Германия – най-силната икономика на ЕС, заяви, че няма да подкрепи закона за "зелените" вериги за доставки, с което предизвика сериозно безпокойство в Брюксел.

Според информацията, цитирана от Euronews, страната ще се въздържи от гласуване и така ще постави под въпрос бъдещето на законопроекта.

Директивата на ЕС за надлежна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD) беше приета през декември миналата година, когато членовете на ЕП и правителствата постигнаха политическо споразумение.

Законът изисква от компаниите да проверяват веригите за доставки за въглеродни емисии или нарушения на човешките права - но бизнес лобитата предупредиха, че той може да навреди на конкурентоспособността.

Италия, Германия, Полша – отпорът срещу зелените политики на ЕС растеЕвропа се сблъсква с все по-силни гласове срещу идеите за справяне с изменението на климата

По-рано тази седмица германският министър на труда изрази намерението си да се въздържи на утрешната (9 февруари) среща на посланиците на ЕС, на която ще бъде подпечатано споразумението от декември.

Социалистът Хубертус Хайл заяви пред Reuters, че има желание да гласува за одобрението на закона, но се сблъсква с опозицията на либералното крило в германската коалиция, което включва финансовия министър Кристиан Линднер.

Германия не може да блокира закона сама, но може да намери подкрепа от други известни скептици като например Австрия, Финландия и Швеция.

"Сегашният проект на директива не е приложим и ще има голямо отрицателно въздействие върху дружествата както в ЕС, така и в страните от глобалния Юг", заяви австрийският министър на труда и икономиката Мартин Хохер в изявление до медиите вчера, като призова участниците да се върнат обратно на масата за преговори.

ЕП прие правила за борба с подвеждаща Ще бъдат забранени екологични твърдения, които се основават само на въглеродните емисии

Гласуването обаче все още фигурира в дневния ред на заседанието в петък, което предполага оптимизъм от страна на Белгия, която понастоящем председателства законодателните преговори, че нито една друга голяма икономика няма да се противопостави.

В този случай, гласуването ще се проведе съгласно законите на блока за квалифицираното мнозинство.

Независимо от това как ще се развие заседанието в Брюксел, ходът на Германия предизвиква хаос в Берлин.

Вчера германският външен министър Анелена Баербок от Зелената партия публично осъди позицията на финансист номер едно на страната Линднер.

Преходът към зелена енергия – Европа между чука и наковалнятаСтраните от ЕС инсталираха рекордно количество соларни мощности, но повечето от тях са китайско производство

"Фактът, че Германия може да се въздържи в последния момент, въпреки че вече е дала подкрепата си за директивата, ще навреди на надеждността ни като партньор и на влиянието ни в Европа", заяви Баербок и добави, че последователните правила на ЕС са в интерес на германския бизнес.

Към нея се присъедини колегата ѝ от Зелената партия, министърът на околната среда Щефи Лемке, която заяви, че провалът на директивата ще изпрати "лош сигнал за глобалната защита на околната среда и правата на човека".

Редица германски компании са засегнати от обвинения за съмнителни вериги за доставки, отбелязва Euronews.

Наскоро например, Human Rights Watch заяви, че китайските заводи, които доставят продукти на Volkswagen може би използват принудителен труд.

Компанията разследва всички твърдения за принудителен труд, въпреки че одит, възложен миналата година, към момента не е открил доказателства за наличие на такъв в завода ѝ в Синдзян.

Автомобилният парк в Европа замърсява толкова, колкото и преди 12 годиниНапредъкът в ефективността на двигателите е бил компенсиран от увеличената маса на превозните средства

Зелената директива за веригите за доставки съвсем не е първият случай, в който най-голямата икономика на ЕС е готова да блокира работата на Брюксел в името на личните си бизнес интереси.

Миналата година Германия се опита да блокира законодателно споразумение, което имаше за цел да забрани автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. - макар че в крайна сметка Берлин постигна компромис, позволяващ използването на неутрални по отношение на въглеродните емисии електронни горива.

Обрат от страна на Германия сега може да застраши и споразумението по новите стандарти на ЕС за емисиите от товарни автомобили, чието гласуване беше отложено за петък, докато се изяснят проблемите, допълва Euronews.