Акциите на китайските производители на електромобили, регистрирани в Хонконг, поевтиняха във вторник, след като опасенията за нови ценови войни в сектора се засилиха.

Китайският пазар на електромобили, най-големият и най-пренаселеният в света, е свидетел на ожесточена конкуренция от страна на местните играчи, както и на американски гиганти като Tesla, които водят надпревара за спечелване на възможно най-голям пазарен дял чрез промоции и намаляване на цените.

"Макар че повсеместното намаляване на цените ще окаже натиск върху печалбите и маржовете в краткосрочен план, това може да бъде компенсирано от нарастване на търсенето, тъй като електромобилите ще станат по-привлекателни за по-широк кръг потребители", коментира пред CNBC Юцян Динг, ръководител на отдела за автомобилни изследвания в Китай в HSBC Qianhai.

По думите му, макар че интересът на потребителите се засилва, нагласата "да изчакаме по-добра цена" продължава да ограничава обема на продажбите.

Най-малко 30% от целия автомобилен пазар в Китай се състои от електрически превозни средства, като повечето от тях са от местни марки. Във вторник обаче акциите на повечето китайски електромобили се оказаха подложени на натиск. Листнатите в Хонконг акции на Li Auto паднаха с 3,9 %, докато тези на Niо и Xpeng - съответно с 3,6% и 1,8%. Ценните книжа на BYD са положително изключение, регистрирайки ръст от 0,4%.

Парче от китайския пазар

Конкуренцията в областта на електрическите превозни средства в Китай се засили, като местните производители на автомобили се стремят да надминат американския си конкурент Tesla с модерни технологии и конкурентни цени.

В петък обаче Tesla контрира с нови стимули за привличане на потребителите в Китай, включително отстъпки в застрахователните продукти и преференциални планове за финансиране само за ограничен период от време. Това идва на фона на факта, че въпреки обявените по-рано намаления на цените американският лидер на пазара продължава да губи пазарен дял през януари, главно в големите градове, според Morgan Stanley.

Li Auto пусна на пазара нов електромобил, наречен Mega - многофункционален модел на цена 559 800 китайски юана (77 756 долара), чиито доставки ще започнат през март. Миниванът е оборудван с вграден хладилник и диван. Миналата седмица компанията съобщи, че е доставила 20 251 автомобила през февруари, което е с 21,8% повече от предишната година. На месечна база обаче доставките са намалели с 35% спрямо 31 165 автомобила през януари.

В същото време подкрепеният от Stellantis производител Leapmotor намали цените на новата си електрическа версия на SUV C10 с близо 20% в сравнение с цената при предварителната продажба, според South China Morning Post. Медията цитира основателя и главен изпълнителен директор на Джу Дзянмин, който е категоричен:

"Повтаряме, че Leapmotor определя цените на своите автомобили въз основа на производствените разходи".

Проучване на Morgan Stanley показа, че Xpeng и Nio са загубили дял в различните региони, докато BYD е спечелил в големите градове, но е загубил в по-слабо развитите райони, където се е сблъскал със засилена конкуренция от страна на държавните играчи.

Анализаторите на американската инвестиционна банка коментират, че пазарният дял на Li Auto е намалял през последното тримесечие на 2023 г., тъй като инвеститорите продължават да следят дали ще има тласък от новия модел, който компанията пусна на пазара миналата седмица.

BYD остава в добра позиция

BYD понижава цените на различни модели електрически превозни средства и в понеделник пусна нова версия на най-продавания си автомобил. Според Reuters кросоувърът Yuan Plus на компанията, известен в чужбина като Atto 3, е с по-ниска цена от прекратения си предшественик.

"BYD има несравнима структура на разходите и способност за продуктови иновации, които произтичат от високата ѝ степен на вертикална интеграция и ще позволят на компанията да процъфтява в продължаващата надпревара за електрически превозни средства в Китай и в чужбина", смятат анализаторите на Bernstein.

Те очакват китайският пазар на електромобили да отбележи продължителен ръст на търсенето от около 25% на годишна база, като същевременно стане все по-конкурентен на фона на "продължаващия ценови натиск".

В официално изявление, публикувано на дългоочакваната среща "Две сесии" в Китай във вторник, Пекин обяви, че усилията му за стимулиране на сектора на новата енергия чрез различни мерки - включително намаляване или освобождаване от данък върху покупката на електромобили и различни инфраструктурни мерки - са допринесли за "37,9% увеличение на продажбите на превозни средства с нова енергия през 2023 г.".

"За да осигурим безпроблемни логистични потоци, подкрепихме още 10 града да служат като национални цялостни товарни центрове", се посочва в документа.

Миналата седмица китайският президент Си Дзинпин призова за по-нататъшна подкрепа за развитието на новите енергийни превозни средства, особено чрез изграждане на инфраструктура за зареждане.