Шофьорите на електромобили, които се надяват да заредят батериите си на някоя от 1600-те зарядни станции на Repsol в Испания, често остават разочаровани, тъй като почти половината от тях не работят, защото нямат електрическа връзка.

Такива пропуски, пише в свой анализ Reuters, са очевидни в целия Европейски съюз, което принуждава Европейската комисия миналата седмица да обяви планове за модернизиране на енергийните мрежи на блока. Проектът трябва да бъде изпълнен след 18 месеца и е насочен към решаване на проблема с недостига на електроенергия в зарядните станции за електромобили.

Но въпреки тези заявки, бюрокрацията, която пречи на напредъка към по-екологичен транспорт в ЕС, се увеличава, коментират пред информационната агенция индустриални групи и енергийни компании, като една от основните пречки е получаването на разрешително за изграждане на зарядни мрежи.

Електромобилите стават проблем за паркингите. Какви са решенията?Общият размер и маса на автомобилите непрекъснато се увеличават


Възможността за лесно изграждане на инфраструктура варира значително в отделните държави. Един от източниците в бранша заявява, че в Германия една от станциите в рамките на подобен проект е била задържана с месеци „заради защитата на едно дърво“, докато друга, разположена на оживена магистрала, е трябвало да чака 10 месеца за оценка на шума.

"Въпреки че работата по инсталирането на бърза и свръхбърза зарядна точка изисква само две до три седмици, поради различните административни изисквания в Испания, цялостният процес може да продължи от една до две години", коментират и от Repsol.

Браншовата група ChargeUp Europe заявява, че макар Комисията да е признала, че разрешителните са проблем, тя не е предложила никакви конкретни инструменти или действия. Конкретни насоки за държавите членки за ускоряване на издаването на разрешителни се очакват едва в определен момент през следващите две години.

Това забавя въвеждането на центрове за зареждане в целия блок, което застрашава целите на ЕС за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите превозни средства, както и по-широките му цели в областта на климата.

Великобритания се превръща в пример за проблемите при зеления преходСтраните или трябва да намалят ангажиментите си, или да засилят политиките за тяхното изпълнение


"Времето, необходимо за свързване на точките за зареждане на електромобили към мрежата, наистина може да се разглежда като пречка за ускоряване на разпространението на електромобилите и трябва да бъде преодоляно", съгласни са и от Комисията.

Процесът на създаване на бърза станция за зареждане на електромобили е нараснал средно до две години от шест месеца през последните няколко години, акцентират хора от бранша, тъй като компаниите се лутат между безброй правила – от ниво блок, през ниво държава до общинско законодателство.

"Това е като от роман на Кафка за енергийния преход. Имаме толкова много неща, които работят срещу амбициите на Европа, но бихме могли да ги поправим това", заявява пред Reuters Луси Матера, генерален секретар на ChargeUp Europe, като добавя, че броят на електромобилите ще расте по-бързо от този на обществените станции за зареждане, който според оценките на ChargeUp Europe ще се увеличи девет пъти до 2030 г. Броят на електромобилите се очаква да скочи десет пъти.

Електрификацията на транспорта е един от основните стълбове на целта на ЕС за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г. За тази цел ЕС ще забрани продажбата на превозни средства, отделящи емисии на CO2, от 2035 г. и иска да развие мрежа от зарядни станции за електромобили.

Лондон отлага с 5 години забраната на нови бензинови и дизелови автомобилиТова решение на премиера Риши Сунак ядоса местната автомобилна индустрия


Тази амбиция обаче създава затруднения за енергийните компании и регулаторните органи, които не са подготвени за рязкото нарастване на търсенето в ЕС, където засега само 5,4% от леките автомобили се движат с алтернативни горива, включително електричество, от общо 286 милиона.

"Сега от държавите членки зависи дали наистина ще се активизират", казва Мигел Стийлуел де Андраде, главен изпълнителен директор на португалската енергийна компания EDP, и добавя: "Има лавина от проекти".

Проблеми с енергийната мрежа

Тази година ЕС прие закон за инсталиране на бързи зарядни устройства до 2030 г. на всеки 60 км по определени пътни мрежи за леки автомобили и на всеки 100 км за тежкотоварни превозни средства. Но разработчиците казват, че получаването на основни данни за потенциалните хъбове е голямо предизвикателство, което затруднява инвестициите.

Високо напрежение: Електромобилите сблъскват челно Китай и ЕС Анализатори очакват контрамерки на разследването, насочено към субсидиите за китайските производители


Това включва установяване на това дали има достатъчно места със стълбове за осветление или кабели, свързани с по-широката мрежа. Хъбовете често изискват допълнителна електрическа подстанция, която преобразува енергията с високо напрежение в по-малки единици. След това процесът включва искания до електроразпределителните дружества за инсталиране на по-голям капацитет.

"Понякога се налага да изпращаме дори физическа поща", казва Петер Бадик, съосновател на компанията за зареждане на електромобили Greenway Network, която е инсталирала 1300 зарядни устройства за електромобили в Словакия, Хърватия и Полша. "Но дори когато кажат "да", не се знае кога ще извършат реалната модернизация", казва Бадик.

BP, която очаква до 2030 г. да изгради над 100 000 станции за зареждане на леки и товарни автомобили в световен мащаб, заявява, че само в Германия трябва да работи с около 800 мрежови компании.