През последните месеци много работодатели се опитват да върнат служителите в офисите, а с това и атмосферата отпреди пандемията. И се надяват наред с пълните бюра да се появи и старата офис култура.

Това обаче може да се окаже невъзможно, защото и хората, и времената са други.

Преди 2020 г. офисната култура се свързваше с придобивките на терен - дали ще са джаги на работното място, кътчета за отдих, тиймбилдинг в скъп хотел с цел да се сплоти екипът и т.н. В миналото това бяха част от нещата, които привличаха служители, а някои компании направо дефинираха себе си със супер модерните си офиси.

Дойде обаче пандемията и всички трябваше да работят от вкъщи. Днес бизнесът е принуден да се пригоди към новите условия и все още има компании, които смятат, че могат да се върнат в миналото.

Истината е, е голяма част от служителите вече не се интересуват от това, отбелязва в анализ BBC.

Вместо добре обзаведен офис те търсят гъвкаво работно време, равностойно заплащане и фокус върху чисто човешките проблеми.

„Промяната в приоритетите от страна на работещите е естествена последица от пандемията“, казва пред BBC Джорджина Фрейзър, ръководител на „Човешки ресурси“ в брокерската компания фирма CBRE. „Пандемията даде самостоятелност каквато никой не си е представял преди. Става дума за възможността сами да структурираме работното си време“, допълва тя.

И след като веднъж практиката е показала, че може и по този начин, голяма част от служителите не искат да се връщат към стария ред.

„След пандемията видяхме как хората издигат глас за това какво и искат и от какво имат нужда и то не само по отношение на офиса“, допълва Фрейзър.

Според нея служителите вече нямат притеснения да искат онова, което смятат, че им се полага – това включва и въпроси от типа от къде ще полагат труд, как работодателите се отнасят с тях и как се внедряват нови технологични решения, които да им позволят и работа извън офиса.

В наши дни служителите просто вече не смятат офисната култура за толкова определяща за избора им на работа. Нещо повече, тя не е приложима, когато става дума за дистанционен труд. В днешната реалност дори физическият офис може да се окаже проблем.

И след като офисът вече не е този своеобразен център на хора и идеи, работодателите трябва да предифинират ролята му, казва Луис Бек, отговорник за работната среда в CBRE в Европа. Средата, която някога е въодушевявала служителите, вече няма такова значение.

Има и един друг, много интересен феномен. На пазара на труда излизат все повече хора, които нямат представа как са изглеждали офисите преди пандемията. Това са хората, които са били на 19-20 години през 2020 г. Днес те вече са част от работната сила и имат съвсем различна представа за работното място.

Поколението Z не случайно се счита за „активсти“ за права, придобивки и т.н.

„Те изискват повече, в това число и отчетност“, казва Фрейзър.

Тя говори за екстри като еко-био храна, полово неутрални тоалетни и условия, които позволяват изграждането на общност и екип.

„Виждаме повишени очаквания от детайли, които не са пряко свързани с работата. Преди пандемията правилото беше, че всички са фокусирани предимно върху задачите си“, обяснява Фрейзър.

Тези млади хора ще съставляват все по-голяма част от работната ръка. А те не се вълнуват от останалата в миналото офисна култура.

„За мен това е нещо непознато и далечно“, казва пред BBC 24-годишният Джейми Мастерсън, специалист по дигитален маркетинг.

Той намира първата си работа през 2021 г. точно в разгара на пандемията.

„Чувал съм, че офисът може да е много готино място с маси за тенис, зони за почивка и т.н. Но никога не съм се вълнувал особено от това“, казва той.

За него по-важни са заплатата, здравните осигуровки и гъвкавото работно време. Казва, че всеки може сам да избере къде да прави кратки почивки, а ползите от свежата среда не са големи, ако трябва да се сравняват с високата заплата, особено ако икономиката е в криза, инфлацията расте и всеки ден се чува за съкращения.

Естествено, офис средата е важна. И ако тя е приятна, би било чудесно. Но в наши дни, ако една компания не може да предложи нещо повече от красив дизайн на работното място, тя вероятно ще загуби доста потенциални работници.

„Младото поколение защитава исканията и нуждите си много добре. И ако една компания не успее да се адаптира, не може да очаква отдадени служители“, казва Хуан Марко, директор на отдел в колежа „Ролинс“ във Флорида.

А Мастерсън обяснява ситуацията още по-простичко:

„Готиният офис е важен, но все пак трябва да оцеляваме“.