Производителят на луксозни автомобили Aston Martin отчете нарастващи загуби през първото тримесечие.

Акциите на компанията се сринаха с над 12% в началото на търговията в Лондон, съобщи CNBC.

Коригираната загуба почти се удвои до 110,5 млн. паунда (137,8 млн. долара) в сравнение с 57,3 млн. паунда миналата година. Анализаторите очакваха загуба за първото тримесечие в размер на 93 млн. паунда, допълва Reuters.

Приходите са намалели с 10% до 267,7 млн. паунда, а нетният дълг се е увеличил с 20% до 1,04 млрд. паунда.

Огромните дългове на компанията са дългогодишен проблем за инвеститорите, който допринесе за рязкото понижение на цената на акциите на Aston Martin от листването ѝ през 2018 г. насам.

Анализаторите от Jefferies отбелязаха "голямото разминаване в показателите", като отбелязаха 26% спад в обемите.

Aston Martin заяви, че доставката на четири нови модела през 2024 г. ще дадат тласък на "значителен растеж" през втората половина на годината и след това.

"Резултатите ни за първото тримесечие отразяват този очакван преходен период, тъй като прекратихме производството и доставките на нашите отиващи си основни модели преди увеличаването на производството на новия Vantage, модернизирания DBX707 и предстоящия флагмански спортен автомобил V12, което потвърдихме днес", заяви председателят Лорънс Строл.

Той допълни, че през тримесечието Aston Martin е направил "значителна стъпка" в укрепването на баланса, тъй като е приключил рефинансирането с подобрени условия по петгодишните обезпечени облигации след повишаване на кредитния рейтинг. "До края на годината Aston Martin ще бъде в уникална позиция с напълно обновена основна гама от модели", се казва в изявлението на компанията.

По региони обемът на продажбите на едро е спаднал с 35% в Северна и Южна Америка, с 30% във Великобритания и със 17% в по-широкия регион на Европа, Близкия изток и Африка. Обемите в Азиатско-тихоокеанския регион са намалели с 14 %.

Продажбите на едро на SUV автомобили са намалели с 63% поради "преходно намаляване на обемите преди наскоро обявеното пускане на новия модел DBX707".

Сюзанна Стритър, ръководител на отдел "Пари и пазари" в Hargreaves Lansdown, заяви, че компанията изглежда е "жертва на тежкия ефект на високите лихвени проценти".

"Повишените разходи за финансиране на автомобилите намалиха търсенето на луксозните превозни средства, показвайки, че дори богатите амбициозни купувачи не са имунизирани срещу икономическите насрещни ветрове. Но и моментът на пускане на нови автомобили на пазара също е фактор", коментира експертът.

Aston Martin потвърди целта си за висок едноцифрен процентен ръст на обема на едро, както и за подобряване на брутния марж към дългогодишната цел от 40%.

Компанията се подготвя да посрещне през есента новия главен изпълнителен директор Ейдриън Холмарк, настоящ ръководител на Bentley. Той ще бъде третият нов главен изпълнителен директор от 2020 г.

Резултатите на Aston Martin следват тези на световния автомобилен производител Stellantis, който също отчете забавяне на продажбите, тъй като се подготвя да пусне на пазара множество нови модели тази година, допълва CNBC.