Да направиш месо от нещо, което не е месо, е стара бизнес идея. И донякъде успешна. През последните десетина години не една и две компании се впуснаха в тази ниша. Съществуването на този пазар не е изненадващо. Все пак има немалко вегитарианци, а и хора, които не ядат месо по други причини – било екологични, диетични или религиозни.

Един от големите в бранша на растителното „месо“ е компанията Beyond Meat. Основана през 2009 г., тя разполага с фабрики на няколко континента, съответно владее немалко пазари.

Първият голям пробив на Beyond Meat е пилешко от соя, брашно, моркови и някои други съставки. То е пуснато на пазара през 2012 г. След това се появяват телешкото, наденичките и кюфтетата - все на растителна основа. Компанията има собствена лаборатория, както и производствени мощности в САЩ, Европа и Азия. Освен това има сключени договори с McDonalds и KFC.

В последно време обаче Beyond Meat има проблеми, пише CNN. Отчита намалено търсене на продуктите си, а в същото време разходите се повишават. Естествено, това води до сериозно притеснение сред инвеститорите и спад на цената на акциите.

На този фон преди дни компанията обяви нова стратегия. Тя включва преминаване към „по-проста оперативна структура“, както и намаляване на разходите.

Според кризисния план за 2024 г. трябва да се заложи основно на по-малко харчове и използване на наличните средства. Новата стратегия се появява в момент, в който компанията отчете нетни годишни приходи от 73.7 млн. долара, което е почти 8% намаление спрямо предишния период.

Кризисният план на Beyond Meat като че ли вдъхна доверие. Акциите на компанията скочиха рязко със 70% в следборсовата търговия във вторник след като през последната година бе отчетен спад от 60%. (След вчерашната търговска сесия те са с 30% нагоре).

Отделно от това изпълнителният директор Итън Браун имаше среща с инвеститори, за да им разясни какво точно смята да прави.

Според него през тази година разходите на компанията трябва да се намалят с поне 70 млн. долара. Това ще позволи насочването на ресурси към дейности, които се смятат за перспективни. Освен това компанията смята да се откаже от един от продуктите си – сушена пастърма. Към момента не е ясно дали сред мерките е и съкращаване на персонала.

Освен това от Beyond Meat се опитват с нови сили да отхвърлят съмненията за това доколко продуктите им са здравословни. Последното твърдение не е случайно. В началото на 2022 г. на сайта на медицинския колеж в Харвард бяха публикувани резултати, според които растителните меса, използвани в бургери, могат да са полезни, но само в определени направления. Например установено е, че те имат високо съдържание на протеини, витамини и минерали.

В същото време обаче се говори за големи количества от недотам полезните съставки като наситени мазнини. И освен това се отчита, че това е изцяло изкуствено произведена храна, преминала сериозен производствен процес, т.е. натуралният произход почти отсъства, макар че началните съставки са естествени.

Това е още един сериозен проблем, с който и Beyond Meat, както и други компании трябва да се справят. А това не изглежда никак лесно. От компанията продължават да твърдят, че се „гордеят със здравословните ползи“ от продуктите им. И казват, че предстои пускането на нов продукт, специално предназначен за телешки бургери.

Beyond Meat има и друг проблем. От години има недоволство срещу високите цени на продуктите им. Сега изпълнителният им директор обяви, че започва „обширен анализ“ и е готов за въвеждане на промени. Засега не е уточнено какви точно.

Докато продуктите на Beyond Meat се търсеха и бизнесът поддържаше скорост, фирмите от бранша можеха да си позволят високи цени с различни оправдания – стоките са по-здравословни, производителите на месо са на пазара от десетилетия, опитни са и знаят как да предложат по-евтин продукт и т.н. Крайният резултат бе, че продуктите с растително месо се продаваха за двойно повече пари.

След началото на Covid-19 кризата и последвалата висока инфлация обаче много неща се промениха. Заради рязкото поскъпване на живота много потребители започнаха да търсят по-евтини алтернативи, което пък доведе до спад в продажбите в бранша с растителните меса. В средата на миналата година Beyond Meat отчита над 30% по-малко продажби, което се равнява на над 102 млн. долара.

След края на годината нещата не изглеждат кой знае колко по-добре. Според отчетите им общата им загуба за 2023 г. е над 338 млн. долара.

Въпреки това Beyond Meat твърди, че с мерките могат да подобри състоянието си и да остане лидер на пазара, както и „протеиновата компания на бъдещето“.