Spotify отчете надминаващи очакванията приходи за първото фискално тримесечие и успява да излезе на печалба, тъй като продължава да прилага стратегията си за "ефективност".

През изминалата година Spotify стартира няколко кръга от съкращения в допълнение към увеличението на цените за абонаменти и други инициативи за стимулиране на растежа в горната линия и подобряване на маржовете, отбелязва Yahoo Finance. Компанията посочва в блога си, че ще бъде по-целенасочена по отношение на бъдещите инвестиции, след като похарчи милиарди за навлизането си на пренаселения пазар на подкасти.

Стрийминг гигантът отчете оперативна печалба в размер на 168 млн. евро в сравнение със загуба от 156 млн. евро за същия период от миналата година. Това е под прогнозата на компанията от 180 млн. евро, тъй като социалните разходи са по-високи от очакваното, "поради поскъпването на акциите през тримесечието".

Платформата също така прогнозира силни резултати за второто тримесечие в размер на 250 млн. евро, което значително надхвърля консенсусните очаквания на Уолстрийт.

В допълнение към по-обмислените разходи Spotify съобщи, че отново ще повиши цените, след като през миналото лято вдигна таксата за някои абонаментни планове.

Според Bloomberg компанията планира да повиши цените с около 1 до 2 долара на месец на пет пазара, включително в Обединеното кралство, Австралия и Пакистан. Очаква се промените да настъпят в края на април, като цените в САЩ ще се повишат "по-късно тази година". В доклада пише също, че платформата планира да въведе по-евтин вариант, който не включва аудиокниги.

Акциите на компанията се повишиха с над 10% преди отварянето на пазарите след обявяването на резултатите.

Стрийминг услугата отчете нетни печалби в размер на 197 млн. евро, или от 0,97 евро на акция. Това изпреварва очакванията на анализаторите за 0,65 евро на акция.

Брутният марж е по-висок от очакваното и възлиза на 27,6%, което надхвърля прогнозата на компанията за 26,4%. Spotify заяви, че предвижда маржовете да се повишат до 28,1% през второто тримесечие, главно благодарение на подобренията през годината в областта на музиката и подкастинга.

По-рано платформата заяви, че очаква този показател да бъде между 30 и 35% в дългосрочен план на фона на плановете за по-нататъшно разширяване на бизнеса с подкасти и реклами.

Междувременно приходите възлизат на 3,64 млрд. евро - с 20% повече в сравнение с първото тримесечие на 2023 г. и над прогнозите на Уолстрийт за 3,61 млрд. евро.

Данни за потребителите

Общият брой на активните месечни потребители се оказва под прогнозите на компанията за 618 млн., като е достигнал 615 млн. през тримесечието. Стрийминг услугата очаква през второто тримесечие количеството активни потребители да стигне 631 млн.

Премиум абонатите съвпадат с очакванията на Уолстрийт от 239 млн. души – което е 14% скок на годишна база. Spotify очаква броят им да нарасне до 245 млн. през второто тримесечие.

Залог за печалба

Като цяло анализаторите са оптимистично настроени към компанията, след като през 2023 г. тя обеща да подобри рентабилността си на база брутен марж.

Акциите на Spotify са поскъпнали с над 100% през последната година и са скочили с 43% от началото на 2024 г.

През последните четири години платформата е похарчила 1 млрд. долара, за да навлезе на пазара на подкасти с грандиозни сделки с известни личности и придобивания на студия на стойност над 400 млн. долара.

Тези разходи са намалили значително брутния марж, натежавайки върху рентабилността. В отговор Spotify се ангажира с няколко кръга съкращения - три от тях само през 2023 г.

Финансовият директор на компанията Пол Вогъл се оттегли от поста си на 31 март. Той ще бъде заменен от Кристиан Луига, който преди това е работил в шведската компания за космически и отбранителни технологии Saab, съобщава Yahoo Finance.

В допълнение към съкращенията и увеличението на цените Spotify промени и структурата на възнагражденията си, като направи аудиокнигите безплатни за плащащите абонати и сключи нови договори с популярни подкастъри като Джо Роугън и Александра Купър от „Call Her Daddy".

Новите сделки идват в момент, когато Spotify допълнително променя стратегията си за подкасти, за да се съсредоточи повече върху разпространението, отколкото върху ексклузивността.

Аудиогигантът обяви, че подкастът на Роугън, който е най-популярният в света, ще бъде достъпен в допълнителни услуги като Apple Podcasts, Amazon Music и YouTube за първи път от години. Spotify ще се занимава с разпространението и продажбата на реклами, тъй като работи за максимизиране на приходите. Роугън ще получи гарантирана минимална тарифа и дял от приходите от реклама.

Сделката с „Call Her Daddy“ на Купър ще има подобна структура, като подкастът вече е достъпен на всички големи аудио платформи, след като повече от две години беше ексклузивен за Spotify. Компанията ще запази ексклузивните права върху видео частта на подкаста.