Bentley Motors отлага плановете си да предлага ексклузивно изцяло електрически превозни средства до края на това десетилетие заради променящите се пазарни условия и забавянето на първия EV модел на компанията.

Изпълнителният директор Адриан Холмарк коментира, че известният британски производител на луксозни автомобили остава ангажиран с въглеродната неутралност и ексклузивното предлагане на електромобили, но сега планира да го направи няколко години по-късно. Bentley ще продължи да предлага плъгин хибриди заедно с електрически превозни средства с батерии (BEV) и след преди това обявената кран срок - 2030 г.

„Независимо дали ще доставяме само BEV до 2031 г. или не, все още може да имаме някои хибриди, които не се очакваше да имаме след 2030 г.“, акцентира той по време на брифинг за медиите, цитиран от CNBC. „Може би само за няколко години, докато ги изчерпим.“

Bentley е сред нарастващата група производители на автомобили, които променят, забавят или отменят амбициозните си планове за електрически преход, тъй като глобалното приемане на електромобилите расте по-бавно, отколкото мнозина очакваха.

Първото EV на Bentley трябваше да се появи през 2025 г., последвано от един нов изцяло електрически модел всяка година след това като част от плана за инвестиране на 3,4 млрд. долара до 2030 г. Сега компанията очаква първото ѝ EV да бъде пуснато през 2026 г., отлагайки пускането и на следващите електрически модели.

Това забавяне е резултат от проблеми със софтуера, както и от трудности при разработването на архитектурата на автомобила според стандартите на Bentley, казва Холмарк. По думите му именно това са основните предизвикателства пред автомобилния производител, а не променящите се пазарни условия, макар че и те изиграват своята роля.

Bentley ще увеличи инвестициите си в плъгин хибриди със стотици милиони долари през следващите години. Затова, твърди Холмарк, компанията ще трябва да „ги управлява малко по-дълго“, за да постигне желаната възвръщаемост на инвестициите.

В момента Bentley предлага плъгин хибридни версии на своя SUV Bentayga за 203 200 долара и седана Flying Spur за 221 200. И двете включват ДВГ, както и EV компоненти и електрически пробег. Производителят запазва плановете си да прекрати производството на традиционни двигатели с вътрешно горене, включително прочутите V-12, следващия месец и нехибридния V-8 до юли или август.

Актуализацията на плановете на Bentley беше обявена заедно с финансовите резултати на компанията за 2023 г. Тя отчита 13 560 доставки на превозни средства в световен мащаб, което е спад от 11% спрямо рекорда от близо 15 200 превозни средства през 2022 г. Приходите са 3,21 милиарда долара, което също е отстъпление с 13% в сравнение с предходната година. Оперативната печалба на производителя от 644,7 милиона долара пък бележи спад на годишна база от 17%.

Холмарк определя 2023 като страхотна година за компанията, но също така и като „година на огромни промени в представянето на целия луксозен пазар, което се отрази на бизнеса“. Той цитира и списък с предизвикателства, включително променяща се динамика на продажбите в Китай, макроикономически опасения и по-високи лихвени проценти за 30% от клиентите на компанията.

Все пак представянето на Bentley през 2023 г. значително надминава това от 2021 г., когато компанията продаде повече превозни средства, но с по-малка печалба. Холмарк смята, че увеличението на приходите и печалбите в сравнение с преди две години е пряк резултат от това, че клиентите избират повече персонализиране и добавки към своите луксозни превозни средства.