Главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман коментира световния монопол на търсачката Google и разкри, че предпочита да промени изцяло парадигмата за получаване и селектиране на информация, каквато е наложена през последните над 20 години.

Технологичният предприемач сподели визията си в подкаста на Лекс Фридман, съобщава Search Engine Journal.

Дискусията започна с въпрос от Фридман, който попита дали е вярно, че OpenAI ще отправи предизвикателство към Google и революцията, която търсачката направи преди две десетилетия.

Алтман обясни, че цялата идея за създаване на по-добра търсачка има за цел да предложи нов начин за извличане на информация, като нарече сегашната концепция за търсене скучна.

"Намирам това за скучно. Искам да кажа, че ако въпросът е дали можем да създадем по-добра търсачка от Google или каквото и да е друго, тогава разбира се, трябва да го направим, хората трябва да използват по-добрия продукт.

Но това, което ме вълнува, не е, че можем да създадем по-добро копие на търсачката на Google, а че може би има някакъв много по-добър начин да помогнем на хората да намират и да действат, и да синтезират информация.

ChatGPT е такъв инструмент за някои случаи и се надявам, че ще го направим такъв за много повече.

Според Алтман обаче, идеята за създаване на конкурент, който да предизвика Google, не е интересна.

По-интересният път, който трябва да се следва, е да се промени изцяло не само начина, по който хората получават информация, но и той да съответства на начина, по който те я използват.

"Не мисля, че е толкова интересно да разберем "Как да направим така, че да ви дадем 10 класирани уебстраници, които да разгледате, по-добре от това, което прави Google?" Не е ли по-интересно да ви кажем: "Как да ви помогнем да получите отговора или информацията, от която се нуждаете? Как да ви помогнем да я създадете, да я синтезирате или да ви насочим към нея?"

Има много опити да се направи по-добра търсачка от Google, а това е труден технически проблем, проблем на брандинга и на екосистемата, допълни Алтман.

Не мисля, че светът се нуждае от още едно копие на Google.

Интервюто продължи с темата за интегрирането на чатбот в търсачките, което само по себе си вече е направено. Преди повече от година Bing създаде такъв чатбот, а днес има поне шест търсачки с изкуствен интелект, които интегрират чатботове върху традиционна търсачка.

Алтман нарече това "пример за готино нещо".

"...Пресечната точка на LLM и търсенето – не мисля, че някой все още е разгадал кода на това. С удоволствие бих отишъл да го направя. Мисля, че би било страхотно."

Алтман използва думата "дистопичен", за да характеризира свят, в който търсенето с изкуствен интелект се основава на рекламен модел. Отбеляза, че ChatGPT като модел, базиран на абонамент, може да се възприема като по-достоверна търсачка, базирана на реклама.

Той повдигна завесите зад идеята за изкуствен интелект, който предлага на потребителите да изпробват конкретен продукт и постави въпроса дали препоръката е повлияна от рекламата или от това, което е най-добро за тях.

При AI е налице високо ниво на доверие, което не съществува при традиционното търсене. Много потребители не се доверяват на Google, защото, правилно или не, то се възприема като повлияно от реклама и спам, обясни Алтман.

"Аз мразя рекламите. Смятам, че те трябваше да се появят в интернет по ред причини, но това е моментна индустрия.

Сега светът е по-богат. Харесва ми, че хората плащат за ChatGPT и знаят, че отговорите, които получават, не са повлияни от рекламодатели.

Сигурен съм, че има рекламно звено, което има смисъл за LLM, и съм сигурен, че има начин да се участва в потока от транзакции по безпристрастен начин, който е нормално да се направи, но също така е лесно да се мисли за дистопичните визии на бъдещето, в които питате ChatGPT нещо и той казва:

"О, трябва да помислите дали да не си купите този продукт" или "Трябва да помислите дали да не отидете тук за почивката си" или каквото и да е друго."

Алтман коментира, че не му харесва как потребителите са третирани като продукт, когато използват социални медии или търсачки, имайки в предвид, че взаимодействието им се продава на рекламодателите, които след това се насочват към техните интереси.

Ние имаме много прост бизнес модел и той ми харесва, защото знам, че аз не съм продукт. Знам, че плащам и че така работи моделът.

И когато използвам Twitter или Facebook, или Google или който и да е друг страхотен продукт, но поддържан от реклами, това не ми харесва и смятам, че става по-лошо, в света с изкуствен интелект.", допълни Алтман.

Технологичният лидер е категоричен, че има път към система за извличане на информация, базирана на изкуствен интелект, която е печеливша, без да се налага да обслужва реклама.

На въпроса дали OpenAI е устойчива от гледна точка на бизнеса, той отговори:

"Е, трябва да разберем как да растем. Ако въпросът е дали смятам, че можем да имаме страхотен бизнес, който да плаща за изчислителните ни нужди без реклами, мисля, че отговорът е "да".