Може ли да има паралел между еуфорията около лекарствата за затлъстяване и първите дни на производството на електрически превозни средства?

На този въпрос се опива да отговори The Wall Street Journal, отбелязвайки, че миналия месец пазарната капитализация на фармацевтичния гигант Eli Lilly надмина тази на Tesla. Като най-добре представяща се в S&P 500, компанията има сериозни аргументи да замени Tesla като една от акциите в т. нар. Великолепна седморка.

Печалбите на Eli Lilly са подхранвани до голяма степен от залога, че портфолиото му от лекарства за затлъстяване и диабет ще продължи да расте бързо. Анализаторите очакват Zepbound и Mounjaro, които споделят една и съща активна съставка, да генерират повече от $40 милиарда годишни приходи по-късно през десетилетието.

Риск за търговията на Eli Lilly е, че очакванията стават твърде розови, което ги прави по-трудни за постигане. Във вторник обаче компанията надмина прогнозите на анализаторите, давайки много поводи за радост на биковете.

Компанията прогнозира приходи за 2024 г. от 40,4 милиарда до 41,6 милиарда долара, което представлява около 20% ръст в средната точка и надминава консенсуса на анализаторите от 39,5 милиарда долара според Visible Alpha.

Прогнозите предполагат най-малко 11 милиарда долара приходи от Mounjaro и Zepbound, което също е повече от очакваното от анализаторите.

Печалбите на фарма гиганта Eli Lilly надминаха прогнозите на УолстрийтАкциите на Eli Lilly поскъпнаха с над 5% в началото на американската търговска сесия

Компанията също така отбелязва, че тирзепатид, активната съставка и в двете лекарства, е постигнал основната цел в проучване за вид мастна чернодробна болест, известна като стеатохепатит, свързана с метаболитна дисфункция.

Подобно на Tesla, Eli Lilly се възползва от мейнстрийм шума, който я подтиква да търгува на стойности, далеч надхвърлящи нормалното за конкурентите в сектора. Ролята на двете компании като доминиращи играчи на пазар с огромен потенциал за растеж накара инвеститорите да им дадат оценки, които са характерни за технологични компании с висок потенциал, а не за автомобилни или фармацевтични производители.

Новите лекарства за отслабване разместват пазара на здравни продуктиВъпреки че се очаква този пазар да достигне 100 млрд. долара, пред компаниите в него има и предизвикателства

Tesla се търгува на 57 пъти повече от приходите си, очаквани за следващите 12 месеца, според FactSet, докато Lilly се търгува на 55 пъти над приходите си. За сравнение, при Ford Motor този показател е 6,6, а при Johnson & Johnson - 15. Технологичният лидер Amazon пък се търгува на 41 пъти над приходите си.

Години наред култовият образ на Илон Мъск и лидерството на Tesla в индустрията на електромобилите позволиха на някои инвеститори на Уолстрийт да оправдават високата си оценка. Наскоро обаче Tesla отчете печалби и приходи, които силно се разминаха с очакванията. От началото на 2024 г. акциите на компанията са намалели с близо 30%.

Мъск плати лично спада на Tesla. От какво зависи да изпревари пак Арно?Личното богатство на Мъск сега зависи до голяма степен от един въпрос

Lilly и конкурентът ѝ Novo Nordisk са в позиция, подобна на тази, в която беше Tesla, когато пазарът на електромобили беше в начален стадий: бизнесът им процъфтява, докато липсват съперници в краткосрочен план.

В един момент и двете компании може да се сблъскат с трудна математика за растеж, подобно на Tesla, но в близка перспектива изглеждат издръжливи. Изграждането на производство изисква години и милиарди долари капиталови разходи, което означава, че може да отнеме много време, преди компании като Amgen и Roche, които имат подобни лекарства в процес на разработка, да представляват сериозна конкуренция.

Roche влиза в надпреварата за милиарди - пазара на лекарства за остлабванеШвейцарския компания придобива производителя на лекарства срещу затлъстяване Carmot

В понеделник Novo обяви, че купува Catalent, за да укрепи бързо производството на Wegovy и Ozempic.

Може да минат години, докато Eli Lilly стигне до точка, в която печалбите ѝ започнат да разочароват инвеститорите. Засега последните резултати на гиганта показват защо леченията против затлъстяване, а не електрическите превозни средства, принадлежат към Великолепната седморка, посочва WSJ.