Оседлайте конете!

2024 г. се очертава като годината, в която каубойският стил навлиза в пълномащабна експанзия към масова употреба, пише FastCompany.

През януари Фарел Уилямс представи втората си колекция за Louis Vuitton с модно шоу в стил уестърн, което отдаде почит на тъмнoкожите каубои.

Той покани групата на Каубоите от Оклахома да моделират облеклата, които включваха колани с големи катарами, тюркоазени камъни и блейзъри с кръпки под формата на кактуси и бизони.

През февруари Gap си сътрудничи с легендарния харлемски шивач Dapper Dan, известен с това, че ремиксира европейски луксозни дизайнерски облекла с черна хип-хоп естетика.

Но в последната колекция дизайнерът замени висшата мода с вдъхновени от Запада елементи като дънкови копчета и оксфордски ризи, бродирани с изображения на каубойски шапки.

И тогава на сцената изгря самата Бионсе.

На Супербоул тя буквално запали мрежите, след като обяви, че в края на март ще пусне кънтри запис.

Като човек, роден в Тексас, Бионсе е израснала с кънтри музика, но двата сингъла, които пуска са първите, които покоряват кънтри класациите.

Като може би най-мощния моден инфлуенсър в света, тя със сигурност ще интерпретира западната естетика през собствения си обектив, докато пуска повече съдържание през следващите месеци.

На пръв поглед тази смесица от западна естетика и афроамериканска култура може да изглежда изненадваща.

Експертите обаче смятат, че това е кулминацията на десетилетните усилия да се привлече вниманието към забравената история на чернокожите каубои, които са съставлявали една четвърт от всички в американския Запад в годините след Гражданската война.

Тъй като учени и режисьори на документални филми работят за разкриване на техните истории, фигурата на чернокожите каубои бавно си проправя път в популярната култура. Сега тя навлиза и в света на модата.

Каубоят е емблема на Америка.

Той е символ на независимост, мъжественост и приключения на фона на целунатите от слънцето скални образувания и безлюдните долини в американския Запад.

Повечето хора си го представят като бял.

"Никой не си представя тъмнокожи лица там", обяснява Зарон Бърнет III, писател, който от години разказва истории за каубои и как се пресичат с афроамериканската идентичност.

Бърнет е син на тъмнокож каубой и е израснал слушайки истории за мъже, които са отишли на Запад в търсене на свобода.

Роджър Хардуей, историк на американския Запад в Северозападния университет на щата Оклахома, обяснява, че в годините след Гражданската война европейците създават ранчота в Уайоминг, Монтана, Дакота и други западни щати, за да произвеждат месо за нарастващото американско население.

Те се нуждаят от работници и са отворени за наемане на хора, които в миналото са били поробени.

"Те са предимно млади момчета, които все още нямат семейства, защото този вид работа е тежка и изолирана", казва той. "Но могат да си изкарват прилично прехраната, защото уменията им са много ценни и не се сблъскват с потисничество като другите роби."

Бърнет твърди, че тъмнокожите каубои не са третирани толкова зле, колкото работниците в Юга. Историческите данни показват, че между каубоите от различни раси е имало известно приятелство, защото те са разчитали един на друг, за да оцелеят при трудни обстоятелства.

Но тъй като това е Америка, расизмът все още е налице. Например самият термин "каубой" се е използвал като унизителен по отношение на тъмнокожите животновъди. "Белият мъж, който върши същата работа, се нарича просто "работник в ранчото", допълва Бърнет.

Изучаването на тъмнокожите каубои и мястото на собственото му семейство в тази история, дава на Бърнет по-различно и сложно разбиране как те се вписват в американската история.

Като дете баща му разказва истории от собственото му семейство, както и за други известни личности.

Той научава за Нат Лав, един от най-известните тъмнокожи каубои и как той напуска Тенеси след отмяната на робството, за да работи в ранчо в Канзас.

"Баща ми искаше да имам усещането, че моята история като американец не е свързана само с робството, унижението и страданието, но и с гордостта, приключенията, свободата и откритостта", казва Бърнет.

Повечето американци не са имали образованието на писателя. Често първият им досег с каубоите идва от попкултурата, може би в някой уестърн филм с Джон Уейн или Клинт Истууд в главната роля.

През последните десетилетия се полагат усилия за коригиране на историята. Излизат нови книги за житейския опит на тъмнокожите каубои. През 2016 г. музейна изложба в Харлем, наречена "Черните каубои", разказва историята им чрез снимки и видеоклипове.

А Бърнет създава подкаст, наречен Black Cowboys по iHeartRadio, в който разглежда тази култура.

В последните пет години концепцията навлезе в попкултурата по нов начин.

През 2019 г. Lil Nas X пусна песента "Old Town Road" заедно с видеоклип, в който той язди кон като каубой. Песента се превърна в хит и предизвика разговор за истинските тъмнокожи каубои от миналото.

През 2021 г. Netflix пусна "The Harder They Fall", силно стилизиран филм в жанра на спагети-уестърн. В него участва тъмнокож актьорски състав като Джонатан Майорс, Идрис Елба и Зази Бец.

Страхотният стил на тъмнокожите каубои, който се наблюдава в музиката и филмите, започва да се промъква и в модата.

Още през 2021 г., което може да е прелюдия към предстоящия ѝ албум, Бионсе пусна колекция на тема родео за линията си Ivy Park x Adidas, която изследва смесването на уестърн стила със стрийт облекло.

В много отношения колекцията на Dapper Dan за Gap е подобна смесица от харлемски уличен стил с традиционни западни облекла.

"Ние бяхме едни от оригиналните каубои", казва той в изявление относно сътрудничеството. "Но сме и лицата на бъдещия свят – ние сме градските каубои."

Като използва представители на Каубоите от Оклахома за своето ревю на Louis Vuitton, Фарел Уилямс се стреми да придаде известна автентичност на уестърн визиите, които проектира. Но той също така миксира традиционни елементи с улично облекло, като качулки и бомбър якета. Крайните визии предават естетиката на уестърна, но не изглеждат неуместно в съвременния свят.

Бърнет казва, че съвременното културно изследване на тъмнокожия каубой в известен смисъл създава нова митология на каубойската култура. И това не е лошо.

"Важно е да позволим на въображението да играе, така че историята да бъде реална и да диша, а не да е заседнала в прашни книги", казва той. "Начинът, по който тези идеи се разиграват в модата и изкуството, ни позволява да останем в емоционалната реалност и създава чувство на гордост, общност и връзка."

Но проблемът с модата е, че тя идва и си отива.

И Бърнет се опасява, че когато тенденцията отмине, ще отпадне и интересът към истинската история на тъмнокожите каубои.

Все пак, той се надява новите културни акценти да вдъхновят хората да научат повече за историческите личности, които могат да ни помогнат да задълбочим разбирането си как тъмнокожите се вписват в американската история.

"Историите за тъмнокожите каубои ме научиха, че не съм гост в тази страна. Аз не съм проблем, който Америка трябва да реши. Аз съм точно толкова американец, колкото и всеки друг.", допълва писателят.