Учени твърдят, че са направили важна крачка напред към разбирането на най-добрия начин да се направи така, че човешкият организъм да приема органи от друг вид - усилие, което може да помогне за решаване на проблема с продължаващия недостиг на органи за трансплантация.

Само в САЩ повече от 100 000 души са в списъка на чакащите за трансплантация, а средно 17 умират всеки ден, докато чакат. Лекарите от десетилетия експериментират с алтернативи и сега мнозина виждат потенциал в замяната на увредени човешки органи с генетично модифицирани свински такива.

Ксенотрансплантацията, както се нарича междувидовата трансплантация на органи, все още е в начален стадий на развитие като наука. Никъде не се провеждат клинични изпитвания върху хора, които да са одобрени от властите, но авторите на проучването, публикувано в четвъртък в Journal of Clinical Investigation, твърдят, че техните открития могат да направят възможно това.

Учени създадоха генно модифицирани клетки в революционна процедураКомпанията събира В-клетките на пациента с помощта на машина, която отстранява кръвта, отделя определен компонент, след което връща останалата част в кръвообращението

За целите на проучването лекари от Marnix E. Heersink School of Medicine към University of Alabamа трансплантират генетично модифицирани свински бъбреци на трима души в мозъчна смърт и доказват, че могат да го направят, като използват същите одобрени от американската администрация лекарства, използвани при донорство от човек на човек.

При всеки вид трансплантация, независимо дали е от човек или животно, лекарите трябва да дават на реципиента лекарства, които потискат имунната му система, за да не отхвърли тялото му непознатия орган. В някои случаи, когато пациентите са особено уязвими към инфекции, те могат да получат допълнителна терапия, която да им осигури защита от капсулирани бактерии като Neisseria meningitidis - микроба, който причинява менингит.

Изследователите, участвали в новото проучване, са сравнили резултатите от двама реципиенти на свински бъбрек, които са получили стандартните лекарства за потискане на имунната система и допълнителна терапия, одобрена от здравните власти, наречена екулизумаб, с резултатите от човек, който е получил само лекарства за потискане на имунната система. Комбинацията се оказва най-добра.

Важно откритие за мъжете: Учени разгадаха за първи път цялата Y хромозома Откритието може да има ключово значение при проблеми като мъжкото безплодие и редица други заболявания

Проучването показва, че лекарите не е необходимо да използват специални или експериментални лекарства за този процес на трансплантация, което би улеснило включването му в одобрените от Агенцията за контрол на храните и лекарствата (FDA) изпитвания върху хора, казва авторът на проучването д-р Джейм Лок, професор по хирургия и директор на отдела по трансплантации в Heersink School of Medicine.

Все пак новото изследване е ограничено, тъй като е демонстрирано само при трима пациенти. Лекарите, които работят по изследвания, свързани с трансплантации, приветстват екипа за това, което трансплантационният хирург д-р Шери Крамс нарича "изключително иновативна работа".

Това, което статията добавя към досегашното знание по темате, е "донякъде стъпаловидно", казва Крамс, старши заместник-декан и професор по хирургия в Stanford Medicine, който не е работил по въпросното изследване.

Кой иска да е вечно млад? Учените вече знаят какОткритието има потенциал за терапевтична употреба при заболявания като рак и деменция

Д-р Манди Форд, научен директор на Центъра за трансплантации в Емъри, се съгласява, че изключителната нужда от органи прави важен всеки напредък в тази област.

"В Съединените щати и по света има критичен недостиг на донорски органи и ксенотрансплантацията наистина има потенциала да бъде революционно трайно решение на проблема", казва Форд.