Месец след като пусна на световния пазар своя виртуален асистент, задвижван от OpenAI, шведската компания Klarna публикува впечатляващи нови данни. Те изтъкват способността ѝ да комуникациите с клиентите, да прави купувачите по-щастливи и дори да постига по-добри финансови резултати, пише Fast Company.

AI Чатботът вече обработва две трети от всички чатове за обслужване на клиенти, съобщи компанията във вторник - около 2,3 милиона разговора досега. Според нея той получава оценки за удовлетвореност на клиентите на същото ниво като при човешките служители.

Klarna, която се очаква да излезе на борсата тази година смята, че инструментът може да помогне за подобряване на печалбите ѝ с 40 млн. долара през 2024 г.

Обявявайки партньорството си с OpenAI в началото на миналата година, Klarna заяви, че е една от първите компании, които са интегрирали новаторската технология ChatGPT в приложение за пазаруване.

Интерфейсът първоначално помага на клиентите да избират стоки и да вземат други решения, свързани с пазаруването, въз основа на персонализирани запитвания - функция, която Klarna описва като "гладко пазаруване".

Оттогава насам компанията продължава да развива своите предложения за изкуствен интелект. Нейните асистенти вече са достъпни за клиентите по целия свят и се справят с различни задачи, включително възстановяване на суми, анулиране на поръчки и дори спорове.

В съобщението си от вторник Klarna се похвали, че асистентът с изкуствен интелект "върши работа, равносилна на 700 служители на пълен работен ден".

Това изявление може да изненада всеки, който си спомня средата на 2022 г., когато компанията съкрати приблизително същия брой служители - около 10% от персонала си.

Тогава главният изпълнителен директор Себастиан Семиатковски посочи като причини за съкращенията икономическата несигурност, инфлацията и вероятността от рецесия. Той беше критикуван за начина, по който се е справил с намаляването на персонала, след като сподели публична електронна таблица в LinkedIn, която съдържаше имената на съкратените служители.

Компанията обяснява пред Fast Company, че броят на еквивалентните работни места, които AI може да изпълнява, не е свързан с уволненията. Говорител на Klarna казва, че обслужването на клиентите се поддържа от четири до пет страни, които заедно имат над 650 000 служители. Тя също така предлага на клиентите възможност да говорят с човешки персонал, ако предпочитат това.

"Това по никакъв начин не е свързано с намаляването на работната сила през май 2022 г. и правенето на такъв извод би било некоректно", пише в изявлението до изданието.

"Избрахме да споделим цифрата 700, за да посочим по-дългосрочните последици от технологията на изкуствения интелект, при които смятаме, че е важно да бъдем прозрачни, за да създадем разбиране в обществото. Смятаме, че е важно проактивно да се занимаваме с тези въпроси и да насърчаваме обмислена дискусия за това как обществото може да посрещне и да се ориентира в тази трансформация."

От години компаниите използват чатботове за обработване на запитвания от клиенти на ниско ниво, въпреки че се очаква тези инструменти да станат по-универсални вследствие на напредъка в изкуствения интелект.

Семиятковски е гласовит привърженик на способностите на AI да създаде по-ефективна компания. Съобщава се, че по-късно през 2022 г. Klarna е направила допълнителен кръг от съкращения, а през декември миналата година обяви частично замразяване на наемането на служители, като се позова на плановете за интеграция на изкуствен интелект.

Базираната в Стокхолм компания беше най-ценната финтех компания в Европа до драматичното намаляване на оценката ѝ през 2022 г., което се случи на фона на забавянето на онлайн пазаруването след пандемията.

Покупките от типа "купи сега, плати по-късно" отбелязаха ръст по време на сезона на празничното пазаруване през 2023 г. Според Adobe Analytics те са довели до 16,6 млрд. долара онлайн продажби, което е исторически връх.

Klarna заяви, че нейните асистенти с изкуствен интелект - налични на 23 пазара - говорят 35 езика и са подобрили комуникацията "с местните имигрантски и емигрантски общности на всички наши пазари". Тя твърди, че ботовете са не само равностойни на човешките агенти по отношение на удовлетвореността на клиентите, но и са на разположение 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.