Китай не успява да измести Япония като най-голям износител на автомобили в света през 2023 г., въпреки че е близо до това, сочат данни, публикувани този месец.

По информация на японските митници страната е изнесла 5,97 млн. автомобила през миналата година, което е повече от 5,22 млн., излезли от Китай.

Според Министерството на търговията повече от 70% от износа на автомобили от Китай през 2023 г. е бил на превозни средства с бензинови двигатели, но от ведомството акцентират, че износът на превозни средства с нова енергия нараства бързо.

Китайският модел на растеж вкарва Пекин във все повече търговски конфликтиНарастващата тревога от китайския промишлен свръхкапацитет, който залива ЕС с евтини продукти, открива нов фронт в търговската война на Запада с Пекин


Много от тези автомобили с бензинови двигатели са отишли в Русия, казва пред CNBC Сара Тан, икономист в Moody's Analytics, и добавя:

"След нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. много производители на автомобили напуснаха страната, само за да може тази празнина да бъде запълнена от китайските компании. През първите единадесет месеца на 2023 г. доставките на автомобили за Русия са нараснали около шест пъти в сравнение с 2022 г. в стойностно изражение".

Мексико също е основна дестинация за китайския износ на автомобили с бензинови двигатели, казва Тан, докато този за Белгия и Обединеното кралство е бил предимно за превозни средства с нова енергия.

Всъщност Мексико е втората по големина дестинация за китайски автомобили след Русия, добавя на свой ред Хорхе Гуахардо, партньор във вашингтонската компания Dentons Global Advisors и бивш посланик на Мексико в Китай:

Песимизмът на Tesla за 2024 г. притисна акциите на китайските EV компанииРъководената от Илон Мъск компания обяви по време на презентация за инвеститори, че ръстът на обема през 2024 г. „може да е значително по-нисък“


„Произведените в Китай автомобили бързо увеличиха дела си на мексиканския автомобилен пазар, което е ново явление, тъй като централноамериканската страна традиционно силно защитава своята автомобилна индустрия - най-големият работодател в Мексико“.

По думите му все още не е ясно защо точно китайските автомобили се налагат толкова бързо в Мексико, но част от причината са международните автомобилни производители.

"Фабриките, заводите, които те имаха в Китай и които бяха предназначени за местния пазар, ще започнат да пренасочват този капацитет за износ от Китай в чужбина", казва още Гуахардо, като отбелязва, че според него "в Китай има много свръхкапацитет за производство на автомобили".

Продажби на електрически превозни средства

Проникването на нови енергийни превозни средства в Китай достига 40% от продажбите на нови леки автомобили към края на 2023 г., което е много повече от около 7% в САЩ.

EV в стил Lamborghini: BYD иска да надмине Tesla и във високия сегментКитайският автомобилен производител разширява гамата си от електрически превозни средства до над 20 модела


Анализ на CNBC от края на миналата година установява, че бързият преход към електрически автомобили бързо ерозира пазарния дял на международните автомобилни гиганти, които по-бавно пускат нови модели в категорията. Германският Volkswagen е сред чуждестранните автомобилни компании, които са напът да постигнат най-лошите си продажби на китайския пазар от години.

Китайската компания за батерии и електрически автомобили BYD пък изпревари Tesla по общо производство на автомобили през 2023 г. - над 3 млн. - и продаде повече единици, задвижвани с батерии, от американския автомобилен производител през четвъртото тримесечие. Продажбите на BYD в чужбина през 2023 г. надхвърлят 242 000 леки автомобила с нова енергия, според изчисления на CNBC на базата на публични данни.

Китайските производители на автомобили вероятно ще увеличат дела си на местния автомобилен пазар до 75% до 2030 г., казва Франсоаз Хуанг, старши икономист в Allianz Trade, което ще доведе до близо 40% спад на продажбите на европейски модели там.