Докато печалбите му от Covid-19 пандемията се изпаряват, фармацевтичният гигант Pfizer насочва погледа си към пазара на терапиите за отслабване.

Целта на компанията е да се възползва от златната треска в индустрията, предизвикана от компаниите Eli Lilly и Novo Nordisk с продуктите Wegovy, Ozempic и Mounjaro.

Ключова роля за навлизането на Pfizer в новото конкурентно пространство ще има потенциалният успех на експерименталната терапия против затлъстяване - Danuglipron, отбелязва CNBC.

Анализаторите очакват, че предстоящите данни за продукта, които ще бъдат публикувани до края на годината, ще определят конкурентоспособността на Pfizer спрямо утвърдените играчи.

Eli Lilly и Novo Nordisk доминират в сектора на терапиите за отслабване със своите инжекции срещу затлъстяване и диабет, като на фона на участието на Pfizer в сегмента сега се надпреварват в разработката на нови продукти за перорално приемане.

Пероралните лекарства обикновено се произвеждат по-лесно от инжекциите и са по-удобни за предписване от лекарите и за приемане от пациентите, посочва още CNBC.

Инвеститорите чакат Pfizer да пусне до края на годината данни от фаза две на клиничните изпитвания на своето хапче, разработено за прием два пъти на ден за пациенти със затлъстяване без диабет.

Те искат потвърждение, че продуктът води до подобно ниво на загуба на тегло като еднократно приеманото на ден хапче на Eli Lilly.

Инвеститорите също така са нетърпеливи Pfizer да публикува в началото на следващата година данни за версия на Danuglipron, която се приема веднъж дневно и се смята за по-конкурентната форма на лекарството.

Окуражаващите резултати от изпитанията може да предизвикат същия ентусиазъм около Pfizer, който повиши цените на акциите на Novo Nordisk и Eli Lilly тази година.

Новите лекарства за отслабване разместват пазара на здравни продуктиВъпреки че се очаква този пазар да достигне 100 млрд. долара, пред компаниите в него има и предизвикателства

Pfizer вижда значителни пазарни възможности в GLP-1 - клас продукти, насочени към намаляване на теглото и подобряване на контрола на диабета, имитиращи чревни хормони за потискане на апетита.

Главният изпълнителен директор на компанията Алберт Бурла прогнозира, че потенциалът на пазара е на стойност 90 млрд. долара, като Pfizer се стреми да завладее 10 млрд. долара дял чрез продукти за перорално приемане.

Този стратегически ход идва в момент, в който Pfizer се опитва да се възстанови от спада в търсенето на своите ваксини срещу Covid-19, което се отрази в 40% спад на акциите им през тази година, посочва CNBC.

Novo Nordisk за кратко изпревари LVMH като най-ценната компания в ЕвропаДатският производител на лекарства достигна пазарна капитализация от 421 млрд. долара

Инвеститорите обаче останаха с по-песимистична нагласа към потенциала на Pfizer в индустрията на лекарствата за отслабване, откакто компанията се отказа от експерименталното си хапче за прием веднъж дневно през юни. Причината бяха резултати, сочещи повишение на чернодробните ензими при потребителите.

Този неуспех остави на Pfizer по-неудобния вариант Danuglipron - приеман два пъти дневно - от който Уолстрийт е по-малко развълнуван, защото би бил по-малко удобен от терапия, ангажираща потребителя веднъж на ден.

Хапчето на Eli Lilly поставя летвата за ефикасност

Относно очакваните данни от втора фаза клинични изпитвания на приеманото два пъти дневно хапче на Pfizer, няколко анализатори казват, че то трябва да бъде почти толкова ефективно, колкото приемания веднъж на ден продукт на Eli Lilly, за да бъде конкурентоспособно. Това означава поне 14% до 15% загуба на тегло.

Детайлите: Пациенти със затлъстяване или наднормено тегло, които са приемали 45 милиграма от продукта на Eli Lilly веднъж на ден, са загубили до 14,7% от телесното си тегло след 36 седмици, според резултатите от фаза две на изпитванията на компанията.

Пациенти с наднормено тегло или затлъстяване, които са приемали веднъж на ден 50 милиграма от лекарството на Novo Nordisk пък, са отбелязали средна загуба на тегло от 15,1% след 68 седмици, според резултатите от фаза три клинични изпитвания, публикувани през юни.

Големите фармацевтични компании се впускат в нова надпревара за $100 млрд.Анализаторите очакват лекарствата за отслабване да се превърнат в златна мина в следващите години

Данните от предстоящата фаза две на Pfizer ще дадат поглед върху ефектите на Danuglipron, прилаган два пъти дневно, за по-дълъг период от време в сравнение с предишните проучвания на лекарството на компанията.

Проучването изследва ефекта на загуба на тегло от лечението при повече от 600 възрастни със затлъстяване след 26 или 32 седмици при различни дози.

Инвеститорите очакват информация за еднодневната доза

Дори и предстоящите данни на Pfizer да са обнадеждаващи, много инвеститори са нетърпеливи да разберат какви са ефикасността и профила на безопасност на приеманата веднъж дневно версия на медикамента на компанията.

Удобството на хапчето, което се приема само един път на ден, остава приоритет както за лекарите, така и за пациентите. Здравни експерти казват пред CNBC, че хората често забравят да вземат лекарствата си, ако трябва да го правят два или три пъти дневно.

Доза Danuglipron веднъж дневно също така може да потуши опасенията относно по-високите нива на стомашно-чревни странични ефекти - като гадене и повръщане - свързани с приеманата два пъти дневно версия.

Димитър Илчев