа се продават на лизинг, дилърите които финансират тези сделки, се опитват да възстановят загубите от рязкото намаляване на пазарните оценки, като повишават разходите по заемите.

Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобилиМножество компании разработват различни системи, които да намалят разходите за производство и дизайн

Това се отразява на продажбите в Европа, която активно защитава отказа от превозни средства с изкопаеми горива, посочва Fortune. Някои от най-големите купувачи на нови автомобили, включително компаниите за отдаване на такива под наем, намаляват броя на електромобилиte, тъй като губят пари от препродажби. Например компанията Sixt се отказа от Tesla в своя автопарк.

"Когато един автомобил губи 1% от стойността си, аз получавам 1% по-малко печалба", казwа Кристиан Далхайм, който ръководи звеното за финансови услуги на VW. Според него проблемите с употребяваните електромобили имат потенциала да унищожат милиарди евро приходи за по-широката индустрия.

Три причини, поради които Cybertruck няма да дойде скоро в ЕвропаПървата е много проста: Cybertruck е изключително тежък

Начинът, по който компаниите ще се справят с този проблем, ще бъде от ключово значение за техните финансови резултати, доверието на потребителите и в крайна сметка за декарбонизацията - включително плана на Европейския съюз за постепенно прекратяване на продажбите на нови автомобили, работещи с гориво, до 2035 г.

Нежеланите автомобили с вътрешно горене често се озовават в Африка, където лошото им състояние предизвиква допълнителни проблеми със замърсяването. Този пазар до голяма степен е затворен за електромобили, тъй като не разполага с подходяща инфраструктура за тяхното зареждане.

Как китайският EV шик хвана западните автопроизводители „спящи зад волана“Китайските производители на електромобили заплашват 100-годишната хегемония на традиционни западни автомобилни марки. Как започна всичко и как ще продължи?

Изгодните данъчни субсидии превърнаха Китай в гигант в областта на електрическите превозни средства, но също така създадоха гробища от изоставени автомобили.

Подобни сметища в Европа или САЩ могат да засилят призивите на консервативните политици за намаляване на помощта за индустрията, тъй като през 2024 г. предстоят ключови избори и в двата континента.

Предупредителните сигнали се появиха в началото на тази година, когато Tesla започна агресивно да намалява цените в опит да подкрепи продажбите. Това предизвика ценова война, която бе последвана от други производители, което намали рентабилността на някои от тях и увеличи и без това големите загуби на други.

Бюрокрация и енергийни проблеми спъват прехода на ЕС към електромобилиТова заплашва и по-широките цели на блока в областта на климата

Цените на употребяваните електромобили са се сринали с около една трета през годината, в сравнение със спад от едва 5% на общия пазар, според данни на iSeeCars.com. Проучванията сочат също, че употребяваните електрически автомобили се продават по-дълго от бензиновите модели дори след значителното намаляване на цените.

В Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, повечето нови автомобили се продават първо като служебни, а след това навлизат на частния пазар от една до три години по-късно. Но тъй като поръчките за нови електромобили се забавят, все повече употребявани модели стоят на партидите повече от 90 дни, което означава, че са се превърнали в "рискови запаси", според пазарния изследовател Deutsche Automobil Treuhand.

"Човек трябва да намали цените значително, само за да накара клиентите да погледнат към електромобилите", казва Дирк Веддиген фон Кнап, който оглавява група, представляваща дилърите на VW и Audi.

Колко струва употребяван електромобил? Стойността на електромобилите зависи до голяма степен от пробега на батерията и способността ѝ да се зарежда

Част от проблема е, че индустрията за първи път работи с употребявани електрически автомобили. Докато колите с ДВГ могат бързо да бъдат оценени, няма широко използвани тестове, които да определят качеството на батерията, казва още Веддиген фон Кнап. Батерията представлява около 30% от стойността на един електромобил, като този дял се очаква да намалее през следващите години, според Bloomberg.

Със сигурност някои електромобили се представят добре години след пускането им на пазара, като разграждането на батерията е по-слабо от очакваното, посочва Майк Тиндал, анализатор в HSBC. Моделите на Tesla имат потенциал да се продават бързо на пазара поради репутацията на марката като технологичен лидер и редовните актуализации на безжичния софтуер.

Tesla придоби земя в Шанхай за мегазавод за производство на батерииОт януари до ноември тази година фабриката на Tesla в Китай е доставила повече от 850 000 автомобила

Въпреки това повечето потребители остават резервирани към покупката на употребявани електромобили.

Производителите вече работят по нови технологии за батерии, включително твърдотелни, които обещават по-евтини автомобили с по-дълъг пробег и по-бързо зареждане.

Компании като Mercedes-Benz Group и BMW обявиха плановете си да представят няколко електрически модела от следващо поколение около средата на десетилетието, докато Volkswagen, Stellantis и Renault разработват варианти, струващи 25 000 евро или по-малко.