Основната цел на всеки бизнес е да печели. В името на това всяко намаление на разходите е добре дошло, а увеличението на приходите – още повече. Затова преди няколко десетилетия страните от западния свят наблюдаваха с нарастваща тревога как все повече бизнеси изнасят производствата към държави с по-евтина работна ръка - най-вече Китай, но не само.

Тази тенденция, запазила се толкова дълго, като че ли е достигнала пика си. Нещо повече, наблюдава се обрат и завръщане на бизнесите, пише BBC, давайки пример с британците Крис Бол и Йън Уайтли.

Двамата управляват Advanced Chemical Etching - компания за изработка на метални компоненти за автомобилната индустрия, телекомите и дори производството на космически кораби, базирана в графство Шропшър. Поръчките към нея се множат откакто е започнало завръщането на други компании от чужбина, казват те.

„Наскоро отбелязхме ръст с около 800 хил. паунда, като между 250 и 350 хил. идват от компании, наскоро върнали производствата си тук“, казва Бол.

Смята се, че изнасянето на изток започва през втората половина на 80-те години на миналия век и се усилва особено през 90-те. Резултатът е икономически бум в Китай и превръщането му в днешната световна суперсила.

Сега обаче се усеща обръщане на тенденцията. Според проучване от началото на годината половината от всички производители във Великобритания местят базите си у дома или изграждат нови мощности много по-близо до острова, отколкото са били преди. Съществува и друга възможност – производството да остане в чужбина, но в някоя от т.нар. приятелски страни. Apple например засилва производствената си експанзия в Индия.

В миналото страни като Китай и Индонезия бяха много привлекателни за западните компании най-вече заради добрите условия за правене на бизнес. Но има фактори, които могат да ликвидират дори тези преимущества.

На първо място, в евтините преди години страни заплатите се повишиха, Второ, въвеждането на нови технологии означава, че една западна компания вече има нужда от по-малко на брой персонал, а в някои случаи и с по-малко заплащане. Т.е. повишените надници в Китай могат да се компенсират с по-модерни производства и по-малко персонал във Великобритания.

Производството на електронни устройства и постоянната нужда от обновяването на софтуера им също засилва тази тенденция. Телефони, телевизори и др. трябва непрекъснато да се ъпдейтват. Това се прави по-лесно, ако производството е на едно място вместо разхвърляно по света.

Има го и факторът „Amazon” или иначе казано – доставката. В днешно време това е изключително важен компонент. Колкото по-близко е производителят до клиента, толкова по-бързо стига и продуктът. И обратното, което пък води до забавяния, недоволство и т.н. Ако складът е на другия край на света, производителят трябва да държи още една партида със запаси, което оскъпява всичко останало.

Covid-19 пандемияta показа, че Западът е станал прекалено зависим от Китай. Това беше особено ясно изразено при т.нар. верига на доставките, която се оказа прекалено разтегната и уязвима особено в условията на криза. Неотдавнашните атаки по тъговски кораби в Червено море откроиха същия проблем.

Aко производството е у дома, няма нужда се притеснявате от закъснели доставки от другия край на света. Или от атаки от радикални организации.

Накрая се намесва и политиката. И в Европа, и в САЩ политическите лидери насърчават връщане на производствата. И тук не става дума само за патриотизъм или трупане на политически дивиденти. Освен всичко останало е ясно, че всяка държава е потенциално уязвима, ако най-важните ѝ технологии се произвеждат на чужда територия.

Бившият американски президент Доналд Тръмп се опитваше да реши този проблем с налагането на мита върху вносни стоки. Настоящият Джо Байдън има различен подход – финансови стимули за местните производства. Досега само в сектора на електрическите автомобили са наляти над 15 млрд. долара.

През 2022 г. броят на завръщащи се в САЩ компани достигна най-високия дял досега. Това води до създаване на нови работни места, според бизнес групата Reshoring Iniative – около 300 хил. през 2023 г.

Промяната в САЩ се усеща и в Мексико. През миналата година тази страна е изнесла стоки за 475 млрд. долара към щатския пазар, което с 5% повече спрямо 2022 г. Вносът от Китай към САЩ пък е намалял с 20% и достига 427 млрд. долара.

Всъщност Мексико има качества, за да се превърне в новата желана бизнес дестинация – евтина работна ръка, лесен и бърз достъп до американския пазар и е приятелски съсед на САЩ в зона за свободна търговия.

Но това е въпрос, който ще се реши в бъдеще. В настоящето завръщането на компании от чужбина показва признаци на подем.