Неотдавна Pfizer беше сред най-уважаваните компании. За рекордно кратко време тя достави ваксина, предпазваща от Covid-19, а след това и лекарство за предпазване от лоши инфекции. Продуктите увеличиха приходите на Pfizer над 100 милиарда долара.

Тази седмица акциите на компанията паднаха до най-ниското си затваряне от повече от десетилетие. От началото на годината до момента спадовете на компанията са заличили 140 милиарда долара от пазарната ѝ оценка.

Компанията прекратява някои от изследователските си програми и съкращава работници. Екипният дух се изпарява, според настоящи и бивши служители, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на вътрешни източници.

Това, което предизвика спада на производителя на лекарства, е комбинация от погрешни стъпки и погрешно тълкуване на поведението на американската общественост, пише в анализа си WSJ, добавяйки, че Pfizer е надценила бъдещото търсене на своите пандемични продукти. След като кризата с Covid-19 отшумя, продажбите намаляват по-бързо, отколкото компанията очаква (но не и анализаторите на Уолстрийт). Другите продукти на Pfizer, колкото и обещаващи да са, не успяват да запълнят празнината.

Големите фармацевтични компании се впускат в нова надпревара за $100 млрд.Анализаторите очакват лекарствата за отслабване да се превърнат в златна мина в следващите години

За да се справи с разочароващите продажби на Covid-19 продуктите си, компанията се стреми да разработва нови продукти и да придобива други. Pfizer чака девет нови одобрения за лекарства и ваксини тази година, и има сериозна гама от лекарства, които биха могли да донесат допълнителни приходи.

Придобиването на биотехнологичния Seagen за лекарства срещу рак, което приключи в четвъртък, може да генерира нови приходи от 25 милиарда долара до 2030 г., заяви компанията.

Състоянието ѝ сега обаче се различава рязко от енергичния спринт на компанията по време на пандемията, когато изследователи, производствени работници и други служители се мобилизираха, за да доставят първата в света ваксина срещу Covid-1, разработена съвместно с BioNTech.

През 2021 г., а след това и през 2022 г., годишните продажби на ваксината надхвърлиха 36 млрд. долара - повече, отколкото което и да е лекарство с рецепта някога е имало за една година.

Миналата година ваксината, както и лекарството Paxlovid за Covid-19, задвижиха продажбите на Pfizer, достигайки над 100 млрд. долара. Оценката на компанията се покачи.

Pfizer и BioNTech с ново предложение към ЕС за отказаните ваксиниТо предвижда страните членки да плащат половин цена или около 10 евро за всяка от 70-те милиона дози, от които ЕС се отказва

Бъдещето изглеждаше светло. Pfizer се насочи към дългосрочен бизнес с Covid продукти, като в продължение на няколко години уверяваше Уолстрийт, че очаква тенденциите във ваксинирането в крайна сметка да се отразяват на тези при противогрипните ваксини, така че да има ежегоден и предвидим източник на продажби.

За 2023 г. тя постави високи очаквания, като каза на Уолстрийт да очаква 8 млрд. долара от продажбите на Paxlovid и 13,5 млрд. долара от ваксината.

Компанията заяви, че е базирала оценките си на нивата на заразяване и ваксиниране срещу коронавирус, грип и други респираторни заболявания.

Прогнозите ѝ обаче са по-високи от очакванията на повечето анализатори. След това се оказа, че компанията не е преценила правилно какво ще бъде търсенето, след като заплахата от Covid-19 намалее. Много хора, които преди са се ваксинирали, сега вече не смятат, че е необходима защита с бустер. На други пък просто им омръзна темата за ваксинациите.

Сега компанията оценява продажбите на ваксината на 12,5 млрд. долара през 2023 г., а тези на Paxlovid на 8 млрд. долара през 2024 г.

По същия начин Moderna, която отбеляза 18,4 млрд. долара продажби на своята ваксина през 2022 г., очаква тази година числото да бъде 6 млрд. долара.

Изпълнителният директор на Pfizer Алберт Бурла и други ръководители обещаха, че ще осигурят нови, доходоносни лекарства. Въпреки това наскоро компанията публикува разочароващи резултати от проучване на експериментално хапче за отслабване, което можеше да даде на компанията достъп до горещия пазар на борба със затлъстяването.

Инвеститорите чакат от Pfizer по-голям скок в терапиите за отслабванеИнвеститорите чакат пробния период да приключи

След като започна програмата за съкращаване на разходите в размер на милиарди долари, Бурла е изправен и пред морални предизвикателства сред служителите. "Защо не намалите броя на сградите, вместо да засягате работната сила, която стои зад невероятни пробиви?", казва един от тях, цитиран от WSJ.

Повече от 2000 работници в световен мащаб - от общо 83 000 в Pfizer - са получили уведомления, че са загубили работата си. Сред напускащите са производствени работници в Мичиган и Ирландия, учени в областта на рака в Калифорния, както и изследователи в Ню Йорк и Англия.

Според документи на компанията, прегледани от WSJ, тя е спряла или преустановила финансирането на програми за изследване на ваксини за второ поколение Covid-19.

Навсякъде в компанията работниците се притесняват, че ще бъдат следващите, посочва още WSJ. За да предвидят съкращенията, те да наблюдават календарите на своите мениджъри и очакват уволнения, ако графикът им започне да се пълни с 15-минутни срещи - времето, необходимо за споделяне на лошите новини.