Какво ще стане, ако летенето с електрическо превозно средство се превърне в основен начин за пътуване в бъдещето? Точно на това залагат десетки компании по света.

Стартъпи от САЩ, Европа и Азия разработват еVTOL или електрически автомобили с вертикално излитане и кацане, известни като летящи коли или въздушни таксита.

Според JPMorgan този пазар има потенциал да възлезе на 1 трилион долара до 2040 г. и няколко компании се опитват да заемат водеща позиция.

Най-разпространените видове

Въздухоплавателният еVTOL може да излита и каца вертикално. И, разбира се, задвижва се с електричество, а не с традиционно гориво. Има стотици проекти в процес на разработка, с различни технологии. Анализ на CNBC класира четири от най-надеждните прототипи до момента.

"Мултикоптерът" работи като стандартен дрон. Той има няколко витла, които му помагат да лети. Те са много ефективни по време на излитане, но тъй като нямат крила, са невероятно неефективни при полети на големи разстояния. На този фон те биха могли да бъдат полезни основно в градските райони.

Концепцията "lift & cruise" обединява мултикоптера с общоприетите самолетни технологии, като крилата, което прави възможно изминаването на по-дългите разстояния. Но за да могат двете технологии да работят заедно, витлото се нуждае от по-малки и по-къси лопатки - което го прави много шумно.

След това идва "tiltrotor" - конструкция, която има един или повече ротори, монтирани на крилото, за да може да се накланя нагоре и надолу.

И накрая, моделите с "въздуховодна векторна тяга", които нямат витло - те използват множество индивидуално управлявани електрически канални вентилатори, за да тласкат превозното средство нагоре. Този модел е по-тих и може да лети ефективно на по-големи разстояния, но е доста енергоемък.

В крайна сметка не са ли това просто прехвалени хеликоптери?

Не съвсем. От технологиите, които използват за излитане и кацане, до факта, че са електрически, eVTOL се опитват да се разграничат от традиционните летателни апарати. Да не говорим, че хеликоптерите също са доста скъпи. Много от компаниите, занимаващи се с eVTOL, говорят за свят, в който тези превозни средства ще станат част от ежедневното пътуване в или между градовете – и то на достъпна цена.

Как се регулират?

Авиационните регулатори по света отговарят за изготвянето на правилата относно eVTOL. В Европа това е Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз. В Съединените щати това е Федералната авиационна администрация. В Китай е Администрацията за гражданска авиация.

Всички тези регулаторни органи са въвели различни правила и сертификати, към които производителите и операторите на eVTOL трябва да се придържат и на които трябва да отговарят, преди да могат да използват тези въздухоплавателни средства за търговски цели.

Сертификатите се отнасят до области като безопасността на въздухоплавателните средства и лицензите на пилотите.

Как ще работят eVTOL в реалния живот?

Въпреки че в момента се тестват на специални площадки, много производители говорят за бъдеще, в което те ще се използват за търговски цели.

Някои от тях обсъждат възможността eVTOL да служат като вид градски транспорт. Други разглеждат начини, по които тези електрически самолети биха могли да се използват за пътуване между градовете, като може би придружават или заменят други видове транспорт като автомобили и влакове.

За целта обаче ще трябва да се изгради инфраструктура. Един от ключовите елементи ще бъде така наречените "вертипорти", тип хеликоптерна площадка, съчетана с мини летище, където ще излитат и кацат.

Макар че някои богати хора могат да притежават свои електрически самолети, по-вероятно е те да се експлоатират във флотилии от превозвачи, както е при авиокомпаниите.

Има няколко предизвикателства, когато става въпрос за приемането на eVTOL. Едно от най-големите е спазването на нормативните изисквания и осигуряването на безопасността им.

Може би най-голямото изпитание обаче е общественото приемане и утвърждаване. Това може да се забави, ако хората ги възприемат като опасни и ако използването им е скъпо.

Lilium

Lilium е със седалище недалеч от Мюнхен, Германия, и е една от европейските компании за eVTOL, които се надяват да пробият през следващите години.

В момента стартъпът извършва тестови полети със своя самолет в Южна Испания. Летателният апарат работи по технологията на каналната векторна тяга, като компанията се надява, че нейните самолети ще се използват за по-дълги регионални полети, а не за градски маршрути. Lilium планира да пусне продукта си в експлоатация през 2026 г.

Той има персонализиран интериор, което означава, че дизайнът и броят на седалките могат да се променят в зависимост от изискванията на клиента. Компанията вече приема поръчки от премиум пазара. Един самолет ще струва $9 милиона. Версията, предназначена за експлоатация от автопаркове, ще е на цена от $7 млн., съобщава CNBC. Lilium има редица инвеститори, включително китайския интернет гигант Tencent

Alef Aeronautics

Тази компания има различен подход към eVTOL. Alef Aeronautics се опитва да създаде автомобил, който може да се кара и да лети. Шасито на прототипа ѝ е кухо и крие няколко витла. Видеоклип, демонстриращ как може да работи автомобилът, показва, че той излита вертикално и може да маневрира настрани. Стартъпът има големи амбиции да започне производство през 2025 г.

"Ако всичко върви както трябва, ако имаме достатъчно средства, ако законодателството не се влоши, планираме да започнем производството на първия такъв автомобил до края на 2025 г.", казва Джим Духовни, съосновател и главен изпълнителен директор на Alef Aeronautics, пред CNBC.

Най-значимият поддръжник на компанията е рисковият капиталист Тим Дрейпър, който беше ранен инвеститор в Tesla, SpaceX и Theranos.

Клиентите вече могат да платят депозит от 150 долара, за да направят предварителна поръчка на автомобила - известен като Model A - чиято цена е 300 000 долара.

EHang

Китайската компания EHang произвежда пътнически дрон, предназначен за летене из градовете. Той има няколко витла, разположени на крилата му.

EHang е получила редица сертификати от родния си регулаторен орган - Администрацията за гражданска авиация на Китай. Последният от тях е т.нар. производствен сертификат, който ѝ разрешава да започне масово производство на своя eVTOL самолет.

Флагманът на EHang, EH26-S, е с препоръчителна цена на дребно от $410 000.