Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви днес, че китайските производители на електромобили ще "унищожат" глобалните си конкуренти ако няма търговски бариери. Твърдението се отнася за компании като BYD, които се надпреварват да разширяват дейността си в световен мащаб, отбелязва Reuters.

Коментарът на Мъск идват, след като подкрепеният от Уорън Бъфет производител, с по-евтините си модели и по-разнообразна гама, изпревари Tesla по продажби на електромобили през последното тримесечие. Това се случи въпреки рязкото намаляване на цените на американския автомобилен производител през 2023 г.

“Китайските компании са най-конкурентоспособни и ще имат значителен успех извън Китай, в зависимост от това какви тарифи или търговски бариери ще бъдат установени", каза Мъск в разговор с анализатори след отчета на приходите в сряда.

"Ако не бъдат въведени търговски бариери, те ще унищожат повечето други автомобилни компании в света. Те са изключително добри."

Миналата година той предизвика ценова война, за да привлече потребителите, което на свой ред сви маржовете на Tesla и разтревожи инвеститорите, коментира Reuters. В сряда Мъск предупреди, че компанията достига "естествения предел на намаляване на разходите" със съществуващата си гама.

Песимизмът на Tesla за 2024 г. притисна акциите на китайските EV компанииРъководената от Илон Мъск компания обяви по време на презентация за инвеститори, че ръстът на обема през 2024 г. „може да е значително по-нисък“

Tesla планира да започне производството на по-евтин компактен кросоувър за масовия пазар с име "Redwood" в средата на 2025 г., за да се конкурира с източните производители.

Мъск потвърди, че Tesla очаква да започне производството на следващото си поколение електрически автомобили в завода си в Тексас през втората половина на 2025 г.

Но китайските производители, които умеят да контролират разходите със стабилна верига за доставки, се движат бързо.

С нарастващата конкуренция и мащабния капацитет в Китай, много от тях сега работят за бързото разширяване на чуждестранното си присъствие, след като години наред държавните субсидии помогнаха за увеличаване на вътрешните продажби, отбелязва Reuters.

“Все пак познаваемостта на марката на китайските автомобилни компании в САЩ е изключително ниска, а надеждността, издръжливостта и безопасността им са на средно ниво, така че те трябва да извървят дълъг път, за да спечелят пазарен дял”, казва Спенсър Имел, партньор в компанията за потребителски проучвания Lansgton.

Компактен кросоувър: Tesla атакува евтините електромобили с новия RedwoodНовият модел ще започне да се произвежда през 2025 г. с базова цена от 25 000 долара, твърдят запознати източници

"Те се радват на голямо търсене в Китай благодарение на иновациите, като например технологиите в автомобила и смяната на батериите. Това, според нас, ще бъде важна съставка в бъдещия им растеж в чужбина", добавя Имел.

Опасенията на Мъск идват и в момент, когато президентските избори в САЩ набират скорост.

Президентът Джо Байдън заяви, че Китай е решен да доминира на пазара на електрически превозни средства и че "няма да позволи това да се случи".

Бившият президент Доналд Тръмп, даде сигнал, че ако бъде преизбран, ще въведе по-строги мита, като призова за универсално 10% мито върху целия внос в САЩ.

В сряда Мъск заяви, че няма "очевидна възможност" за партньорство с китайските конкуренти, но Tesla е отворена да им предостави достъп до мрежата си за зареждане и да лицензира други технологии, като например самоуправлението.