През последното десетилетие пазаруването на дрехи втора употреба (second hand) се превърна в нещо нормално и дори придоби звездна слава, след като известни личности се включиха в размяна и продажба на употребявани дизайнерски облекла.

Потребителите плащат на стилисти от TikTok стотици долари за употребявани маркови дрехи, а модният спонсор на популярното британско риалити шоу Love Island премина от марка за бърза мода към eBay.

67% от поколението на милениалите в Обединеното кралство пазаруват втора употреба, а според доклад, поръчан от ThredUp – онлайн търговец на дрехи втора употреба, 2 от всеки 5 вещи в гардероба на поколението Z също са втора употреба.

От 2017 г. насам ThredUp всяка година публикува доклада, в който се подчертава главоломният растеж на пазара. В последната версия се отбелязва, че до 2027 г. стойността за препродажба на модни стоки ще се удвои и ще достигне 3,5 млрд. долара, пише BBC.

Колкото и широки да са възможностите, обаче, има голям проблем.

Трудно е да се намерят предприятия за продажба на дрехи втора употреба, които действително да реализират печалба – от локалните магазини до огромните онлайн платформи.

Предлагане > търсене

Онлайн търговците на дребно от години се фокусират върху растежа, а не върху крайния резултат, поемат големи капиталови инвестиции и в някои случаи излизат на борсата. Въпреки тази ангажираност, печалбите не се увеличават – дори за най-големите играчи в тази сфера.

Например нито ThredUp, нито луксозният ѝ братовчед The RealReal са печеливши, което разочарова инвеститорите и понижи цените на акциите под тези от първичното им публично предлагане.

През 2022 г., по-малко от две години след излизането си на борсата, американският сайт за колективна препродажба Poshmark беше придобит от корейска технологична компания за 1,2 млрд. долара, което е една шеста от оценката му при първичното публично предлагане.

Въпреки че услугата все още е достъпна за американските купувачи и продавачи, компанията вече не работи на пазара в Обединеното кралство.

Литовският стартъп за препродажба на модни стоки от типа peer-to-peer Vinted пое управлението в Обединеното кралство, като през 2022 г. отчете загуба в размер на 51 млн. долара.

Британският пазар за втора употреба Depop отчита загуба от 69 млн. долара през 2023 г. Светъл лъч е Vestiaire, която се фокусира върху препродажбата на луксозни стоки. Ако се вярва на оптимистичната ѝ прогноза, тя може да излезе на печалба до края на годината.

Конкуренцията в сектора засяга всеки размер, вид и местоположение на търговците на дребно.

Сортировчиците на дрехи втора употреба с идеална цел в Обединеното кралство прекратяват дейността си, като се позовават на високите разходи за труд и влошеното качество на получените дрехи.

В Ню Йорк жителите на Бруклин се оплакват, че са стояли на опашка по един час, за да предадат дрехи в известния магазин Beacon's Closet, и са получавали само 18 долара за пълен чувал стари дизайнерски дрехи.

Още през 2016 г. прекупвачите на пазара в Гана – един от най-големите получатели на мода втора употреба от Европа, също се оплакват от понижение на качеството и печалбите, а оттогава ситуацията само се влошава.

Проблемът е от икономическо естество.

С възхода на ултрабързите и ултраевтини модни марки обемът на произведените и изпратени в световен мащаб дрехи расте, а потребителите изхвърлят все повече от тях само след няколко носения.

Според проучване от 2023 г., голяма шведска благотворителна организация плаща за изгарянето на 70% от дарените дрехи, тъй като те са твърде нискокачествени, за да се продават в магазините или да се изнасят. От дрехите, които се изнасят за Гана, 40% се изхвърлят почти веднага.

"Има свръхпредлагане на дрехи. И това намалява възприеманата и реалната стойност", обяснява Лиз Рикетс, съосновател и изпълнителен директор на фондация "Ор", организация с нестопанска цел, която изследва пазара "Кантаманто" в Гана – една от най-големите борси за дрехи в света.

Скрити разходи

Обработката на продукти втора употреба е трудоемка и струва скъпо на предприятията.

"Ние се отнасяме към отпадъците, сякаш са безплатен ресурс. Но са необходими огромни усилия, труд и умения, за да се опитате да преработите това", казва Рикетс. "Повторната употреба се основава на качеството и състоянието на отделния артикул, което означава, че за да се оцени, са необходими човешко докосване и око."

Компаниите за дрехи втора употреба са осъзнали трудната икономическа ефективност на обработката на стари дрехи с цел препродажба. За да подкрепят бизнеса си, някои от тях променят моделите си за придобиване на дрехи втора употреба.

ThredUp вече таксува както потребителите, така и марките за обработката на старите им дрехи, докато преди това изпращането беше безплатно.

"На практика се извършва обратна доставка на единични бройки, което е изключително трудно, скъпо и неефективно", казва Дилън Карден, базиран в САЩ анализатор в инвестиционната компания William Blair.

Увеличаването на разходите може да означава увеличаване на цените, което е шокиращо за потребителите, които идват на пазара в очакване на изгодни оферти.

В някои случаи разходите за труд могат да повишат цената на дрехите втора употреба повече от тази на нови продукти със сходно качество. Скорошно разследване на The Telegraph нарече случай в Обединеното кралство "грабеж", като даде пример с употребяван пуловер Primark, чиято цена е по-висока от тази на новия.

Мръсната тайна на индустрията за препродажба е, че въпреки репутацията на екологична алтернатива на бързата мода, модата втора употреба често се субсидира от продажбата на нови дрехи.

Например 80% от продуктите в eBay, който се смята за успешен портал за продажба на стоки втора употреба, са нови. Разширяването на шведския сайт за препродажба Sellpy на нови пазари и инвестициите в технологии станаха възможни благодарение на стратегическото му партньорство с H&M, а печалбите на H&M идват от продажбата на големи количества нова бърза мода.

Томас Бауенс, икономист и асистент по колективни действия и устойчивост в Ротердамския колеж по мениджмънт, смята, че ще трябва напълно да преосмислим какво смятаме за "добра" или "здравословна" икономика, за да успее търговията на дребно с втора употреба.

В статия от 2021 г., публикувана в Journal of Resources, Conservation and Recycling, Бауенс твърди, че в икономика, основана на растежа, компаниите, които се опитват да прилагат устойчиви практики като връщане, поправка, препродажба и рециклиране, "бързо биват изпреварени и изтласкани от пазара от по-евтини, нециркулиращи конкуренти".

Климатичен императив

Някои експерти смятат, че ключът към това пазарът на дрехи втора употреба да заработи е не само да се третира като бизнес за печалба, но и като климатичен императив.

Според Рейчъл Киб, главен изпълнителен директор на търговската група American Circular Textiles, пазарът на дрехи втора употреба трябва да получи финансиране за капиталоемка инфраструктура за сортиране и рециклиране, за да се намалят разходите за труд, по същия начин, по който се субсидират други инициативи, насочени към климата.

Карден от William Blair смята, че ThredUp и подобни компании биха могли да се възползват от правителствена регулация, която изисква използването на определени технологии за намаляване на разходите за труд. Например сканиращите се етикети на дрехите могат незабавно да извличат информация и снимки за всеки артикул, което би намалило количеството ръчен труд, необходим за сортиране.

Този вид промени са не само екологични, но и могат да доведат някои търговци до рентабилност, тъй като те въвеждат ефективност и разширяват бизнес моделите с нови, модерни центрове за изпълнение и технологии.

Намаляването на свръхпредлагането на дрехи също може да бъде от ключово значение.

"Не виждам свят, в който продуктите втора употреба ще бъдат конкурентоспособни, ако не намалим производството на нови дрехи", казва Рикетс.

Нейната организация призовава за правителствена политика, която да включва намаляване на производството на нови дрехи с 40%.

Независимо дали пазарът на дрехи втора употреба е балон, готов да се спука, или индустрия с неизползван потенциал, експертите са категорични, че настоящата ситуация трябва да бъде променена и то в този момент.