НАСА обяви, че прекратява проект на стойност 2 млрд. долара за тестване на зареждането на сателити с гориво в Kосмоса, след като одиторът на агенцията разкритикува водещия изпълнител на програмата – Maxar за "лошо изпълнение".

В изявлението на космическата агенция се казва, че проектът OSAM-1 - On-orbit Servicing, Assembly, and Manufacturing 1 - се прекратява след почти десетгодишна работа.

В съобщението космическата агенция се позовава на "продължаващите технически предизвикателства, проблеми с разходите и графика, както и на еволюцията на по-широката общност, която се отказва от зареждането с гориво на неподготвени космически кораби, което е довело до липсата на ангажиран партньор".

В изявление за CNBC НАСА разкрива, че около 450 души персонал поддържа OSAM-1, но "се ангажира да поддържа работната сила на проекта по план до края на финансовата 2024 година".

"Макар да сме разочаровани от решението за прекратяване на програмата, ние се ангажираме да подкрепим НАСА в търсенето на потенциални нови партньорства или алтернативни начини за използване на хардуера, докато приключват със спирането", посочва говорителят на Maxar Space Systems Ерик Глас.

През май 2023 г. Maxar беше придобита от компанията за частен капитал Advent International, след което беше разделена на две предприятия: Maxar Intelligence, фокусирана върху сателитни изображения и анализи, и Maxar Space Systems, фокусирана върху производството на космически кораби.

Центърът за космически полети Goddard на НАСА в Мериленд ръководи работата по OSAM-1, а Maxar Space Systems е главен изпълнител на проекта по силата на множество сделки. OSAM-1 се разработва от 2015 г. насам, като целта е да се скачи с притежавания от САЩ спътник за изображения Landsat 7 в орбита, за да ремонтира и презареди с гориво остарелия космически апарат, като по този начин удължи живота му.

Но OSAM-1 изостава от графика с години, а разходите на НАСА за програмата рязко нарастват. В унищожителен доклад от октомври главният инспектор на космическата агенция установява, „че увеличението на разходите по проекта и забавянето на графика се дължат главно на лошото изпълнение от страна на Maxar", като същевременно отбелязва, че центърът Goddard също е бил отговорен за проблемите с ключови части от разработката.

"Представители на НАСА и Maxar признаха, че са подценили обхвата и сложността на работата, компанията не е разбирала напълно техническите изисквания и е имало недостиг на необходимия експертен опит", се казва в доклада на генералния инспектор на космическата агенция, изготвен след едногодишен одит.

Одиторът на агенцията отбелязва също така, че OSAM-1 вероятно ще "надхвърли както сегашната си цена от 2,05 млрд. долара, така и датата за изстрелване през декември 2026 г.", която вече е изостанала с шест години от първоначалния график. В доклада, който се позовава на представители на Maxar, се отбелязва, че компанията "вече не печели от работата си по OSAM-1″ и според НАСА тя вече не изглежда "приоритетна за Maxar от гледна точка на персонала".

Отказът на НАСА от OSAM-1 идва месеци след като Maxar достави основни сегменти от космическия кораб на Goddard в Мериленд - но други ключови части все още не са завършени.

Обслужването на спътници е зараждащ се подсектор на космическата индустрия, който едва наскоро започна да се доказва.

OSAM-1 цели създаването на иновативен за времето си космически апарат, предназначен да бъде пионер в зареждането на спътници в орбита. Първоначално известна като Restore-L, тази мисия има за цел да направи революция в обслужването на сателити, като удължи живота на съществуващите чрез възможности за зареждане с гориво и ремонт на място.

Основни елементи на OSAM-1 включват автономна система за навигация в реално време, обслужваща авионика, която контролира задачите за скачване и работа чрез обработка на данни от сензори, сръчни роботизирани ръце за прецизни сервизни задачи и усъвършенствани инструменти. Системата също така е замислена да може да зарежда сателитите с гориво.

Основната задача на апарата, която е поставена при стартирането на проекта, е презареждане с гориво на Landsat 7 - спътник, изстрелян през 1999 г. Това трябваше да е първата в историята демонстрация на презареждане на спътници в Космоса.

Крайната цел на проекта е да удължи експлоатационния живот на спътници, които първоначално не са били проектирани за последващо обслужване. По всичко личи обаче, че това няма да се случи. Поне не в рамките на тази инициатива на НАСА.