С 43% е скочил броят на масовите стачки в САЩ през 2023 г., което е най-голямата вълна от прекъсвания на работния процес през последните 20 години.

Това показват официалните данни на Министерството на труда, цитирани от CNN.

Според доклада на Бюрото за трудова статистика през 2023 г. в определен момент са стачкували 462 000 работници, което е много повече в сравнение със 127 000 стачкуващи, които не са работили през 2022 г.

Най-голям брой работни дни са загубени заради стачката на SAG-AFTRA, представляваща 160 000 актьори, а недоволството продължи четири месеца.

Последният път, когато е имало толкова стачки и загубени работни дни, е бил през 2000 г. с 39 големи стачки. Миналогодишните 33 стачки са приблизително два пъти повече от средно 16,7 големи стачки за последните 20 години.

Официалният брой на стачките, регистирани от Министерството на труда обаче е непълен, тъй като той отчита само прекъсванията на работата, в които участват 1000 или повече служители. А това е сравнително малък процент от стачките, които се провеждат редовно.

Отделна база данни за всички спирания на работния процес на Колежа по индустриални и трудови отношения към Университета Корнел показва, че през 2023 г. е имало 451 спирания на работа, което е с 9% повече спрямо 2022 г. Така че големите стачки от 1000 или повече души съставляват по-малко от 10% от общия брой стачки.

Когато се сключват договори, за да се прекратят или избегнат стачките, те обикновено важат няколко години.

Например трите трудови споразумения в General Motors, Ford и Stellantis, които сложиха край на шестседмичната стачка на 50 000 автомобилни работници миналата есен, ще действат до 30 април 2028 г.

Така че, много от големите стачки и преговори за споразумения, които се състояха миналата година, няма да се повторят тази. Но това не означава, че няма вероятност за големи спирания на работния процес, допълва CNN.

Ето някои възможни стачки, които биха могли да попаднат в заглавията на новините през 2024 г.

Anheuser-Busch

Профсъюзът Teamsters заяви, че около 5000 негови членове в 12 пивоварни в цялата страна са готови да стачкуват от 1 март.

В последното изявление на профсъюза от вторник относно състоянието на преговорите се казва, че стачката "изглежда неизбежна" в момента.

Източник от компанията заяви пред CNN, че тя остава уверена, че може да бъде постигнато споразумение. Ако се стигне до стачка, това ще бъде втората срещу голям пивовар.

Миналата събота 400 синдикалисти излязоха на протест в пивоварната на Molson Coors във Форт Уърт, Тексас.

Но това една от само шестте пивоварни в САЩ, управлявани от компанията, заедно с още две в Канада, така че тя твърди, че няма да има проблем да задоволи търсенето на бира, въпреки стачката.

Холивуд

Миналата година застъпващите се стачки на повече от 11 000 членове на Гилдията на американските сценаристи и на SAG-AFTRA, която представлява около 160 000 актьори, работещи във филми и сериали, спряха работата на голяма част от холивудските студия за около 6 месеца.

Тази година може да има продължение.

Договорът на IATSE, която представлява 60 000 техници, майстори и занаятчии, които изпълняват най-различни неактьорски и нережисьорски дейности за игрални филми, телевизионни предавания и стрийминг програми, изтича на 31 юли.

След сделките със сценаристите и актьорите миналата година, сега може да се окаже трудно да се постигне споразумение, което да удовлетвори членовете на IATSE.

Boeing

През последните 5 години Boeing има своите проблеми, но трудовите вълнения не бяха сред тях. Това може да се промени тази година.

Договорът, обхващащ 30 000 машинисти, които произвеждат самолети в заводите на компанията в щата Вашингтон, изтича на 12 септември.

Тъй като Boeing отчита петгодишни загуби, надхвърлящи 26 млрд. долара, за профсъюзите може да се окаже трудно да получат желания договор за големи увеличения на заплатите, каквито други профсъюзи извоюваха наскоро.

Началото на преговорите вече беше отложено заради последния проблем, който възникна на 5 януари с Boeing 737 Макс 9, експлоатиран от Alaska Airlines, който остана с дупка в корпуса по време на полет.

Авиокомпании

Миналата година всички големи американски авиокомпании се споразумяха със синдикатите на пилотите за увеличение на заплатите с 30% или повече.

Сега синдикатите на други браншове също настояват за увеличение, като например Асоциацията на професионалните стюардеси, представляваща 25 000 стюардеси в American Airlines.

Други профсъюзи, представляващи около 50 000 стюардеси, също участват в преговори с посредничеството на авиокомпаниите, в които членуват.

Профсъюзите, представляващи десетки хиляди други служители на авиокомпаниите, включително в сферата на обслужването на клиенти, механици и наземни работници, също търсят нови договори.

Трудовите отношения в авиоиндустрията се регулират от различно законодателство.

Законът за труда в железопътния транспорт ограничава възможността на профсъюзите в авиокомпаниите да стачкуват, но представителите им се надяват, че президентът Джо Байдън ще позволи да използват стачните действия като ултиматум да получат договора, който според тях членовете им заслужават.