Илон Мъск се пошегува тази седмица, че отвертките и бормашините вече са разрешени за всички полети на Boeing, за да могат пътниците да помогнат на самолета да не се разпадне.

Съдбата обича да си играе с иронията, както казва самият предприемач, защото собствената му история с акции също започва да спуска колесниците за приземяване.

Единствената компания в S&P 500, чиито акции са се представили по-зле от скандалния производител на самолети тази година, е именно гордостта на Мъск Tesla. От януари насам тя се е понижила с повече от 30%, като е достигала дълбочини, невиждани от май миналата година, съобщава Fortune.

Милиардерът е изправен пред нарастващи опасения, че гигантът за производство на електромобили няма да представи задоволителни резултати за тримесечието.

Очаква се обемите да се понижат дори в сравнение с много ниската серия от първото тримесечие на миналата година, когато той продаде само 423 000 автомобила.

Обикновено инвеститорите в Tesla очакват последователно подобрение на обемите: Слабият годишен ръст би бил голямо разочарование, като се има предвид, че през последните тримесечия годишните увеличения достигаха 83%.

Ако Tesla успее да постигне ниско едноцифрено увеличение през първото тримесечие на 2023 г., тя рискува да се превърне в акция на растежа без растеж.

Това е токсична комбинация, която може да доведе до мултиплицирана компресия, тъй като все по-малко инвеститори са готови да платят 60 пъти печалбата, за да притежават компания, затънала в стагнация.

"Влиянието на намаляването на цените е изненадващо слабо", заяви анализаторът на Wells Fargo Колин Ланган пред CNBC, след като шокира пазарите, понижавайки оценката на Tesla на фона на прогнозата, че годишният обем ще бъде без промяна тази година на ниво от около 1,8 млн. автомобила.

Tesla сякаш потвърди тези опасения, когато миналата седмица предупреди купувачите да поръчат новия си Model Y за 43 990 долара преди края на тримесечието, за да не бъдат засегнати от увеличението с 1000 долара през април. "Поръчайте за 2 минути", призова официалният акаунт на компанията, насочвайки читателите към сайта за конфигуриране на автомобили.

Това далеч не е сигнал за по-голямо търсене, а по-скоро опит за увеличаване на обемите преди тримесечието, като в същото време се предоставя извинение, ако продажбите спаднат през следващия период.

Досега компанията имаше само една посока - растеж

"Tesla се опитва да увеличи търсенето с тази FOMO (страх от пропускане) стратегия", пише анализаторът на продажби Трой Теслик, който е в челните редици на тези, които прогнозират слабо търсене в първото тримесечие.

"Посланието е, че купувачите трябва да купят сега, за да получат 1000 долара по-ниска цена".

Междувременно в петък анонимни източници на Bloomberg съобщиха, че Tesla намалява производството в Шанхай, най-големия си и най-печеливш завод, с почти една трета този месец на фона на отслабващото търсене.

Причината за това тревогите са толкова сериозни е, че след появата на Model Y в началото на 2020 г. компанията познава само една посока - нагоре.

С изключение на заповяданите от правителството пандемични спирания, всяко тримесечие винаги е било по-добро от предишното само с едно кратко изключение, което се дължи на модернизацията на заводите.

Дори по време на кризата с чиповете Tesla се занимаваше с производството на повече автомобили, докато други бяха принудени да закрият заводите си.

На този фон, дори дългогодишните бикове на Tesla сега се оттеглят. Кевин Пафрат, който управлява борсово търгувания фонд Pricing Power, продаде всички 36 840 акции на компанията миналата седмица. За момента пазарът дава на Мъск предимство на съмнението - поне докато Tesla не публикува данните за производството, доставките и приходите си за първото тримесечие през април.

"Мечият сценарий зависи от многократното пропукване, което може да означава резултат, значително по-лош от нашия базов сценарий", смята анализаторът на UBS Джоузеф Спак, който намали прогнозата за доставките за първото тримесечие до 432 000 автомобила, като оряза и оценката си за годишните приходи.

Три лоста за печеливш растеж

Производителите на автомобили печелят чрез три основни лоста.

Първият е свързан с цените, тъй като бавнооборотните автомобили се нуждаят от сериозни отстъпки и стимули, докато по-свежите модели, които се търсят, могат да се предлагат на по-висока цена.

Вторият е миксът: В по-богатите страни продавайте модели с по-големи размери, които са по-популярни като SUV и пикапи, и обикновено ще бъдете в по-добра позиция, отколкото ако разчитате на компактни хечбеци и седани в по-бедните страни.

И накрая, най-важното са обемите. Тъй като почти всички производители на автомобили управляват собствени заводи, те трябва да изпомпват автомобили постоянно, за да постигнат възвръщаемост. Дали един завод работи при 80% натоварване или при 60%, може да бъде разликата между солидната печалба и голямата загуба.

Проблемът на Tesla е, че миксът и ценообразуването вероятно ще бъдат нетни негативи, което означава, че тя трябва да разчита на ръст на обема, за да подхранва печалбата си за първото тримесечие, а тук консенсусните оценки за печалбата на акция постоянно се понижават.

Клиентите са гневни

Трите седмици загуба на производство в германския завод на Tesla може да й струват до 18 000 автомобила. Но най-новите данни показват, че компанията е навлязла в тази година с доставки за 16 дни, така че има буфер от налични запаси.

Все повече изглежда, че стратегията на Мъск, която изглеждаше толкова блестяща миналата година, а именно намаляването на цените с цел поддържане на растежа, в крайна сметка може да се окаже неуспешна.

Той не само е обучил кандидатите да изчакват с надеждата да получат по-добра оферта, но е разгневил и редица съществуващи клиенти.

Агенциите за отдаване на автомобили под наем Hertz и Sixt също се опариха от стратегията на Мъск, тъй като стойността на пазара за употребявани автомобили рязко спадна (един от изпълнителните директори дори загуби работата си заради това), а конкурентът на Salesforce SAP изхвърли Tesla от списъка на марките, които могат да се ползват от фирмения му автопарк.

"Те бяха изхвърлени от пазара на корпоративни автопаркове, защото стратегията им за отстъпки доведе до срив на цените при препродажба", казва анализаторът Матиас Шмид. "Това би трябвало да е част от стратегията им за разширяване, но те изгориха мостовете".

С други думи, Мъск трябва да прекарва по-малко време в иронизиране на Боинг и повече в измисляне на начини как да запали отново собствените си двигатели за растеж, завършва Fortune.