Късно във вторник Amazon и AMD станаха поредните технологични гиганти, които отчетоха финансовото си представяне за първите три месеца на годината, затвърждавайки общата картина на растеж в индустрията.

Облакът и рекламата стимулират представянето на Amazon

Amazon отчете по-добри от очакваните печалби и приходи за първото тримесечие, благодарение на ръста в областта на рекламата и изчислителните облаци. Акциите на компанията се повишиха по време на продължителната търговия.

Технологичният гигант е генерирал печалба на акция от 98 цента спрямо 83 цента, очаквани от LSEG, и приходи от 143,3 млрд. долара спрямо очаквани 142,5 млрд. Приходите му от реклама са 11,8 млрд. долара (очаквани 11,7 млрд., според StreetAccount), докато облачната дивизия Amazon Web Services отчита 25 млрд. долара срещу при очаквани 24,5 млрд.

Оперативните приходи на Amazon нарастват с повече от 200% през периода, достигайки 15,3 млрд. долара, като изпреварват значително ръста на общите такива, което е пореден знак, че мерките на компанията за намаляване на разходите и фокусирането върху ефективността укрепват крайния резултат. На AWS се падат 62% от общата оперативна печалба. Нетната печалба също се е увеличила повече от три пъти до 10,4 млрд. долара от 3,17 млрд. долара преди година.

Продажбите на компанията отбелязват ръст от 13% (127,4 млрд. долара) спрямо същото тримесечие на 2023. Тези на AWS се ускоряват със 17% през Q1 и достигат до 25 млрд. долара, надминавайки прогнозата на Уолстрийт за ръст от 12% (24,5 млрд. долара).

Amazon очаква да продължи да увеличава рентабилността си и през второто тримесечие, но с по-умерени темпове. Компанията заяви, че оперативните приходи ще бъдат в размер на 10-14 млрд. долара, в сравнение със 7,7 млрд. долара година по-рано.

Приходите през текущото тримесечие се очаква да бъдат в диапазона 144-149 млрд. долара, посочиха още от Amazon, цитирани от CNBC, което представлява ръст от 7% до 11%. Анализаторите от LSEG очакват ръст от 12% - 150,1 млрд. долара.

През изминалата година ръстът на AWS се забави, тъй като предприятията намалиха разходите си за облачни услуги. Ръководителите на компанията обаче заявиха, че виждат как процесът на оптимизация на разходите се забавя, и посочиха, че търсенето на генеративен изкуствен интелект може да бъде стимул за бизнеса с облачни услуги.

Ръстът на приходите на Amazon се дължи отчасти на широко разпространеното съкращаване на разходите, на корекциите в операциите по изпълнение на поръчките и на стабилизирането на тези за облачни услуги. Главният изпълнителен директор Анди Джаси е станал по-дисциплиниран в разходите на компанията, като в същото време е увеличил печелившите услуги като реклама, изчисления в облака, членството в Prime и пазара на трети страни. От края на 2022 г. компанията съкрати над 27 000 служители, като тази тенденция ще продължи и през 2024 г. През първото тримесечие Amazon уволни стотици служители в сферата на здравеопазването и AWS.

Рекламното звено на Amazon отбелязва ръст на продажбите от 24%, което е малко над консенсусните оценки. Това е първият отчет, откакто Amazon започна да пуска реклами в Prime Video - ход, който според анализаторите може да генерира значителни приходи с течение на времето. Рекламният бизнес на компанията, който нараства по-бързо от търговията на дребно или изчислителните облаци, се превръща във все по-важен двигател на печалбата за Amazon. По този начин технологичният гигант се очертава като основен играч в онлайн рекламата.

Този пазар като цяло започна да расте отново след бруталната 2022 г., когато брандовете свиха разходите си, за да се справят с инфлацията и повишаването на лихвените проценти. Meta, Snap и компанията майка на Google Alphabet представиха резултатите си за първото тримесечие миналата седмица и показаха по-голям от очаквания ръст на приходите, който се дължеше основно на подобренията именно в рекламния им бизнес.

Приходите от услугите на трети страни-продавачи, които включват комисионите, събирани от Amazon, също продължават да нарастват. Продажбите на звеното са скочили с 16% на годишна база до 34,5 млрд. долара.

Amazon продължава да се отличава сред интернет компаниите с мегакапацитет, тъй като все още не е въвела тримесечен дивидент, въпреки че паричните средства и еквиваленти на компанията скачат до 73,9 млрд. долара през тримесечието от 54,3 млрд. долара година по-рано. Meta обяви първия си дивидент през февруари в размер на 50 цента на акция, а Alphabet я последва, като миналата седмица съобщи на инвеститорите, че ще започне да изплаща дивидент в размер на 20 цента на акция. Тези компании също така обявиха планове за обратно изкупуване на акции за десетки милиарди долари.

AMD повишава очакванията си за продажбите на AI чипове

Advanced Micro Devices (AMD) също отчете приходи и продажби за първото тримесечие, които леко надхвърлиха очакванията на Уолстрийт, и представи сходна прогноза за текущото тримесечие. Въпреки това акциите на компанията спаднаха със 7% в продължителната търговия.

Производителят на чипове посочи печалба на акция от 62 цента спрямо очаквани 61 цента и приходи от 5,47 млрд. долара, докато очакванията на LSEG бяха за 5,46 млрд.

От компанията заявиха, че очакват около 5,7 млрд. долара продажби през текущото тримесечие, което съответства на оценките на Уолстрийт. Това би представлявало около 6% годишен ръст. AMD отчете и нетна печалба от 123 млн. долара, или 7 цента на акция, спрямо нетна загуба от 139 млн. долара, или 9 цента на акция, през предходния период. Приходите на компанията са се увеличили с около 2% спрямо предходната година.

Акциите на AMD поскъпнаха с 14% през 2024 г., но въпреки че покриха прогнозните оценки и сигнализираха за ръст в продажбите на чипове с изкуствен интелект, резултатите от вторник не бяха достатъчни, за да предотвратят спада на ценните книжа.

Производителят на чипове заяви, че внимателно наблюдаваният сегмент "Центрове за данни" е нараснал с 80% на годишна база, достигайки до 2,3 млрд. долара благодарение на продажбите на чиповете за изкуствен интелект от серията MI300, които се конкурират с графичните процесори на Nvidia. Главният изпълнителен директор Лиза Су заяви, че Microsoft, Meta и Oracle използват MI300X, като компанията е продала продукция за над 1 млрд. долара, откакто моделите бяха пуснати на пазара през четвъртото тримесечие на 2023 г.

AMD очаква продажби на чипове за изкуствен интелект на стойност 4 млрд. долара през 2024 г., което е повече от прогнозата за 3,5 млрд. долара през януари. За сравнение, Nvidia, най-големият доставчик на сървърни чипове с AI, отчете 18,4 млрд. долара продажби - предимно на чипове с AI - само в сегмента си за центрове за данни за януарското тримесечие, последното, за което има налични финансови резултати. Във вторник Су заяви пред инвеститорите, че компанията работи по нови AI чипове и наследници на сегашното поколение:

"Достигаме много по-близо до нашите водещи клиенти в областта на AI. Те всъщност ни дават значителна обратна връзка относно пътната карта".

AMD произвежда и централни процесори, които често се съчетават с усъвършенствани AI чипове в сървърите. Су заяви пред анализатори по време на разговора, че компанията смята, че е отнела пазарен дял в сегмента на сървърните процесори - вероятно от Intel, добавяйки, че AMD вижда "признаци на подобряващо се търсене" за своите процесори, предизвикано от бума на сървърите с изкуствен интелект.

Най-слабото подразделение на AMD е сегментът за игри, който е намалял с 48% на годишна база до 922 млн. долара. Според компанията това се дължи на по-ниските продажби на чипове за игрови конзоли и персонални компютри. AMD произвежда чипове за PlayStation 5 на Sony, например. Продажбите на компанията в областта на игрите се разминават с прогнозата на StreetAccount за 969 млн. долара.

Първоначалният бизнес на AMD - процесори за чипове и персонални компютри - се отчита като приходи от клиентския сегмент. В него производителят генерира 1,4 млрд. долара продажби за първото тримесечие, което представлява 85% годишно увеличение. Това предполага, че миналогодишният спад при персоналните компютри е приключил. PC процесорите на AMD могат да изпълняват локално програми за изкуствен интелект, което би позволило да захранват така наречените "персонални компютри с изкуствен интелект", на които много участници в индустрията разчитат да стимулират продажбите на нови лаптопи и настолни компютри.

Сегментът за вградени устройства на компанията, съставен от продукти, част от придобиването на Xilinx през 2022 г., отчете спад на продажбите с 46% на годишна база до 846 млн. долара, изоставайки от очакванията на Уолстрийт за 942 млн. долара.