Петдневният празник на труда в Китай през първата седмица на май преди време беше отличен повод за бърза разходка из Европа - с добавка луксозен шопинг в програмата.

Пандемията обаче преобърна и тази традиция, а полетите все още остават ограничени след повторното отваряне на китайската граница през януари.

По всичко изглежда, че европейските луксозни брандове ще трябва да изчакат по-дълго завръщането на масите туристи, от които някога зависеха финансовите им показатели, пише в анализ по темата Reuters.

Марките и инвеститорите се борят да си върнат всеки китайски потребител, тъй като навиците за пазаруване в страната и чужбина трайно се променят след трите години на локдаун и рестрикции заради COVID.

Когато става въпрос за пазаруване от висок клас в чужбина, висши ръководители и анализатори от сектора на търговията на дребно твърдят, че по-важното в случая е да се разгледа видът на китайските посетители в Европа, а не само броят им.

Вълкът в кашмир, който върна желанието за TiffanyНе можете да мечтаете, когато говорите в числа.“ Вместо да мислят за рентабилността, Арно призовава своите мениджъри да мислят за това как да създават желание.

Според компанията за туристически анализи ForwardKeys цените на самолетните билети от Китай до Европа са с до 80% по-скъпи, отколкото преди пандемията, а броят на пътуващите през празничния период в първата седмица на май е с 64% по-малък, отколкото през 2019 г.

Тези, които се завръщат към Европа, са предимно бизнес пътници и по-заможни хора, които имат средства да пътуват "малко по-различно", коментира в интервю изпълнителният директор на LVMH Антонио Белони.

Китайските посетители в столици на световните луксозни брандове като Париж и Милано сега са по-склонни да харчат повече, по-малко чувствителни са към цените на полетите и са по-склонни да си осигурят визи, тъй като разполагат с по-големи суми в банковите си сметки, смята Амрита Банта, управляващ директор на Agility Research and Strategy.

Средната стойност на трансакциите на китайските туристи в Европа през март е с 28% над нивата от 2019 г., заяви UBS, позовавайки се на данни от Planet, доставчик на услуги за възстановяване на ДДС. Собственикът на Cartier – Richemont; Hermes и LVMH са в най-добра позиция да се възползват от заможните китайски купувачи, допълва още UBS.

LVMH е първата европейска компания, надхвърлила стойност от $500 млрд.Компанията отчете 17% ръст на продажбите за първото тримесечие по-рано този месец

Според Белони от LVMH, променящите се тенденции в пътуванията след пандемията означават, че китайските туристически групи вероятно ще се върнат последни, ако изобщо се върнат в Европа. По-постепенното завръщане е подходящо за търговците на дребно, допълва той.

"Никой не е готов да се справи с пълната промяна на транспортните потоци след пандемията, независимо дали става въпрос за магазини, хотели или самолети", коментира Белони.

Компаниите за луксозни стоки се фокусират върху привличането на по-заможни купувачи с по-висока покупателна способност, включително Kering, собственик на Gucci, който залага на нови "салони" от ултрависок клас, предлагащи стоки на цена до 3 млн. долара.

Лучано Сантел, главен директор по корпоративните въпроси и доставките в компанията за луксозни стоки на дребно Moncler, заяви пред анализатори, че пътуванията на китайци в Европа все още представляват "малък принос, но той нараства седмица след седмица".

Проучване на Exane BNP Paribas, публикувано непосредствено преди Празника на труда 1 май, цитира вътрешни за индустрията представители от Париж и Милано, които съобщават, че китайските потребители са третия по големина източник на оборот след французите и американците, а понякога и втория, в магазините в туристическите райони.

Тъй като заможните китайци се връщат в Европа и други чуждестранни дестинации, привлекателността на китайския остров Хайнан, който е гореща точка за безмитно пазаруване, изглежда намалява сред най-големите потребители на луксозни стоки.

Имке Вутерс, партньор по търговия на дребно и потребителски стоки в консултантската компания Oliver Wyman, заявява, че дискусиите с търговците в Хайнан разкриват, че до 70% от пазаруващите стоки от висок клас на тропическия остров правят първата си луксозна покупка. Според нея, "хората с по-високи доходи в Китай, които харчат най-много за луксозни стоки, вече пътуват отново в чужбина", което води до забележимо по-ниски разходи на глава от населението в Хайнан.

Луксозните компании отчитат началото на потребителско завръщане от февруари насам, начело с Хайнан, след като китайската граница отново беше отворена и вълната от инфекции с COVID-19 в страната отшумя.

Най-големите играчи в сектора, LVMH и производителят на чанти Birkin Hermes, се възползваха най-много от това, което си личи от ръста на глобалните продажби през първото тримесечие, съответно със 17% и 23%.

Война за таланти: Търсят се майстори на чанти за 22 000 евроСветовните брандове за луксозни стоки са изправени пред недостиг на ключови служители, тъй като опитните занаятчии напускат индустрията

Сравненията обаче ще бъдат помрачени от слабите резултати в континентален Китай през миналата година, когато имаше спорадични блокирания заради COVID-19, които намалиха разходите, както и голямото затваряне на Шанхай през второто тримесечие.

"Тази година ще бъде важно да се разгледа как се представят компаниите в сравнение със сектора като цяло", каза Джонатан Ян, директор в консултантската компания Roland Berger, базирана в Шанхай. "Двуцифреният ръст сам по себе си няма да означава много.", допълва той.

Според анализатори от Oliver Wyman, 2022 г. е била странно депресивна, но 2021 г. е била година на необичаен растеж, след като първоначалното избухване на пандемията през 2020 г. е довело до масово пренасочване на разходите за луксозни стоки към Китай.

Сравненията с 2019 г., когато цели 70% от луксозните разходи на китайските потребители бяха направени в чужбина, също са до голяма степен неуместни, като анализаторите прогнозират, че връщане към това ниво е малко вероятно да се случи, дори ако се прогнозира в по-дългосрочен план.