Когато инженери от руския петролен гигант „Лукойл“ откриват, че турбина се е повредила в най-голямата им рафинерия на 4 януари, те бързо осъзнават, че проблемът далеч не е тривиален, тъй като има само една компания, която знае как да ремонтира съоръжението за производство на бензин в рафинерията NORSI, разположена на река Волга, на около 430 км източно от Москва. А тя е американска.

Въпросната компания - многонационалната петролна инженерна UOP, се изтегля от Русия, след като нейните войски нахлуха в Украйна през февруари 2022 г.

„Инженерите се втурнаха да търсят резервни части, но не можаха да намерят нищо“, казва източник, близък до „Лукойл“, пред Reuters. "Тогава цялото звено просто спря."

Други източници на информационната агенция потвърждават, че блокът, използван за превръщане на по-тежки въглеводороди в бензин, е спрян от януари и не е ясно кога може да бъде ремонтиран заради липса на опит в Русия, а целият завод разполага с още само един блок от този тип. В резултат на това рафинерията NORSI - четвъртата по големина в Русия - е намалила производството на бензин с 40%.

Рафинерията на „Лукойл“ е пример за по-широките проблеми в руския енергиен сектор, в който някои петролни компании се сблъскват със сериозни проблеми заради западните санкции. По всичко личи, че един от най-големите е свързан с това, че те не могат да ремонтират своите рафинерии, изградени с помощта на инженерни компании от САЩ и Европа.

Тези трудности се изострят от украинските атаки с дронове, които тази година удариха поне дузина руски рафинерии. Атаките са принудили руските рафинерии да затворят около 14% от капацитета си през първото тримесечие, сочат изчисления на Reuters.

„Ако потокът от дронове продължи с тази скорост и руската противовъздушна отбрана не се подобри, Украйна ще може да намали руските рафиниращи възможности по-бързо, отколкото руските компании ще могат да ги ремонтират“, смята Сергей Вакуленко, експерт по енергийната индустрия на Русия и нерезидентен сътрудник в Carnegie Endowment for International Peace, мозъчен тръст по международни въпроси.

Висшият енергиен служител на Русия, вицепремиерът Александър Новак, обяви миналата седмица, че повредените съоръжения на NORSI трябва да възобновят работата си до месец или два, тъй като руски доставчици работят за производството на необходимите резервни части. Той също така каза, че други руски рафинерии са увеличили производството след атаките с дронове и няма недостиг на местния пазар на гориво.

В същото време министърът на енергетиката Николай Шулгинов посочи, че всички рафинерии ще бъдат ремонтирани до юни, без да предоставя повече подробности.

Рафинерията NORSI, близо до град Нижни Новгород, има капацитет от 405 000 метрични тона бензин на месец или 11% от общия обем на Русия. Сегашното прекъсване ще струва на „Лукойл“ близо 100 милиона долара пропуснати приходи на месец, въз основа на средна цена на руския бензин от 587 долара за метричен тон.

Honeywell International Inc, компанията майка на UOP, коментира, че не е предоставяла оборудване, части, продукти или услуги на рафинерията в Нижни Новгород от февруари 2022 г., нито на независимо управляваната рафинерия Slavyansk ECO. Рафинерията в Славянск беше ударена от украински дрон на 18 март.

„Работим активно за идентифициране и прекъсване на всяко възможно отклоняване на нашите продукти към Русия чрез трети страни“, категорични са от Honeywell.

Съединените щати и техните съюзници наложиха санкции на хиляди руски цели след инвазията в Украйна и около 1000 компании обявиха, че напускат страната. Въпреки това фокусираната върху износа икономика на Русия на стойност 2,2 трилиона долара се оказа по-устойчива, отколкото очакваше Западът.

Война на изтощение

Западни компании като UOP и швейцарската инженерна група ABB са доставяли технологии и софтуер на всичките 40 най-големи рафинерии в Русия през последните две десетилетия, според повече от 10 източника от руската индустрия. На практика всяка рафинерия в Русия разполага с комбинация от руско и чуждестранно оборудване.

ABB също потвърждава, че е спрял да приема нови поръчки в Русия след избухването на войната през февруари 2022 г. и няма планове да се връща в страната, след като изпълни съществуващите си договорни задължения. Компанията не дава подробности за тези задължения.

Както и в Съединените щати и Европа, цената на бензина е политически чувствителна тема в Русия и властите се опитват да ограничат покачването ѝ. Последните мерки включват налагане на забрана върху износа на бензин за 6 месеца през февруари. В същото време Украйна атакува руските рафинерии, защото иска да подкопае военната машина на Кремъл, като намали държавните приходи и намали доставките за армията.

„Дроновете са десетки, ако не и стотици пъти по-евтини от разходите за ремонт, което е важно във война на изтощение“, казва Вакуленко, който е бивш ръководител на стратегията в руската енергийна компания „Газпром Нефт“.

Русия е вторият по големина износител на петрол в света. Тя пренасочи по-голямата част от своя износ на суров петрол и продукти към Азия и Африка, откакто западните държави наложиха санкции заради Украйна. Но ако бъде изправена пред рязък спад в производството на рафинериите, Москва ще бъде принудена да намали износа на гориво в полза на суровия петрол. Русия доставя суров петрол само на няколко големи купувача като Китай, Индия и Турция, но нейното портфолио за доставка на горива е сравнително по-широко, тъй като доставя до по-малки потребители без големи рафиниращи системи в Африка и Южна Америка.

Руската рафинираща индустрия датира от 40-те години на миналия век, когато Съединените щати предоставят оборудване по програмата за подпомагане по време на Втората световна война. След разпадането на Съветския съюз руските петролни компании инвестират десетки милиарди долари в подобрения с помощта на компании като UOP и ABB. След нахлуването на руските войски в Украйна обаче Съединените щати наложиха санкции на компании по целия свят, включително в Турция, за да предотвратят трансфера на технологии към Русия.

Санкционирани режими като Москва и Техеран успяват да намерят вратички за получаване на резервни части за западно произведено оборудване като самолети или автомобили. Но оборудването за рафиниране е много по-рядко и по-специализирано, а западните доставчици са засилили проверките, за да попречат на Русия да внася резервни части през трети страни.

Два от източниците на Reuters посочват, че „Лукойл“ е поискал от китайски компании да ремонтират блока KK-1 в NORSI, което обаче има своята цена.

"Китай разполага с технологията. Но много често това би означавало пълна скъпа подмяна на модула, а не нормален, евтин, редовен ремонт и поддръжка", категоричен е един от източниците на информационната агенция.