Правителството задължава със закон запасите от бензин и дизел в държавния резерв да са от по-скъпия зимен клас.

Новите изисквания са в законопроекта за запасите от нефт и нефтени продукти, който вече е в парламента, макар и още на ниво комисии.

В момента законът не уточнява вида на задължителните запаси от горива. С текстовете, предложени от МВР, занапред резервът ще трябва да купува, съхранява и обновява само зимен клас бензин и дизел. Той обаче е по-скъп от летния клас заради специалните добавки.

На въпрос дали това няма да оскъпи прекалено доставките, от резерва отговориха, че и досега купуват само зимни горива. Такава била и световната практика. Освен това зимните горива могат да се ползват по всяко време на годината, докато летните - само през пролетно-летния сезон.

През март месец тази година, след като "Лукойл" премина от специални зимни бензин и дизел на обикновени зимни, цените на едро паднаха с около 1.5%.

След средата на април пък минахме на така наречените летни горива, което смъкна още цените, тъй като летните са най-евтини, припомня Нова телевизия.

Значение има и дали обновяването на запасите става през зимата или през лятото. Ако държавата избере топлите месеци, това означава, че специално за нея ще се произвеждат горива със зимни добавки, което още веднъж ще вдигне цената, коментираха експерти от петролни компании.

Освен това, ако зимен клас горива се съхраняват само през есенно-зимния сезон, а летен клас – през пролетно-летния, би се наложило обновяването им на всеки 6 месеца. Това, от своя страна, е икономически нецелесъобразно и технологично неизпълнимо, допълват специалистите.

Запасите от горива могат да се съхраняват пет години, независимо дали бензинът или дизелът е зимен или летен. Страната ни трябва да може да разчита на запаси за 90 дни на база на среднодневното потребление.

Резервът трябва да може да покрие 30 дни, в случай на криза, а останалите 60 дни се покриват от запасите на веригите бензиностанции.