От началото на пандемията в баровете и супермаркетите по света се увеличават безалкохолните напитки, тъй като консумацията на алкохол сред младите хора намалява.

Изборът изглежда безкраен - от моктейли и безалкохолна бира, които възпроизвеждат усещането от пиенето на по-силните им аналози, до изцяло нови напитки, които претендират за подобряване на здравето.

По данни на IWSR Drinks Market Analysis пазарът на нискоалкохолни и безалкохолни напитки процъфтява в световен мащаб и възлиза на над 12 млрд. евро. Стойността му е скочила с 4,7 млрд. евро от 2018 г. насам.

За да привлекат нови потребители и да балансират по-бавните продажби на алкохол, дори компаниите с традиции в алкохолните напитки разширяват предлагането си на безалкохолни алтернативи.

На фона на целия този растеж в играта се появи нов играч - "функционалните" напитки заемат все по-голям дял от пазара, като компаниите обещават, че техните продукти ще направят повече за здравето и работоспособността на потребителите. Те вече съставляват около 10% от общия пазар на безалкохолни напитки в САЩ.

Какво точно представляват функционалните напитки? Даш Лили, съосновател на компанията за безалкохолни Three Spirit, казва пред Euronews, че е трудно да се даде точно определение, но най-просто казано, това е питие, което "прави нещо".

Някои от най-старите функционални напитки включват чай, кафе и алкохол. Но новото определение за безалкохолни и безкофеинови алтернативи отразява нарастващата тенденция за включване на съставки, които често са на билкова и растителна основа и които според компаниите предлагат ползи за здравето и енергията.

Днес функционалните напитки излизат извън рамките на водите с витамини и Red Bull. Освен че вече са индустрия за милиарди долари, те се появяват в супермаркетите и специализираните магазини с все по-екзотични съставки и маркетинг, насочен към здравето.

Базираната в Лондон компания Three Spirit произвежда безалкохолни напитки с повече от 60 съставки - включително гуайуса, кофеиново листо от еквадорските тропически гори и шизандра - за които твърди, че имитират усещането за релаксация и социално разтоварване, което пиещите получават от бирата, виното и спиртните напитки.

"В основата си алкохолът е най-добрата функционална напитка", казва Лили. "Хората не пият само за вкус. Той им помага да се социализират, да се отпуснат, да се ободрят. Затова решихме, че можем да направим това много добре, като погледнем към него от нов ъгъл."

Друг пример е Хари Кук, който пусна на пазара нова функционална бира, наречена Collider, използва съставки като гъби, ашваганда и аминокиселина от зелен чай. Той твърди, че вкусът на получената напитка е подобен на този на обикновената бира.

Според Ранди Бърт, управляващ директор в AlixPartners, който изследва храните и напитките, възходът на функционалните напитки и други алтернативи на алкохола е в съответствие с продължаващата от десетилетия промяна към здравословни навици. Бърт казва пред Euronews, че не вижда забавяне на търсенето на тези напитки.

Euromonitor, компания за пазарни проучвания, очаква глобалните продажби на функционални напитки да нарастват със 7% всяка година до 2027 г. Анализаторите посочват също, че тези напитки са особено популярни сред хората на възраст между 18 и 25 години.

Според Лили по-възрастната публика също е привлечена от функционалните напитки заради по-интересните им вкусове, в сравнение с другите безалкохолни алтернативи.

Но за Хенри Чен, основател и главен изпълнителен директор на калифорнийската ALO Drink, линия напитки, произведени от растения с алое вера, нарастващият брой марки и обещаните ползи за здравето стават все по-преодолими. Той подозира, че купувачите скоро ще се върнат към по-простите питиета.

"Има твърде много тясно специфични ползи, за които марките твърдят, че отговарят, твърде много езотерични съставки, за чието разбиране е необходима научна степен."

Тъй като ползите за здравето на някои функционални напитки са предмет на дискусия, Кори Уиснър, доцент в Колежа за здравни решения към Държавния университет на Аризона, казва, че за потребителите може би е по-добре да се откажат от тази тенденция.

"В края на краищата, ако някой ме попита: "Трябва ли да ги пия за здравето си? Вероятно бих казал "не" и бих се придържал към пълноценни храни, доколкото е възможно. Просто яжте истинска храна. Тогава ще знаете какво получавате."