По въпроса дали изкуственият интелект ще вземе работата на определени служители или ще я подобри, категорично единодушие няма.

Едно обаче е ясно: мениджърите все повече започват да поставят перспективата на новите технологии срещу служителите, от които не са доволни или са принудени да плащат повече за труда им.

Главният изпълнителен директор на IBM Арвинд Кришна открито говори за това, че много работни места в IBM могат да бъдат частично или напълно заменени от AI.

В коментар за Fortune миналия април той дори написа, че е използвал технологията, за да намали служителите, изпълняващи задачи, свързани с човешките ресурси, до 50 от предишните 700, което е позволило на компанията да се съсредоточи върху други цели.

Но Кришна е малко раздвоен от това, че определени роли ще бъдат заменени от изкуствения интелект и директно преминава към тезата, че изкуственият интелект ще създаде повече работни места, отколкото ще премахне.

Въпреки колебанията, други изпълнителни директори също обмислят да последват примера на IBM, показва мащабно проучване на софтуерната компания beautiful.ai сред 3000 мениджъри. 41% от тях заявяват, че се надяват да заменят работниците с по-евтини продукти с изкуствен интелект още тази година.

Според друго проучване на BambooHR служителите не са се чувствали толкова зле на работното си място, откакто пандемията се появи.

Борейки се да свърже двата края, предвид трудните икономически условия, работната ръка съобщава за загуба на доверие в почти всяка професия, показват резултатите в новото проучване на Gallup "Честност и етика".

Добрата новина е, че ръстът на заплатите изпреварва инфлацията, макар че след години на нестабилност е логично много домакинства да не усещат как тези данни се отразяват на портфейлите им.

Въпреки че популярността на профсъюзите нараства, членството в тях все още е рекордно ниско след десетилетия спад. Борбата за по-високо заплащане и достойно възнаграждение е очевидна в "горещото трудово лято", тъй като стачната активност се е увеличила с 280% само през изминалата година, допълва Fortune.

Но когато въпросът стигне до това дали заплатите да се повишат или да се наеме робот, мениджърите предпочитат да не отговорят. В ново проучване почти половината от тях – 48% съобщават, че компаниите им биха спечелили от замяната на част от човешката сила с AI инструменти. А 45% виждат в тези иновации възможност за "намаляване на заплатите на служителите, тъй като е необходима по-малко работа с човешка сила."

Разбира се, имаше вълна от параноя, когато AI за първи път започна да се разраства през 2023 г.

Бързото усъвършенстване накара мнозина да потърсят нови работни позиции, тъй като 61% от американците смятаха, че новите технологични продукти дори могат да застрашат цивилизацията, сочи проучване на Reuters/Ipsos.

Тъй като тези реакции отшумяха през годината, се появиха нови теории за траекторията на AI.

"Не, той няма да ви замени, но човек, който може да използва AI по-добре от вас, може да го направи" – това обяснение стана популярно схващане.

Появиха се предположения, че опасността да загубите работата си зависи от сектора, нивото на стаж или местоположението ви. А младшите работници, поради естеството си на уязвимост, съобщиха за най-голям страх да загубят работата си заради AI.

Много служители се опитват да научат повече подробности за иновацията, от която се страхуват (генеративният AI), тъй като 79% от тях съобщават пред консултантската компания Oliver Wyman, че искат обучение в тази област.

Примери за това са Ноа Смит, влиятелният икономически писател, който напусна поста си в Bloomberg Opinion, за да стартира свой собствен Substack и Найл Фъргюсън, икономически историк, заемал постове в Станфорд и Харвард (както и в Bloomberg Opinion).

"Много е възможно в епохата на господството на изкуствения интелект обикновените служители да имат многобройни и високоплатени работни места, често вършейки почти същата работа, която и сега", пише Смит в своя Substack, предизвиквайки съгласието и дебатите на редица водещи икономисти, които разговарят с Питър Кой от New York Times.

Фъргюсън залива с леден душ теорията му, заявявайки:

"Последните данни за сътресенията на пазара на труда от автоматизацията и международната търговия предполагат, че отрицателните въздействия на AI ще бъдат географски и демографски концентрирани, а пазарите на труда в най-засегнатите места няма да се адаптират гладко."

Въпреки това, след като инвеститорите наляха милиарди в AI, предизвиквайки сравнения с фондовия пазар от средата или края на 90-те години, Рана Фороар от Financial Times предупреждава, че може би изпреварваме себе си.

Предупреждавайки за "неизбежността" AI да промени света, да промени работните места или да повиши производителността, трябва да се признае, че все още сме в ранен етап на иновациите и вероятно ще са необходими десетилетия, за да се проявят ефектите от тях. И, разбира се, балонът може да се спука.

Намираме се на непозната територия или на несигурна почва, ако приемем смесените прогнози на експертите.

Това означава, че мениджърите вероятно не разполагат с лостовете на изкуствения интелект, които си мислят, че имат, за да потушат потенциално въстание на служителите.

А дори и да ги имат, може би е по-добре да се притесняват за собствените си роли. Тези на върха са по-изложени на инвазията на AI, въпреки че поради вземането на изпълнителни решения, може да се окажат защитени от истинска уязвимост.

48% от мениджърите изказват мнение, че инструментите на AI са заплаха за техните заплати и ще доведат до намаляването им в цялата работна сила тази година.

Още повече (50%) съобщават за опасения, че за тяхната ръководна позиция ще има понижение на заплащането във връзка с изкуствения интелект.

Но повечето мениджъри всъщност не се стремят към изцяло роботизирана работна сила.

66% целят да използват инструментите на AI, за да повишат производителността на служителите си. Само 12% използват AI за съкращаване на персонала или по-малко разходи за работната сила. Така че мениджърите може би блъфират или просто претеглят възможностите си в момента.

" AI може и да не замени мениджърите, но тези, които го използват, ще заменят онези, които не го правят", заяви главният търговски директор на IBM Роб Томас, цитиран от TechCrunch. "Изкуственият интелект променя начина, по който хората работят.", убеден е технологичният лидер.