Бъдещата ви къща може да има основи, които да съхраняват енергията от слънчевите панели на покрива, без да са необходими отделни батерии за това.

Инженерите от Масачузетския технологичен институт (MIT) са разработили нова технология за съхранение на енергия - нов вид бетон - на базата на два древни материала: цимент, който се използва от хиляди години, и черен прах от въглени, използван като мастило за свитъците от Мъртво море преди около 2000 години, пише Fast Company.

Въпросният прах е добър проводник на електричество и инженерите откриват, че ако се смеси с цимент и вода по специфичен начин, при втвърдяването на цимента се образува дълга, разклонена мрежа от въглеродни "жици". Това превръща материала в суперкондензатор - устройство, което съхранява електрически заряд.

"Изведнъж се появява материал, който може не само да пренася, но и да съхранява енергия", казва Франц-Йозеф Улм, професор по строително инженерство в Масачузетския технологичен институт и един от авторите на ново проучване за технологията.

Възстановяването на Турция като решение на „парадокса на бетона“Обичайният бетон е един от най-големите източници на вредни емисии, но каолиновата глина дава възможност това да се промени


За разлика от батерията, която работи чрез преобразуване на химическа енергия в електрическа, кондензаторът не се разрушава с течение на времето и не губи способността си да задържа заряд, а суперкондензаторът е вид кондензатор, който може да поддържа много голям заряд.

Кондензаторът също така не изисква скъпите и съмнителни от гледна точка на етиката при добива им материали, използвани в литиево-йонните батерии, като кобалт и литий. Тъй като въглените са евтини, изследователите казват, че процесът би увеличил малко разходите за производство на бетон.

В същото време този подход може да бъде решение на едно от основните предизвикателства при увеличаването на употребата на възобновяема източници: Тъй като слънчевата и вятърната енергия невинаги са на разположение, бързото изграждане на по-достъпни хранилища е от съществено значение, за да се откаже човечеството от изкопаемите горива.

Улиците на бъдещето – зарядно, което се разглобяваГрадовете ще разчитат все повече на изкуствен интелект за управлението си


Инженерите са били вдъхновени да работят с цимент, отчасти защото производството му има голям въглероден отпечатък, а така един от най-разпространените строителни материали в света може да стане значително по-устойчив. Иначе технологията би могла да се използва и с алтернативи на цимента, които намаляват емисиите от производството, като например версия на портландския цимент на стартъпа Brimstone, която е проектирана да бъде с отрицателни въглеродни емисии, посочват още от Fast Company.

Изработен по този начин, фундаментът на една къща би могъл потенциално да съхранява толкова слънчева енергия, колкото би използвала тя за един ден. Във вятърните електроцентрали технологията може да се използва в основата на вятърните турбини. Смесеният с въглени бетон би могъл да се използва и за направата на пътища, които могат да зареждат електрически превозни средства по време на движение, тъй като изследователите установяват, че кондензаторите могат да бъдат проектирани да се зареждат бавно, както в къщата, или да се разреждат бързо, както в зарядното устройство за електрически превозни средства.

След като е тествал малка версия в лаборатория, екипът планира да я разшири до по-големи размери. Първият прототип може да бъде готов до 18 месеца, казва Улм.