В четвъртък Европейският съюз отвори ново разследване срещу Meta във връзка с предполагаемата неспособност на компанията да защити децата, отчасти заради „пристрастяващите“ алгоритми на Facebook и Instagram.

Европейската комисия заяви, цитирана от POLITICO, че подозира, че платформата е нарушила правилника на блока за модериране на онлайн съдържанието - Закона за цифровите услуги, което е довело до второ разследване в рамките само на няколко седмици.

Популярните платформи на Meta са обвинени, че потенциално „стимулират поведенческа зависимост при децата“ чрез т.нар. „заешки дупки“. Instagram и Facebook също така може да се окаже, че събират твърде много данни от непълнолетни потребители, за да прокарват персонализирано съдържание със своите алгоритми.

Едновременно с това, твърдят от ЕК, Meta може да не е оценила в достатъчна степен рисковете, че непълнолетните потребители могат да получат достъп до двете социални мрежи и да достигнат до неподходящо съдържание. Според Комисията има и вероятност технологичният гигант да не е инсталирал достатъчно ефикасни инструменти за проверка на възрастта на потребителите и за блокиране на достъпа на деца до нейните платформи.

Много големи онлайн платформи като Instagram и Facebook трябва да спазват строги правила за модериране на съдържанието и да ограничават редица големи обществени рискове, включително негативни последици за психичното здраве, особено за непълнолетните. През февруари Европейската комисия започна подобно разследване за пристрастяващ дизайн и срещу TikTok.

Разследванията могат да доведат до бързи санкции в размер до 6% от годишните глобални приходи на дадена компания, ако Комисията заключи, че тя е нарушила законодателството на блока.

Разследване за руска дезинформация

Facebook и Instagram са изправени пред потенциални мащабни глоби и заради проверка, свързана с дезинформация от Русия и други чужди държави. Популярните онлайн платформи са заподозрени, че не са спазили изискванията за ограничаване на разпространението на лъжи и координирани манипулации от чужбина, каквито са изискванията на Закона за цифровите услуги.

„Тази Комисия създаде средства за защита на европейските граждани от целенасочена дезинформация и манипулация от страна на трети държави. Ако подозираме нарушение на правилата, действаме", коментира в края на миналия месец председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен, цитирана от POLITICO.

Това разследване дойде на фона на предупреждения на редица европейски лидери за рязко нарастване на руската намеса преди изборите за Европейски парламент на 6-9 юни, на които се очаква стотици милиони европейци да дадат своя вот. Министрите по европейските въпроси на Франция, Германия и Полша предупредиха за опити за манипулиране на информацията и подвеждане на избирателите. Освен това през последните месеци националните органи в целия блок сигнализираха за възобновяване на координирани операции, разпространяващи анти-европейски и анти-украински наративи чрез уебсайтове за фалшиви новини в платформи за социални медии като Facebook и X.

Добре позната руска кампания за влияние, наречена „Двойник“, например, процъфтява във Facebook, като популяризира прокремълски наративи с тайни реклами, закупени чрез фалшиви акаунти.

„Затрупани сме от руската пропаганда в мащаби, които трудно бихме си представили само преди няколко години“, коментира френският министър по европейските въпроси Жан-Ноел Баро.

След срещата на лидерите на ЕС през април в Белгия - която в момента председателства Съвета на ЕС – беше задействан кризисен механизъм, който преди това е бил активиран само в моменти като началото на руската инвазия в Украйна, природни бедствия и проблеми в областта на общественото здраве като пандемията. Страните от ЕС също така обмислят и създаването на много по-широк режим на санкции, който да бъде насочен срещу физически и юридически лица, отговорни или участващи в дестабилизиращи дейности в полза на Русия по света.

По отношение на платформите на Meta, ЕК смята, че те може да не ограничават в достатъчна степен разпространението на измамни реклами, кампании за дезинформация и координирани бот ферми. Представителите на ЕС също така заявиха, че Instagram и Facebook могат да бъдат експлоатирани за широко разпространение на фалшификати, генерирани от инструменти за изкуствен интелект. Според служители на ЕК Комисията се опасява, че неадекватният контрол на Meta върху рекламите, които се пускат в нейните мрежи, я превръща в „мека мишена“ за руски манипулативни кампании.

„Системата на рекламната мрежа е уязвима за експлоатация от чуждестранни информационни актьори“, акцентира пред POLITICO служител на Комисията, позовавайки се на изследване на неправителствената организация AI Forensics.

Изследователите са установили, че хиляди проруски реклами са останали непроверени - част от по-голям провал от страна на технологичния гигант да наложи контрол върху рекламодателите, целящи бързо достигане до милиони потребители в чужди държави.

Освен това служителите на ЕС подозират, че Facebook и Instagram незаконно ограничават видимостта на политическото съдържание в своите платформи, без да информират достатъчно потребителите. Това означава, че те може да не осъзнават, че техните публикации по социални и политически въпроси могат да бъдат по-ограничени от алгоритъма.

Проблем има и с възможностите за докладване на потенциално незаконно съдържание, категорични са от ЕК.